Kan ikke save lige med rundsav :(

Hej

Jeg søger et tip til at save lige....

Jeg har fået mig et rigtig fin falke sær fra hjem og fix, normalt så syntes jeg ikke at jeg har problemer med at save lige med en gammeldags fukssvans - men jeg kan simpelt hen ikke få 100 lige snit med værktøjet.

Jeg saver efter en 100 lige lægte, men når jeg når et stykke ind i snittet så er det som om at saven vandre ind mod lægten og kiler sig fast. Jeg lader saven arbejde, men når jeg når ind så er den sgu svær at rykke frem fordi at den er ved at kile sig fast ind mod lægten.

Jeg har også prøvet at bruge et vatterpas som styr, det giver samme resultat... saven vandre ind mod vatterpasset og kiler sig fast

Jeg har prøvet at justere klingen så at jeg netop kun saver igennem pladen, det er som om at det går bedre, men det er langt fra godt da snittet stadig ikke er lige bagefter.

Jeg vil da mene at man bør kunne få et lige snit med en rundsav.
Jeg har haft klingen af, den er lige....

Hvad hulen er trikket?
 

Hej Jeg søger et tip til at save lige.... Jeg... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket med en vinkel at klingen er vinkelret til sålen?
Hvis du vender saven og sætter en vinkel på sålen op mod klingen, i mellem 2 tænder, skal den selvfølgelig være helt 90 grader. Så roterer du klingen til den "modsatte" side og bruger vinklen igen, og den skulle gerne være det samme.
Hvis der er "slør" i klingen vil den enten trække eller skubbe samt lave et bredere snit.  

Du kan også med en lille vinkel prøve at måle feks lige under en tand, og så dreje klingen rundt, flytte vinkeln til den anden ende af sålen og måle igen på den samme tand (sæt et mærke ved tanden med en tusch).  

Endelig så skærer du vel forhåbentlig med den højre side (i kørselsretningen) mod landet ?  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej

Vil lige slutte tråden af 😁
Nu kan jeg save 100 % lige, det var klingen der fulgte med saven der var problemet. Men en ny klinge, så går det som en leg. 👍

Det burde forbydes at sælge værktøj med så ringe klinger... 

Fedt at du lige giver løsningen på problemet, tak for det. Så kan andre jo søge på det og få svar😊👍💪💪
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis