Afstand mellem tværgående bjælker til ny overetage

Hej LDS'er.

Håber der er nogen der ligge inde med lidt mere erfaring på dette område, end mig selv.

Jeg har en plan om, at bygge en overetage over værkstedet (til opbevaring af reservedele, hobby artikler osv).
Værkstedet har pt. intet loft, men står direkte åbent op til taget.

Lige nu ligger der bjælker der går fra murrem til murrem, disse bjælker tænker jeg at understøtte med en I-bjælke (størrelsen herpå arbejder jeg på, men den bliver i hvert fald stærk nok :P ). I bjælken vil så i længden blive punkt-understøttet nogle enkelte steder.

Men spørgsmålet går egentlig på -  i stedet for at jeg ligger strøerne (reglarne)  til det nye loft ovenpå de nuværende bjælker, så overvejer jeg, at monterer dem mellem bjælkerne (som anvist i tegningen). Jeg tænker at montere dem med bjælkesko m. udv. flige - afstanden mellem strøerne holder jeg på 40 cm c/c.
Strøerne tænker jeg skal være Høvlet spærtræ 45 x 120 C18 (er det mon overdrevet? Kunne alm. reglar sagtens klare opgaven?) 

Men det er her jeg er lidt i tvivl, har nemlig bygget lidt forskellige overetager, men har egentlig ikke bygget det på denne måde og tænker mest om der er en særlig svaghed ved, at bygge på denne måde eller hvordan?

Håber på et par gode bud og på folks forståelse :)

Vh.
Julebonden

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Julebonden.
Der er forskellige steder hvor du kan finde tabeller hvori du kan finde dimension iht. Afstand mellem understøtninger. Som jeg kan se skal du op på 50x150 med afstand cc. På 30cm, før det er tilstrækkelig. Bestilt spærtræ, og tag helst selv ud og vælg dem selv, så du ikke får træ der tvinger og er alt for skævt.
Se eventuel her:
https://stejet.dk/diy/index.htm

Forsat god aften :) 
Hvor mange kg ville du lægge på loftet? Istedet for I-bjælke, kan du nøjes med en stolpe midt under hver. Af de tre spær. På de 3 meter reglar skal hænge kan 120 mm sagtens holde Med afstand 40. Du kan fordele tryk ved  at lægge gulvfiner ud deroppe. 
Tak for tilbagemeldingen.

Jeg synes 50x150 bjælker lyder ret voldsomme, ikke andet må jeg jo også erkende at det ikke lige er mit område.
Men jeg ville tro at en kraftig I-bjælke der understøtter spærene og hvor I-bjælken er understøttet yderligere pr. andet række spær - så behøves I-bjælken nemlig ikke at være så stor, da spændet ikke er så langt.

Altså jeg regner med at, spærene i sig selv kan tage rimelig meget, derudover er spærene som nævnt understøttet af I-bjælken, som så yderligere er understøttet af lodrette profiljern for hver anden række spær (vil ikke have understøtning ved hvert spær, da det optager gulvplads).

Mellem spærene tænker jeg så at sætte reglar op af som Frisk skriver 120mm. Ovenpå reglarne kommer der gulvspånplader, så belastningen er jo jævn fordelt.
I givet fald, tænker jeg reglar af 45x95mm måske også kunne gøre dette - eller bevæger man sig lidt ud på et tyndt lag nu? :)

Jeg lavede engang en terrasse med tryk.imp. reglar af målene 45x95mm hvor spændet var 3m mellem understøtningerne. Her blev der så langt hårdtræs brædder ovenpå, yderligere møbler, grill og 15 pers. Hvor vi intet har kunne mærke til nedbøjninger eller lign. Afstanden mellem reglarne var da også noget lignende eller måske lidt større.

Ellers må jeg prøve at sætte reglar af str. 45 x 120 op og en med målet 45 x 95. Stille mig op på midten af denne og hoppe lidt eller evt. tage tailen og parker min traktor nedenunder og bruge denne som last-træk. Har et måleinstrument der måler den given træk i kg og Nm - så må man da en gang for alle, kunne afgøre hvor meget sådan nogle reglar kan klare...Velviden om at der ikke er tale om punktbelastning, men et mere jævnt fordelt tryk.

Men endnu engang tak for inputs og gode råd:)

Hej Julebonden.
I husbyggeri regner man med en belastning på 1500N/m2. Dertil kommer forskellige lastfaktorer, konstruktionens egenvægt osv. nedbøjningskriteriet er 1/400, og dertil ligger man en sikkerhedsfaktor.
Hvis vi tager udgangspunkt i spændet på 3200mm, så må nedbøjningen være max 8mm.
I det store hele bestemmer du jo selv hvad du gør, men syntes det er et tåbeligt sted at spare de få kr. som forskellen er mellem en 125 kontra 145.
Når man er igang, kan man lige så godt gøre det rigtig første gang :)
Forsat god aften! 
Hej Zenofexxx.

Du har selvfølgelig helt ret og jeg ville under ingen omstændigheder begynde, at springe over hvor gærdet er lavest. Det var mere om det kunne lade sig gøre og samtidig være holdbart - mest fordi jeg troede man altid havde en tildens til at overdimensioner byggeprojekternes materialer:)

Så vi er enige om, at hvis jeg bruger Spærtræ af styrken C18/24 i målene 47x150mm og med en centerafstand på 30 cm. og dertil passende bjælkesko, så burde vi være over i noget der var "godt" ?:)

Det jo klart at din pointe selvfølgelig er god. For én ting er jo hvad overetagen rummer (gulv, reoler, kasser osv) men der skal selvfølgelig også loftbeklædning på - hvor jeg enten vil bruge noget troldtekt eller huntonit, hvilket jo også har sin vægt.

Takker som sagt for en god tilbagemelding fra jer alle :)
 
Annonce
Hej igen alle :)

Nå, jeg kom ikke så meget videre mht. den underliggende bjælke.
Som nævnt ville jeg overveje, at finde en bjælke i I-profil eller H-profil som var tilpas stor nok - men ud fra de sidste par indlæg, har jeg en fornemmelse af, at her er nogle dygtige folk, der ved meget mere om dette end mig selv.

Så jeg håber lidt om nogen kan hjælpe mig, med en dimensionering af en given bjælke til understøtning af bjælkelaget (se vedhæftet tegning - den grå ).

Jeg ved nogen nok mener det burde foretages af en ingeniør - men man kunne med andre ord, måske også selv prøve at finde frem til hvor stor sådan en bjælke cirka bør være.
Problemet er jo lidt den, at de andre tilfælde har højden og muligheden for indsættelse af sådan en bjælke ikke været noget problem. De fleste af gangene, har jeg kunne fører bjælker på plads vh. af min rendegraver eller traktor. Men jeg har ikke helt samme mulighed her og jeg er bange for, at hvis det bliver en I-bjælke, så vil denne blive for stor ift. en H-bjælke (trods  den selvfølgelig vejer mindre end en H-bjælke). Men min lofthøjde er ikke helt uvæsenligt og derfor kryber jeg nu til korset, for denne gang skal jeg nok ikke bare overdimensionere bjælken - nu skal den gerne ligge sådan nogenlunde inde for tolerancerne.

Jeg håber der er nogen der er lidt skrappe i dette, mere end jeg selv er og måske vil prøve at tage et kig på det - evt. komme med et bud herpå.
Det kræver selvfølgelig en forklaring på opgavens art og den kommer her.

* Som nævnt skal jeg have bygget en overetage over værkstedet og hertil havde jeg tænkt mig at udnytte de tværgående bjælker. Som skrevet tidligere, blev min endelig beslutning nok, at bruge som nævnt af Zenofexxx Spærtræ 50x150 cc 30cm. Spærtræet vil blive indlagt mellem bjælkelaget i bjælkesko (bør man evt. ligge dem på tværs ind over den understøttende "Jernbjælke" ligesom de nuværende bjælker, eller er det underordnet? ) Derpå bliver der pålagt gulvspånplader, overetagen bliver beklædt med lægter og gipsplader. Loftet skal bruges til opbevaring af reservedele, maling, bolte og andre småting (altså ikke hvad der svarer til en beboelse! ).

Den underliggende jernbjælke ville derfor skulle kunne opretholde en stabil loftkonstruktion, bestående af dette tværliggende bjælkelag, samt spærtræ + overetagen i sig selv.  Bjælken bliver indskudt i den ene gavlvæg (dobbeltmurret) og får et spænd herfra til næste væg (let skillevæg) på 6.3 m. Ved væggen i begge ender, bliver bjælken understøttet yderligere med lodrette profiljern/lign. som træder ned på betonfundamentet evt. med på-svejst stålplade af 10mm godstykkelse.
Hvis i har et bud herpå, kunne jeg lige indskyde, at det ville være dejligt hvis muligheden for at opsætte en løbekat, der kan kan tage 500kg. med i beregningen på bjælken.
Der findes og vil fortsat bruges let-tagkonstruktion.

Jeg forventer selvfølgelig ikke, at der er nogen der kommer med et perfekt skud på bjælken - men håber selvfølgelig nogen kan give mig en idé om hvor vi cirka er. Det kan også være der skal indlægges 2 bjælker sammensat, men som til gengæld ikke er så store og igen, både en I-bjælke og H-bjælke kan bruges i første omgang. Det drejer sig meget om hvor stor bjælken endelig bliver.

Jeg ser frem til at høre fra jer, hvis i har et bud herpå og om ikke andet, så siger jeg i hvert fald tak for den hjælp i allerede har givet.

Skal der bruges flere oplysninger, så sig endelig til :)

Vh.
Julebonden  

Sådan som det er lavet her (over vores køkken/alrum) er der en jernbjælke (heb180) som spærene i etageadskillelsen ligger ind i (100x200 bjælkespær cc 60, ca 4,5m spænd), jernbjælken har frit spænd over ca 4m og ligger af på murværk i begge ender med en 50cm vederlagsplade som er 2cm tyk og underpodet med beton ned imod murværket.

Beregningen der ligger til grund for det hele har jeg i anden sammenhæng fået efterprøvet i 2017 og er stadig valid. Humlen er at hvis du skal kunne inddrage det overliggende areal til beboelse og gerne vil kunne få det forsikret skal du have arealet godkendt til beboelse ved din kommune. Dette indebærer at du skal have en byggetegning hvor der er udført en styrkeberegning af hele konstruktionen hvor bjælken indgår. Beregningen udføres af en (erhvervsforsikret) bygningsingeniør/statiker, og denne vil også kunne hjælpe dig ift hvis du har et behov for at kunne belaste med xx Kg ekstra i punktlast ift alm standard for etageadskillelse.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Bofh.

Tak for tilbagemeldingen og forklaringen omkring dit projekt - ganske interessant.
Du har selvfølgelig ret i alt omkring beboelse o.lign.
Men nu er dette dog ikke tiltænkt beboelse, med andre ord, tvivler jeg stærkt på at stalden med de installationer den har på nuværende og formentlig i fremtiden, aldrig ville kunne leve op til de krav der stilles for beboelserum/opholdsrum - medmindre man selvfølgelig agter at ombygge dette til sin tid (fremtiden)... Men der vil man alligevel under alle omstændigheder, skulle undersøge bjælkelaget og understøtningerne nærmere. Går ikke ud fra at folk tager det som en selvfølge, at bare fordi der er bjælker og jerndrager, at så kan man bare indrette en beboelse i overetagen:-)

Jeg har dog sidder og kigget meget på nogle papir og formler iht. Beregning herpå. Antager man at loftet kun er letter befærdet og indimellem ujævnt fordelt, ville det ikke være helt umuligt at regne sig frem til noget der kunne bruges - hvis man lige tager alt andet med, heromkring underlaget bjælken hviler på, punktbelastninger osv. Osv..... hvilket jeg ikke er noget så langt med endnu, men jeg prøver ihærdigt og undersøger rundt omkring blandt andre, for at se et par eksempler herom og deres udregning herpå.

Nu siger du at du har lagt dine bjælkespær ind i Heb profilen? Skal det forstås som at de oprigtigt ligger i bjælken eller ovenpå?:) det lyder ret spændende da:)

Go'  aften

Vh.
Julebonden
Man kan godt lægge bjælkespær ind i en HEB bjælke. Men det indebærer at der skal svejses nogle lasker på HEB bjælken for at bjælkespær kan gøres fast. Man skal huske at bjælkespær ikke kun skal holde til tryk nedad ( især når du fylder op ovenpå) men de skal også sørge for at ydermure ikke skubbes ud. Når der er snetryk på taget så vil det skubbe udad, og derfor skal bjælkespær skrues godt fast i HEB bjælken.
Ligeledes kan HEB ligge ovenpå bjælkespær hvis loftshøjde under er afgørende. Så skal der laves "hårnåle" som kan trække bjælkespær op til HEB bjælken. Og ja der vil så være et trin at gå over men det kan måske dækkes af reoler.  
Jeg savner en dimension på de nuværende bjælkespær samt bredden på huset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.

Ja okay, nu er jeg med mht. til indsættelse af bjælker i jernet :) Det kunne også være en mulighed i mit tilfælde - dog ikke at de bliver sat ind i HEB-profilen, men bliver lagt ovenpå profilen og herefter fastgjort med "anker" - det vil dog uden tvivl forlænge spændet yderligere, kontra hvis jeg ligger spærtræet imellem bjælkerne.

Jeg har vedhæftet en tegning med lidt flere mål på. Jeg håber det kan give jer en idé om mine tanker og måske en mulighed for, at vurdere om jeg er helt ude på herrens mark:)

Igen, jeg tænker at ligge I/H-profilen under bjælkelaget, for at støtte dette. I/H-profilen bliver indskudt i endegavl, lagt på vederlag og yderligere punktunderstøttet af en lodret bjælke langs med muren indvendigt (hvis der altså er behov herfor). I den anden ende af bjælken er der ingen væg, men kun en let skillevæg. Her regner jeg med at rejse en lodretstående bjælke (Evt. Overskuddet fra I/H-profilen hvis jeg nu køber den hjem i ekstra længde). Profilen kan så evt. støttet sidevejs af bjælkelaget, hvis disse fastgøres med "anker" og evt. kan der monteres skråstiver el. lign.?

Som sagt er overetagen ikke til beboelse, men et pulterrum - om ikke andet kan det knap nok gøres til et lovligt opholdsrum iht. BR. Men det er stadigvæk en overetage og derfor skal det selvfølgelig også gøres rigtigt:)

Jeg håber den vedhæftet tegning har nogle af de mål du efterspørger Erik og ellers må du meget gerne sige til, så skal jeg finde de mål du ønsker (eller jeg skal da prøve).

Se vedhæftet i bunden -

Fortsat en go' dag til jer alle.

Vh.
Julebonden 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også