Nogle dee kan sætte mig ind i mit oliefyr

Hej. Jeg har et oliefyr af lidt ældre kaliber. Jeg bor i et hus på 96 kvm hvor badeværelset bliver opvarmet med gulvvarme tilsluttet fyret, og resten af huset på radiatorer(også tilsluttet fyret). Vi har i huset 5 ud af 7 Radiatorer stående på 2 og gulvvarmen på 1 hele tiden. Huset er 2 plan.

Mit spørgsmål er. Kan det passe jeg bruger 1 lt i timen på fyret? Og hvorfor? Er det fordi det er gammelt, er det trykket? Eller er det bare meget normalt. Bruger omkring 720 lt om måneden.
På forhånd tak for svarende :) 
Hej. Jeg har et oliefyr af lidt ældre kaliber. Jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skulle gerne have en “ny” testrapport. Kunne den være anbragt et andet sted? Den afbillede er fra 2017

Søren O
Der fremgår, alt andet lige, fra foto, en røggastemperatur på 252 gr. fra året 2017.
En røggastemperatur på 252 gr er kun til gavn for fuglene, da meget af varmen ryger op gennem skorstenen.

VVS-manden har nok ikke incitament til at optimerer dit oliefyr, han vil nok langt heller sælge dig et nyt.

Som KOVAS også skriver vil en mindre oliedyse sænke røggastemperaturen gevaldigt.

Det skal være en meget dårlig isoleret skorsten hvis den ikke kan klare en skorstenstemperatur under 200 gr.
Hvis afgangstemperaturen i skorstenspiben kommer under 60 gr. giver det anledning til løbesod.
Derfor jo bedre skorstenen er isoleret, jo lavere kan røggastemperaturen være, for stadigvæk ikke at komme under de 60 gr. i afgangen på skorstenspiben.
Med den skorsten skulle det ikke være et problem at sætte keddel temperaturen ned til 55. Det vil umiddelbart nedsætte skorstentemp.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
På fotoet med skorstenen ser man et vindue med formentlig et lag glas.
Er det korrekt at du kun har et lag glas?
Eller har du forsatsvindue?
Hvis så i fald du kun har et lag glas, i alle dine vinduer, så kan det bedre passe med dit meget store olieforbrug.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis