2 installationskabler?

Hej Lav det selv,

Jeg kigger i øjeblikket på elbil, og i den forbindelse ladeboks.

Jeg har iforbindelse med renovering trukket
1 x  5x2,5 kvadrat kabel og
1 x  5x1,5 kvadrat kabel

Fra eltavlen til  væggen hvor ladeboksen skal sidde.

Det er sådan set fint nok at bruge det ene 2,5 kvadrat kabel til 3x16A.

Men sådan rent teoretisk, kan det så lade sig gøre at "samle" de 2 kabler og derved samlet set opnå samme modstand/karakteristika som et 4 kvadrats kabel (32 A) hvis jeg en dag skulle ønske dette?

Mvh
Morten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej.
Efter IEC reglerne skal du have korrektions faktor for parallelt trukkede kabler, så selvom du har nok amperre disponible enkelvist, så vil det ikke samlet set.
Der ud over, skal du stadigvæk for-sikre dine kabler ud fra det svageste led, i dette tilfælde 1.5mm2=13A.

 

Og der er selvfølgelig forudsat at du har foretaget en fuld dimensionering hbor der tages forbehold for samlet fremføring, oplægnimgsmetode o.s.v altså sammen i henhold til DS 60364. har du ikke denne til rådighed så har sikkerheds styrelsen en godkendt tabel der kan findes ved at søge på simpel dimensionering og har fremgår det at ved 10 A = 1,5 mm2  13 A = 2,5 mm2 16 A = 4 mm2. Disse regler har været gældende siden 1 juli 2019. Siden denne dato er dimensionerings reglerne blevet kraftigt skærpede. De tal du selv nævner er fra den gamle stærkstræmbekendtgørelse som ikke længere er gældende. 
Det er i det hele taget no-go at parallelføre ledninger af forskellig kvadrat, da de ikke har samme modstand og derfor ikke fordeler strømmen korrekt. Og det er heller ikke lovlig i det hele taget med så tynde ledninger.
Der hvor man ser det er ved meget tykkere kabler, og så skal der tages meget højde for at de er præcis lige lange. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis