Havelamper - længde på kabel

Jeg har en plan om, at sætte havelamper op rundt langs min hæk, som er 107 meter lang. Inkl. afstand til hvor kablet skal tilsluttes, rammer vi i runde tal 120 meter.

Jeg vil gerne sætte 10 lamper op, som hver især indeholder en Philips Hue E27 pære (8.5 W). Nu er det mange år siden jeg havde min sidste fysiktime, men der er noget med spændingsfald - så mit spørgsmål er; Kan det lade sig gøre? Og i givet fald hvordan, og med hvilken type kabel?

(jeg kunne også sætte Philips eget lavvoltsystem op, men det bliver noget dyrere og så er der begrænsning på antal enheder pr. strømadapter)
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden.
10 lamper x 8,5 w giver et forbrug på 85 w.
Der er kommet nye “indviklede” regler på dimensionering af kabler, så 1,5 mm“som tommelfingerregel” nu kun må belastes med 10 amp. Det svarer dog til en belastning på 2300 w. Dit forbrug bliver kun ca. 4%, altså slet ikke noget problem ved et kabel med 1,5 mm2 ledere.
Du skal trække et kabel med minimum 3 ledere (inklusiv jord). Jeg ville nok trække kabel med mindst 4 ledere. Så er der mulighed for f.eks. at sætte en stikkentakt eller en bevægelsesføler på kablet et vilkårligt sted.

Søren O
Tak - og mange tak for svar!

Det lyder som om, jeg sagtens kan køre videre med planen. Jeg har en elektriker i nabolaget, som jeg sikkert kan få til at tilslutte det korrekt - men nu ved jeg, at det kan lade sig gøre 👍🏼
Hov hov det du kommer med her søren har ikke noget med om længden på kable er ok !!!! Der skal kigges på som.dimgsfal som Max må være 3 % for lysinstallationer jeg sidder lige nu til en lille julefrokost hvis ikke der er andre der regner den ud med de rigtige formler skal jeg nok gøre det lidt senere i dag med de udregninger som Søren kommer med ang belastning kan ikke bruges i dette tilfælde
Jeg kommer frem til et spændingsfald ved 3g,1,5 på 1,3 v ved 85 w belastning og 120 m Dvs. 0.6 % så det er ok... kablet skal graves ned i en dybde af 35 cm med et dækbånd over iflg gældende lovgivning som du kan læse ved at se på bek. 1082 den ligge frit fremme på f.eks retsinfo.dk. De udregninger som Søren kommer med er grebet ud af kontekst og kan ikke bruges i dette tilfælde ... men er der forventning om at sætte mere på forbrug på så skal der en ny udregning til så du skal der ny udregning til så du skal med al sandsynlighed op i 3g2,5 mm2 for at det bliver lovligt med hensyn til spændingsfald
Det er dog utrolig så meget kraftigere kablet skal være efter den “nye” standard. Nu er 120 lbm. da også en form for længde, men jeg forventer da ikke at trådstarter vil placere alle lamperne i den yderste ende.
Jeg er dog helt enig i at en installation skal være korrekt dimensioneret.

Søren O
Annonce
Så 120 meter 3g2,5 mm2 kabel er helt sikkert ok? Og så er der luft til lidt mere - det forventer jeg nu ikke, da jeg har trådløse bevægelsesfølere, og har stikkontakter nok i husets ydermur (hus ligger nogenlunde centralt på grunden).

Jep, jeg har tjekket op på hvordan det skal graves ned, den del har jeg styr på og materialer klar til.
Søren det er kun, hvis der kommer yderligere forbrug, der gør at spændingsfaldet bliver for stort, at dimensionen skal øges til 3X2,5 mm2

fase
Nu er det ikke nye regler der skal vælges kabel efter med hensyn til spændingsfald det er elementær fysik der har eksisteret altid formlen hedder for øvrigt... delta U = RL x I  denne formel har intet med ny dimensioneringsregler at gøre. dette er forøvrigt grundstof som alle elektrikere har været igennem inden for det 1. År af deres uddannelse 
Hvis vi regner med at belastningen er tilkoblet i enden af de 120 m., kan du tilkoble 565W, så du kan fint bruge et 3X1,5 mm2 kabel.

fase
Ok, jeg siger tak for alles indspark 👍🏼
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis