Lækage alarm efter udluftning

Jeg udluftede min gulvvarme kredse, men da jeg tændt mit nilan jordvarmeanlæg igen kom der en lækage alarm. Ifølge manuelen betyder det: Jordslange miljø pressostat
- Kontroller system for utætheder.

Jeg kan ikke få lov at kvittere alarmen, så den går væk. Hvad gør jeg? 
Jeg udluftede min gulvvarme kredse, men da jeg... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tidligere, i går, 20:28,  skrev du at Brine trykket er lige under 1.
Hvor er det du har aflæst det? Centralvarme systemet eller Brine systemet?

Du skal være klar over at der er 2 vidt forskellige rør systemer. Brine systemet og Central varme systemet.
Det du har udluftet er Central varme systemet.

Undskyld at jeg prøver at "skære det ud i pap" men jeg formodet, ud fra det du skriver, at du ikke er helt inde i dit varmesystem.

Det der kommer alarm på er fra Brine systemet.
Trykket på Brine systemet skal du gerne kunne aflæse på et Manometer, som sidder på det rør system, som kommer ude fra slangerne i jorden.
Muligvis kan du også aflæst Brine trykket i din styring.
Jeg kender ikke Nilan anlæg, men for min jordvarme kan jeg også aflæse Brine trykket i styringen.

Det er ikke godt at fylde alm. "postevand" på Brine systemet, pga. kalk i vandet samt at det hæver frysepunktet for væsken i Brine systemet. Det er bedre at fylde IPA sprit på Brine systemet.

Du kan evt. tage nogle flere foto af dit varmesystem.
Ud fra det du skriver, formoder jeg at du skal have fat i professionel "VVS"
Du kan sagtens fylde alm postevand på brinen som nødløsning, det meste af væsken i brinen består af vand som er blandet med ipa sprit eller glycol. Og da der nok ikke skal efterfyldes ret meget går det ikke udover frysepunktet.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har aflæst trykket på mamometeret der er tilknyttet brinedelen.

I forbindelse med at jeg udluftede gulvvarmen, så slukkede jeg helt for jordvarme pumpen. Da jeg tændte anlægget igen, kom lækage alarmen. Umiddelbart var brinetrykket på samme niveau før jeg slukkede anlægget, og tænkte at det var ok da jeg lige havde fået lavet eftersyn, men jeg mindes faktisk også at det var noget højere lige efter eftersynet var lavet. Det er bare underligt at alarmen først kom efter genstart af anlægget, selvom det virker til at være et tilfælde.

Til eftersynet blev der skiftet trykekspansionsbeholder tilknyttet centralvarmen, men trykekspansionsbeholderen tilknyttet brinen skulle afmonteres før der var plads til at beholderen til centralvarmen. Jeg synes faktisk også at det har lugtet lidt af sprit indimellem siden eftersynet, så jeg ved ikke om der er noget der ikke er blevet spændt korrekt ved genmontering af trykekspansionsbeholderen/påfyldning af brine.

Se fotos:

GSH skrev den 02-01-2021 09:27:07

Tidligere, i går, 20:28,  skrev du at Brine trykket er lige under 1.
Hvor er det du har aflæst det? Centralvarme systemet eller Brine systemet?

Du skal være klar over at der er 2 vidt forskellige rør systemer. Brine systemet og Central varme systemet.
Det du har udluftet er Central varme systemet.

Undskyld at jeg prøver at "skære det ud i pap" men jeg formodet, ud fra det du skriver, at du ikke er helt inde i dit varmesystem.

Det der kommer alarm på er fra Brine systemet.
Trykket på Brine systemet skal du gerne kunne aflæse på et Manometer, som sidder på det rør system, som kommer ude fra slangerne i jorden.
Muligvis kan du også aflæst Brine trykket i din styring.
Jeg kender ikke Nilan anlæg, men for min jordvarme kan jeg også aflæse Brine trykket i styringen.

Det er ikke godt at fylde alm. "postevand" på Brine systemet, pga. kalk i vandet samt at det hæver frysepunktet for væsken i Brine systemet. Det er bedre at fylde IPA sprit på Brine systemet.

Du kan evt. tage nogle flere foto af dit varmesystem.
Ud fra det du skriver, formoder jeg at du skal have fat i professionel "VVS"

 

Epoxymand: Du risikerer at gøre Trådstarter en stor Bjørnetjeneste.

Du har jo slet ingen viden om hvor frysepunktet er, samt hvilken Brine temperatur der køres med.

I min optik vil jeg på ingen måde råde til risikoen ved at varmeveksleren, i kompressoren, i så fald frostspringes!
I så fald begynder det virkeligt at koste!
Hvem har så ansvaret!

Det er desværre ikke alle råd, her på forummet, der er lige gode!
Tak for alle jeres svar. Jeg får ringet til en fagmand mandag og lader i mellemtiden anlægget producere varme med el. 
Gsh:  Når det er en måned siden der er lavet eftersyn så er frysepunktet nok målt og det burde ligge på min. - 10, så en liter gør intet for frysepunktet. Hvis temp på  jordvarmeslangerne er for høj eller lav så stopper kompressor også  som sikkerhed.  Så en bjørnetjeneste vil jeg ikke mene det er, så Lidt sjovt med din sidste kommentar.  Men altid godt med en ekspert. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også