Kan ikke save lige med rundsav :(

Hej

Jeg søger et tip til at save lige....

Jeg har fået mig et rigtig fin falke sær fra hjem og fix, normalt så syntes jeg ikke at jeg har problemer med at save lige med en gammeldags fukssvans - men jeg kan simpelt hen ikke få 100 lige snit med værktøjet.

Jeg saver efter en 100 lige lægte, men når jeg når et stykke ind i snittet så er det som om at saven vandre ind mod lægten og kiler sig fast. Jeg lader saven arbejde, men når jeg når ind så er den sgu svær at rykke frem fordi at den er ved at kile sig fast ind mod lægten.

Jeg har også prøvet at bruge et vatterpas som styr, det giver samme resultat... saven vandre ind mod vatterpasset og kiler sig fast

Jeg har prøvet at justere klingen så at jeg netop kun saver igennem pladen, det er som om at det går bedre, men det er langt fra godt da snittet stadig ikke er lige bagefter.

Jeg vil da mene at man bør kunne få et lige snit med en rundsav.
Jeg har haft klingen af, den er lige....

Hvad hulen er trikket?
 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fet lyder i mine øre som om klingen er halv-sløv. Selvom den er ny, så er den klinge der følger med saven fra ny, er sjældent særlig god, så forsøg med indkøb af en ny klinge fra CMT der passer i målene.
Tag højde for hvilket materiale du skal save i, og hvorvidt du saver på tværs, på langs eller i plader så som OSB/krydsfiner/MDF/spån, hvilke hver især kræver forskelligt antal tænder på klingen.

 

Mit bud er at det er en billig klinge som ikke er slebet helt ens, derfor trækker den. Prøv for sjov at skære med den anden kant af landet mod lægten så vil den nok løbe udad.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det kan også være fordi klingen, sider skævt i forhold til fodpladen på saven.
Tænk at du ser saven nedefra, det grå er fodpladen, det røde er klingen.
Klingen skal flugte 100% med den side af pladen, du styre efter.
(hvis du køber en ny klinge, så husk at til akkusave er det noget tyndere, så de ikke kræver så mange kræfter for at skære,)

Vi prøver igen, i morgen --
Steensen skrev den 27-12-2020 11:47:58

Fet lyder i mine øre som om klingen er halv-sløv. Selvom den er ny, så er den klinge der følger med saven fra ny, er sjældent særlig god, så forsøg med indkøb af en ny klinge fra CMT der passer i målene.
Tag højde for hvilket materiale du skal save i, og hvorvidt du saver på tværs, på langs eller i plader så som OSB/krydsfiner/MDF/spån, hvilke hver især kræver forskelligt antal tænder på klingen.

 Hej 

OK - tak for tippet - Hvad er tommelfinger reglen med antal tænder?
Jeg saver fortrinsvis i spånplade, dog står jeg og øver mig på en OSB plade.

Den klinge der er på saven er en 24T træklinge str. 165,
Jeg har kikket lidt på bygma's hjemmeside - de har CMT klinger til 245 kr.

Ville en 36 tand ikke være et godt valg?

Til spån/MDF/Krydsfiner/OSB af lille tykkelse (under 20mm), vil en 40/48 tands være at foretrække ellers er en 36 tands fin nok, hvis du ikke kan få fat i dem med mange tænder.
til langsgående snit i brædder/bjælker skal du have få tænder, jo tykkere gods, jo færre tænder.

Edit: Men tjek lige op på det som Je_ns skriver, for det kan også fint være forklaringen.

 

Annonce
En anden ting du kan checke er at spaltekniven sidder så den kører lige i sporet klingen har skåret. Hvis den sidder ude i den ene side kan den presse saven til en af siderne og så vil den derfor save skævt. 
je_ns skrev den 27-12-2020 12:09:39

Det kan også være fordi klingen, sider skævt i forhold til fodpladen på saven.
Tænk at du ser saven nedefra, det grå er fodpladen, det røde er klingen.
Klingen skal flugte 100% med den side af pladen, du styre efter.
(hvis du køber en ny klinge, så husk at til akkusave er det noget tyndere, så de ikke kræver så mange kræfter for at skære,)

 Hejsa

Har målt i dag der er præcis 3 cm fra klinge og ud til sålen i begge ender.
Satser på at det er der der savblad der er noget skrammel

Så har købt et sæt CMT klinger - må vente på posten nu da landet er lukket :(
https://www.frishop.dk/pi/CMT-rundsavsklinges%C3%A6t-165-x-20-mm-m-24-24-36-W-t%C3%A6nder-S%C3%A6t-med-3-stk-klinger_2310296_21597.aspx

perhans skrev den 27-12-2020 18:45:43

En anden ting du kan checke er at spaltekniven sidder så den kører lige i sporet klingen har skåret. Hvis den sidder ude i den ene side kan den presse saven til en af siderne og så vil den derfor save skævt. 

 Der er desværre  ingen spaltekniv på saven

kovas skrev den 27-12-2020 11:48:18

Mit bud er at det er en billig klinge som ikke er slebet helt ens, derfor trækker den. Prøv for sjov at skære med den anden kant af landet mod lægten så vil den nok løbe udad.

 JA satser os på det er fejlen - jeg kan simpel hen ikke finde andre, så har bestilt dette CMT sæt i dag
https://www.frishop.dk/pi/CMT-rundsavsklinges%C3%A6t-165-x-20-mm-m-24-24-36-W-t%C3%A6nder-S%C3%A6t-med-3-stk-klinger_2310296_21597.aspx

Hvis du ligger rundsaven på siden på et bord, så landet/foden ligger lige, så kan du måle afstanden fra bordpladen og op til for- og bagkant på klingen. Mit gæt er, at der er en lille forskel, som "je_ns" har illustreret ovenfor, og at det er derfor saven trækker skævt. Jeg har selv en Bosch GKS165, som er en smule ude af vinkel, så jeg har limet et lille stykke bindetråd på, så jeg kan flugte langs en retteskinne/vaterpas uden at den trækker skævt.

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis