Havelamper - længde på kabel

Jeg har en plan om, at sætte havelamper op rundt langs min hæk, som er 107 meter lang. Inkl. afstand til hvor kablet skal tilsluttes, rammer vi i runde tal 120 meter.

Jeg vil gerne sætte 10 lamper op, som hver især indeholder en Philips Hue E27 pære (8.5 W). Nu er det mange år siden jeg havde min sidste fysiktime, men der er noget med spændingsfald - så mit spørgsmål er; Kan det lade sig gøre? Og i givet fald hvordan, og med hvilken type kabel?

(jeg kunne også sætte Philips eget lavvoltsystem op, men det bliver noget dyrere og så er der begrænsning på antal enheder pr. strømadapter)
Jeg har en plan om, at sætte havelamper op rundt... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige et indspark mere. Jeg vil antage at du er nød til at gå op i 2,5mm2. Har udført en del test på installationer igennem tiden, jeg vil dog ikke hænges op på længder, og har flere gange fundet at spændingsfald ikke har det store at sige for at installationen er godkendt, men derimod kortslutningsniveauet(ikmin) der bliver for lille i den sidste brugsgenstand. Ikmin skal være stører end ca. 10x strømmen for sikringen, ellers tager det for lang tid før sikringen springer. Hvis vi antager at kablet er så lang at ikmin kommer ned på 20a (meget langt kabel) vil det tage en alm sikring ca. 30 minutter at springe, hvor efter kablet har været overbelastet i 30 minutter.
Jeg har selv teste i en installation med ca. 80 meter kabel 2,5mm2 at ikmin ikke kunne overholdes. Så jeg vil sige minimum 2,5mm2​​​​
Jeg sidder og undrer mig.
Vil der ikke findes rigtigt mange huse hvor den samlede lednings længe snilt overstiger 150 meter ?
Et hus der feks er 300 kvadrat meter med 3 etager, kunne jo sagtens have tavlen siddende i kælderen i den ene ende og så have et kabel der løber til første sal i den anden ende af huset, og ved at følge bygningsdele kan et sådant kabel blive rimeligt langt.
Men jeres udregninger gælder måke kun fordi det et langt kabel?
Eller ændrer det noget at der feks kun er 20 meter til første samling og så videre til den næste, for så er der endnu flere huse hvor ledningslængden er "overskredet".
I min verden vil der selvfølgelig være et spændingsfald, men at man skulle gå en kvadrat op lyder for mig som rimeligt " livrem og seler",


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er ikke kun spændingsfald som er problem, Ikmin når man måler i fjernest ende skal der være min 100 A i kortslutning niveau ellers risikerer du at vis du laver en kortslutning i fjernest ende at sikringen ikke springer og det er meget alvorlig det dør du af!!!
Det er de krav vi som elektriker skal leve op til  i dag. En tommel finger regl som nogle bruge i dag over 50 60 m på 3x 1,5 mm2 der over er det 3x 2,5 mm2

Madsen
I er hus der har 300 m2 i 3 eteager så er hver etage 100 m2 det vil sige 10x10 m. er en eltavle placeret i kælderen og hver etage er 3 m høj så kommer man max ud på en længde fra eltavle til fjerneste stikkontakt på ca. 20-25 m  måske 30 m og det er ikke noget,problem umiddelbart. Generelt er det ikke så maget spændingsfald man får op i når man snakker huse , men Ampere forbruget... som er den primære faktor for tykkelse på kabel. Hvor det i dag som oftest hedder 10 A 3x1,5 mm2, 13 A 2,5 mm2 da der er kommet nye skrappe regler for kabeldimensionering. Og lidt parakdoksionalt tages der ikke så meget hensyn til længde med hensyn til spændingsfald, hvor der forøvrigt ikke findes lovkrav men en standard der hedder der bør ikke være spændingsfald på mere end 3 % på lysinstalltioner og 5 % på andre... dette skema kan ses i DS 60364 tabel G52.1 men alt det her er jeg nu ret sikker på at pink Henrik ved alt om....
Helt korrekt med kortslutningsstrømmens betydning. Normalt skal en installatør beregne kortslutningsstrømmen ved dimensionering af F.eks din havebelysning. Med henvisning til ovenstående indlæg er jeg enig, brug 2;5 kvadrat, så er du på den sikre side. Du kan selvføling selv beregne kortslutningsstrømmen, og jeg vil gerne sende formlerne til dig, men det er nok ikke den nemmest opgave uden baggrund i faget. 1,5 kvadrat vil ikke alene klare det. 2;5 vil. Derudover skal der også tages hensyn til kabelets evne til at aflede varme. F.eks. Kabel der ligger i isolering har svært ved at komme af med varme, hvorimod en tilledning er hænger frit, har bedre afkøling, og dette har også betydning for valg af kabel/ledning. Det jeg siger er: dimensionering er en kompliceret sag, og derfor opfordre jeg dig, til at lytte til ovenstående indlæg. Brug 2;5 kvadrat selvom det er lidt dyrere, så er du sikker på at mennesker og dyr er beskyttet mod elektrisk chok. Dermed er en af stærkstrømsbekendtgørelsens vigtigste Formål indfriet. God arbejdslyst.
Annonce
Korrekt bortset fra at stærkstrømsbekendtgørelse ikke er gangbar mere faldt væk i juli 2019😏😉
Det er ikke så meget dyrere, at sikre en holdbar løsning - så det bliver et 3 x 2,5 mm2 kabel 👍🏼

Tak for input til alle!
Eller måske 5x 2,5 PVIkJ, så har du ledere tilovers, hvis du skulle få brug for en stikkontakt eller PIR sensor. Som en tidligere i tråden foreslog. Men derudover har det ingen betydning.  Kan ikke priserne på kabler i hoved, men undersøg lige, om 5x2,5 fra lavprisbutik ikke er billigere end 3x2,5 der så vidt jeg husker, må købes hos en el-grossist, der sjældent kan konkurrere på denne varergruppe. Tak til mfrost, for at minde mig om SB høre fortiden til..   
Jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis