Videresløjfning Led spot, skal jord føres? uanset der ikke er klemme til det?

Hej

Har lige haft en større diskussion, da jeg har planlagt at sænke loftet i min forgang, og montere nogle spots jeg har liggende.
Spottene er til videresløjfning og er dobbelt beskyttede, og kræver derfor ikke jord. Altså der er klemme for nul og fase ind og ud, men der er IKKE klemmer til videresløjfning af jord.

Min kollega påstår at uanset hvad skal jorden føres med rundt.

Mit spørgsmål er så hvordan gør man det? man skal vel ikke hive jorden ud igen fra hver lampe og samle med muffer i en ekstra dåse? eller skal man bare klippe jordledningen?, så er ledningen ført, men ikke jordforbindelsen... der er ikke plads til en kronmuffe med mindre man dropper trækaflastningen, (hvilket jeg ikke mener er en god ide..)
- og hvis jorden skal føres, hvorfor? og hvordan? (da spottene ikke kræver jord, og ikke har klemme til dette)

Der er ikke tale om montering i isolering, og jeg er med på der skal bruges downlight kabel, og at jeg ikke selv må gøre det, med mindre jeg uddanner mig til installatør :)

Min kollega påstår hårdnakket desuden, at det mest rigtige er at trække en ledning til hver enkelt spot med jord, der så IKKE må forbindes til lampen, men klippes. og så samle alle ledninger (10 stk i en dåse)
det mener jeg er noget rod..

I min verden giver det ikke mening at have jordledningen "flagrende rundt" uden at lave andet en ravage kan man sige. Sagt på en anden måde, fører man kun fase og nul, ind i de der til indrettede aflastninger er spottene monteret reelt, sikkert og uden problemer, som spottene nu engang er lavet og godkendt til.

Spottene er af denne type:
https://www.biltema.dk/byggeri/belysning/indendorsbelysning/indbygningsspot/indbygningsspot-led-ip20-2000041100

der er juleøl på højkant...;)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
han har helt ret i at ved nye installationer er det et krav at jord er ført med rundt , også selvom den ikke kan kobles til
men at trække separat kabel til hver lampe er en tåbelig ide
Nej derned IKKE krav om at føre jord rundt til installationer der er af klasse 2 dette står meget tydelig i lovgivningen som kan læses på retsinformation.dk helt konkret skal du kigge på Bek 1082:som er det lovmæssige grundlag for elinstallationer i Danmark.,her den fulde tekst
§ 47. Stikkontakter for husholdningsbrug og lignende samt andre stikkontakter skal have virksom beskyttelseskontakt, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Andre tilslutningssteder skal have virksom beskyttelsesleder, jf. dog stk. 4.
Stk. 3. I følgende tilfælde finder stk. 1 ikke anvendelse:
1) Faste stikkontakter, hvor udtag er udført som et fladt topolet udtag uden jord for tilslutning af klasse II- materiel for højst 2.5 A 250 V a.c., hvor denne er sammenbygget med en topolet stikkontakt med virksom beskyttelseskontakt.
2) Stikkontakter, der er beskyttet ved SELV.
Stk. 4. I følgende tilfælde finder stk. 2 ikke anvendelse:
1) Tilslutningssteder for fast tilsluttet materiel af klasse II.
2) Tilslutningssteder, der er beskyttet ved SELV.

din kollega er sikkert ikke klar over ændrede regler som galdt før 1 juli 2019 hvor det var et lovkrav, herefter har det været lovligt ikke at føre med rundt til fast installeret klasse 2 materiel sommet spot hører under...
mvh en elektriker 😊 kan altid godt drikke en juleøl...🍺
bredker skrev den 16-12-2020 19:00:56

han har helt ret i at ved nye installationer er det et krav at jord er ført med rundt , også selvom den ikke kan kobles til
men at trække separat kabel til hver lampe er en tåbelig ide

Kan man udlede, at du ikke er elektriker, selvom du udtaler dig så katagorisk om elinstallationer? 

Grunden til at jeg spørger er, at jeg ser multiservice firmaer reklamere med at de laver murer, tømrer, maler samt VVS og el arbejde. 

fase
mfrost skrev den 16-12-2020 20:03:37

Øhh mig

 Hvad mener du? Jeg er overbevist om, at du er elektriker og har styr på, hvordan tingene skal laves. Min kommentar  var rettet mod bredker, som beskriver sig som håndværker. 


fase
Annonce
mfrost skrev den 16-12-2020 19:43:04

Nej derned IKKE krav om at føre jord rundt til installationer der er af klasse 2 dette står meget tydelig i lovgivningen som kan læses på retsinformation.dk helt konkret skal du kigge på Bek 1082:som er det lovmæssige grundlag for elinstallationer i Danmark.,her den fulde tekst
§ 47. Stikkontakter for husholdningsbrug og lignende samt andre stikkontakter skal have virksom beskyttelseskontakt, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Andre tilslutningssteder skal have virksom beskyttelsesleder, jf. dog stk. 4.
Stk. 3. I følgende tilfælde finder stk. 1 ikke anvendelse:
1) Faste stikkontakter, hvor udtag er udført som et fladt topolet udtag uden jord for tilslutning af klasse II- materiel for højst 2.5 A 250 V a.c., hvor denne er sammenbygget med en topolet stikkontakt med virksom beskyttelseskontakt.
2) Stikkontakter, der er beskyttet ved SELV.
Stk. 4. I følgende tilfælde finder stk. 2 ikke anvendelse:
1) Tilslutningssteder for fast tilsluttet materiel af klasse II.
2) Tilslutningssteder, der er beskyttet ved SELV.

din kollega er sikkert ikke klar over ændrede regler som galdt før 1 juli 2019 hvor det var et lovkrav, herefter har det været lovligt ikke at føre med rundt til fast installeret klasse 2 materiel sommet spot hører under...
mvh en elektriker 😊 kan altid godt drikke en juleøl...🍺
Jamen 🍺🍻

Hej
Jeg hænger min hat på din forklaring, det også det mest logiske ikke at trække jord rundt der ikke skal bruges ved klasse 2 som du skriver.
Tak for svaret ! 😁

Og skål 🍺 og god jul

 

De spots fra Biltema købte min søster til sin garage. De er piv ringe og var virkelig noget skrammel at montere!    Køb nogle andre!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

De spots er at sammenligne med en eller flere stuelamper. Og når de ikke kan monteres med jord, så skal man ikke trække den med. De kommer vel fra et lampested og tændes via denne, så man kan jo ikke forestille sig at installationen fra den sidste i rækken på nogen måde går videre til andre apparater eller dele af andre installationer
Det ville da også være umulig at samle jordledere hvis der kun er L og N klemme i den ofte lille boks


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad betyder SELV egentlig?

SELV = Separated Ekstra Low Voltage.
det betyder at lavspændingsdelen er separeret fra højspændingsdelen, for at sikre mod farlig spænding ved berøring, i tilfælde af fejl.

PELV = Protective ekstra low voltage
Minus klemmen er forbundet til stel, så der skal være noget udstyr der kobler fra i tilfælde af en fejl.

Det er i forbindelse med transformere, at det bruges.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også