Inddrage udestue

Vi har en udestue på 56 kvm som vi gerne vil inddrage til beboelse. Lige pt er der termotag og murede vægge i udestuen, vi tænker vi vil have tagpap på taget og isolerer vægge og gulvet... Men så falder jeg over et sted på nettet som beskrive minimum for isolering i loft og vægge. Fair nok, men så kommer der tråd om at at det kan påvirke huset så denne også skal opgradere hvis der er for meget vinduesparti i udestuen/tilbygningen som den bliver til. Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg starter sådan et projekt. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal i 1. omg tage kontakt til teknisk forvaltning i din kommune da du ikke uden videre lkovligt kan bygge til på dit hus med 56 m2...det kræver en godkendelse hvis en udestue skal inddrages til beboelse

Som Mfrost er inde på skal du starte ved kommunen. De fleste kommuner har I øvrigt en gratis time/30 minutter hvor man kan vende sin forespørgsel om ens projekt kan realiseres.
Reglerne har ændret sig meget i br18 omkring tilbygninger.
Det projekt du skal igang med går under "ændret anvendelse" men regler er de samme som for tilbygninger.
Jeg har selv lige været igennem et lignende projekt blot med en garage og jeg lavede alle beregninger og konstruktioner selv. Dette er nu godkendt af kommunen uden yderligere spørgsmål fra dem. Det kræver dog en meget teknisk indsigt i beregningsmodeller og ens generelle forståen - og egentligt forstår jeg godt hvorfor folk får en ingeniør/bygningskonstruktør til at lave beregningerne.
Dit projekt skal overholde nogle isoleringskrav og det er her det mange gange ikke er rentabelt at foretage ændringen. Dit projekt er underlagt en varmetabsberegning. 

Ved at inddrage din nuværende udestue til beboelse, medfører det, alt andet lige, højere ejendomsskat og højere forsikring.
Der er ingen, mig bekendt, der kan forbyde dig at optimerer isoleringen, til nutidens lovkrav og lægge nyt isolerende tag på din nuværende udestue.
Der er ligeledes ingen begrænsninger i ophold og brug af udestuen.

Ved officielt/BBR at inddrage udestuen, med opdatering gennem Kommunen får du kun en merudgift ud ad det.

Det kommer selvfølgelig også an på økonomi og lån. Vil man bare have et "hobbyrum" så kan man nærmest gøre hvad man vil.
Vil man lægge det til beboelses m2 så kan jeg ikke anbefale andet end der søges og efterfølgende meldes til diverse instanser. Dette har også indflydede på et eventuelt hussalg og eventuelt låneomlægning da de ekstra m2 beregnes som beboelige.
Jeg gjorde selv ovenstående og fik en meget højere vurdering som nemt kunne trækkes hjem i kreditforeningenen til 1 procent over 30 år i rente. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis