Nogle dee kan sætte mig ind i mit oliefyr

Hej. Jeg har et oliefyr af lidt ældre kaliber. Jeg bor i et hus på 96 kvm hvor badeværelset bliver opvarmet med gulvvarme tilsluttet fyret, og resten af huset på radiatorer(også tilsluttet fyret). Vi har i huset 5 ud af 7 Radiatorer stående på 2 og gulvvarmen på 1 hele tiden. Huset er 2 plan.

Mit spørgsmål er. Kan det passe jeg bruger 1 lt i timen på fyret? Og hvorfor? Er det fordi det er gammelt, er det trykket? Eller er det bare meget normalt. Bruger omkring 720 lt om måneden.
På forhånd tak for svarende :) 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Betyder det lidt over 400 liter om måneden.? Ja det er lidt meget hvis du bor alene. 
Vandtrykket på fyret har ikke noget med olieforbrug at gøre.
Der er 3 - 4  væsentlige ting som har betydning.
1.  hvordan dit hus er isoleret. Det gælder både den "faste " isolering i loft og vægge men lige så meget vinduer og døre.
2. hvilken tal der står på termostater er ikke så betydnings fuld. Det er hvor varmt det er i rummene. Er det 24 gr. så bruger du mere olie end ved 21 gr. Og så tæller længden også på badene. Nu skriver du "Vi har"  Det indikerer at der er flere i huset måske  teenage børn f.eks. der holder af lange bruse bade. Eller endnu dyrere karbade.
3. Så betyder det naturligvis noget at det er et gammelt fyr. Og især om den kører økonomisk. Altså om der har været service på den og fået den indstillet korrekt. Du kan selv se det lidt på røgen. Den må ikke være sort eller grå. Den skal efter opstart nærmest være usynlig elle hvid.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak :) Vi er 4 i huset. Mig, min kone, og 2 børn på 12 og 9. Vi tager forholdvis korte brusebade. Og fyret bruger 720 liter om måneden
fyret har fået service for 2 måneder siden hvor han sagde at alt så fint ud, han “rensede” eller hvad man kalder det. Tjekkede filter og dyser. 
huset er ikke særlig godt isoleret i væggene og på loftet. Der er en gennemsnits temperatur på 17-18 grader i huset. Gulvet er også altid koldt. Huset har fået skiftet vinduer alle steder bortset for 2 vinduer som er nogle gamle nogle.

Ps. Nu skriver du selv om det er indstillet korrekt. Hvordan skal det stå? Og er det noget man selv kan røre ved for at det kører mere økonomisk. Tak for ovenover svar 👍🏻
Ok det var lige min hovedregning der svipsede.
Så tror jeg i vil få en god besparelse ved ekstra isolering. Der er mulighed for forskellige tilskud, men det betinger at det er håndværker firma der laver det.
Og så bevæger vi os væk fra LAVDETSELV Så det er et spørgsmål om timeløn så står mål med tilskuddet.
Men gør det selv kan stort set altid betale sig hvis man evner at gøre det  ordentlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Et oliefyr, af gammel kaliber, behøver ikke nødvendigvis at have dårlig virkningsgrad.
Hvad siger den rapport, med hensyn til Røggastab, som du formentlig har fået ved dit service for ca. 2 måneder siden?
Hvad siger din skorstenstemperatur?
I så fald det er Professionel service, du har fået på dit oliefyr, skal der fremligge denne Rapport.

Har selv tidligere haft gammel oliefyr, årgang 1968, frem til 2016, med et røggastab på ca. 6,5%, og skorstenstemperatur på ca. 140 gr.
Skorstensfejerens årlige kommentar, ved rensning og måling for rapporten, var at her får man ikke ligefrem sorte finger.

Et olieforbrug, på de anførte 720L/mdr. er lang over hvad der burde være almindeligt, der bør være god plads til forbedringer/optimeringer.
Annonce
Ja i kw er det ca det dobbelte af hvad vi bruger til 160m2 + lidt i garagen hvor fyret står. vi havde osse et gammelt oliefyr. det første jeg gjorde ved det var at lægge en plade ind så røgen blev presset ud mod siderne og rundt inden den skulle ud i skorstenen. derefter satte jeg en mindre dyse i. Så kørte fyret længere tid med mindre effekt begge dele kunne tydeligt  ses i lavere røggastemp. Og en fremløbstemp på 50gr.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tusind tak for svarende. Jeg har desværre intet forstand på oliefyr overhoved, derfor det er mig lidt sværg at svare på spørgsmålene. Jeg kan fremsende et billede af mit fyr til gruppen hvis det på nogen måde hjælper 😉
Lad nu være med at opgive alt på forhånd.  
Hav dog en lille smule selvtillid! 
Hvis du ikke udviser mere selvtillid, hjælper det højst sandsynlig ikke med billeder.

Såfremt det er med "Faktura" du har haft eftersyn på dit oliefyr, skal du have fået er Rapport, a la vedhæftet.

I den rapport, du skal have fået, fremgår mine ovennævnte spørgsmål.
Vedhæftede filer:
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis