Afstand mellem tværgående bjælker til ny overetage

Hej LDS'er.

Håber der er nogen der ligge inde med lidt mere erfaring på dette område, end mig selv.

Jeg har en plan om, at bygge en overetage over værkstedet (til opbevaring af reservedele, hobby artikler osv).
Værkstedet har pt. intet loft, men står direkte åbent op til taget.

Lige nu ligger der bjælker der går fra murrem til murrem, disse bjælker tænker jeg at understøtte med en I-bjælke (størrelsen herpå arbejder jeg på, men den bliver i hvert fald stærk nok :P ). I bjælken vil så i længden blive punkt-understøttet nogle enkelte steder.

Men spørgsmålet går egentlig på -  i stedet for at jeg ligger strøerne (reglarne)  til det nye loft ovenpå de nuværende bjælker, så overvejer jeg, at monterer dem mellem bjælkerne (som anvist i tegningen). Jeg tænker at montere dem med bjælkesko m. udv. flige - afstanden mellem strøerne holder jeg på 40 cm c/c.
Strøerne tænker jeg skal være Høvlet spærtræ 45 x 120 C18 (er det mon overdrevet? Kunne alm. reglar sagtens klare opgaven?) 

Men det er her jeg er lidt i tvivl, har nemlig bygget lidt forskellige overetager, men har egentlig ikke bygget det på denne måde og tænker mest om der er en særlig svaghed ved, at bygge på denne måde eller hvordan?

Håber på et par gode bud og på folks forståelse :)

Vh.
Julebonden

Hej LDS'er. Håber der er nogen der ligge inde med... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, så kommunen er ude ift godkendelse, men hvis du skal kunne udnytte loftet er normkravene til belastning vel de samme ift forsikring?

Her er enderne af spærene blot tilpasset ved enderne så de kan gå ind i jern-profilen, dvs det er lidt over en cm i top+bund der er fjernet, således slipper man for en synlig bjælke. Der er så ved hver bjælke påsvejst et stykke vinkeljern med huller + franske skruer for at fastholde enden af træet.

Ift vederlag ved enderne er vederlagspladen nødvendig ift trykfordeling og knusningseffekt, sålænge det er alm opmuret væg i mursten bør yderligere stolper ved væg ikke være nødvendigt mm man har en interesse i at forankre murværket imod stolpen aht vindpres/stabilitet af murværket.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg kan ikke beregne det for dig, men kan da komme med et bud på hvordan jeg ville lave det.
Som den generelle understøtning ville jeg bruge 180 mm HEB det er den stærkeste profil med lav højde. Hvis det ikke giver problemer med højde så er det mest enkelt at lægge den under.
Denne lægges af i gavlen som du beskriver. nemlig på inder-muren. Så laver du en søjle ca. 4,5 m ude. Du kan se bort fra bjælkespær lige ved gavlen, den påvirker så lidt at det ikke har nogen indflydelse. De 2 andre ligger på hver sin side af understøttelses punkt.
Støttesøjle kan være damprør som de svejses en plade på øverst 180 mm bred. Så kan der skrues op i HEB flange så det står stabilt selv om du skulle   ramme det med en truck eller bil. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.

Beklager den sene tilbagemelding.
Ja, altså vi er jo ikke langt fra hinanden mht. cirka str. på bjælke. Jeg havde en idé om at bruge en HEB 200mm. Men jeg ved så også, at den vejer et ondt år.

Det er korrekt, at jeg vil fører den ind i muren i endegavlen og i den anden ende (bygges som let skillevæg) vil der være behov for en understøtning, fuldstændigt som du selv nævner. Jeg er dog ikke interesseret i, at der kommer en lodretstående bjælke ved spærfodsbjælken i midten (den bjælke der formentlig vil tage den største last), da det vil optage for meget gulvplads. Derfor var det nødvendigt for mig, at komme frem til en bjælke der kunne understøtte denne, men uden selv at have understøtninger (undtaget i enderne af stålbjælken). Derfor ville spændet også blive fra væg til væg.

Men jeg må lige arbejde videre på det og se om jeg kan finde de sidste matematiske beregninger herfor. Det vil nok under alle omstændigheder være mig nødvendigt, at få efterset tegningerne af en ingeniør (men kunne jeg nu bare aflevere en tegning med alle oplysningerne og ingeniøren ud fra dette - kunne be-/afkræfte størrelsen, så ville det da være fint.)

Indtil da, rigtig mange tak for hjælpen.

Vh.
Julebonden 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også