Tilstoppet brændskål og ingen aske...

Efter 6½ års med armene over hovedet er min bedste ven, Ecoteck Lisa begyndt at lave numre...

I foråret begyndte den at have en masse slagger i brændskålen, så meget slagger at skålen var fyldt efter 25-30 kg piller. Men askeskuffen var tom?
Havde kontakt til forhandleren der bad mig justere luft / piller hvilket jeg prøvede uden det ændrede noget.
Der er ikke skiftet pille leverandør, men jeg har forsøgt mig med 3 andre slags piller dog med samme resultat.

Henover sommeren hvor ovnen har kørt i korte perioder, har der ikke været problemer, askeskuffen fyldes som tidligere og brændskålen er ikke mere fyldt end før.
Men nu er det så blevet vinter igen, (ja på kalenderen i hvert fald), og ovnen kører på dagligt basis igen og problemet med slagger og manglende aske er igen tilbage...

Er der andre der har haft den udfordring og hvad gjorde I for at afhjælpe det?

Hilsen

Søren 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selv om pille mærket er det samme, så ændre produktet sig fra tid til anden. Hvad siger deklarationen om askeindholdet? 
Det er også en høj fugtighed i forhold til normalen. Og askeprocenten er mere end dobbelt så meget som i bedre træpiller hvor normen er max 0,3 %. Meget aske sænker askesmeltepunktet. 
Eks Barlinek 6mm har den halve mængde både i fugt og askeprocent, men om det vil hjælpe på dit problem ved jeg ikke. Olimp 6 mm har jeg også hørt omtalt som en god pille til pilleovne.
http://www.stokerpro.dk/ findes der brugere med Ecotech Lisa, men hvor aktive de er, ved jeg ikke.
Hvis alt er renset hele vejen fra blæserindsugning gennem pilleovn og ud i skorsten, så må der fokuseres lidt mere på blæser og pilledosering. Fungerer begge dele som da det var nyt, eller er der evt en kondensator eller snegl, som er ved at være træt ?
Slagger kommer ofte fra smuld. Og hvis der ingen aske er i skuffen, er det røget ud af skorstenen. Hvis du har for meget blæs, kan pillerne brænde for hårdt og du trykker en del aske op gennem skorstenen. Rens tanken for smuld, juster pillemængde og indstil blæs som fabrikken foreskriver.
Annonce
Det der undrer mig er at den i sommers brændte fint med de samme piller, men fejlen kan sagtens ligge i pillernes indhold og jeg bare har prøvet med de forkerte. Heatlets, Barlinek og German Pellets er de 3 andre jeg testede med. 

Jeg lader tanken blive tom og renser det hele godt igennem en ekstra gang for smuld og ser om der er noget jeg har overset under rengøringen. 
Smuld giver ikke mere aske, askekage, askeknold eller slagger - smuld giver gnister i bålet og forstoppelse i bunden af magasinet eller i sneglerøret. 
Og blæseren er også renset? Der sætter sig meget støv over tid. Jeg kender ikke fyret/ovnen men jeg kan se at mange over tid skal skifte kondensator på blæser og snegl. Og 6 år kan godt gøre en kondensator træt og så giver ikke den samme mængde luft. Hvis der overhovedet er kondensator på blæseren? 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg har et ECOTECK MARTINA med samme pludselige udfordring..
af en eller anden årsag har skorstensfejer svigtet i 2 år.

Problemet er løst ved at køre op på power trin 3. så min konklusion er at du har noget forstoppelse
et sted (som jeg har i skorsten) og den ikke brænder varmt nok så i stedet for aske får du slagger i skålen.

Der er nogle kamre samt ventilator inde i ovnen der nok skal renses med det er ikke bare lige hvis
du ikke er handyman.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis