Konvertering af græsplæne til køkkenhave - hvordan?

Hejsa alle gode LDS-mennesker,

Ca. 80 m2 af min græsplæne ønsker jeg at konvertere til traditionel køkkenhave med kartofler, gulerødder, ærter osv.  P.t. har jeg to metoder i tankerne:

1) Grave græsplænen op med en ganske alm. spade. Vende græs-siden helt ned i bunden af spadestikket og jorden opad. Min bekymring er her, om den græstørv, som så ligger 20-25 cm under jordoverfalden vil kunne volde problemer for fx gulerødder o.a. grøntsager, som gror dybt eller som har rødder, der gror dybt. Dette vil givet kun være et problem - om overhovedet - de første 2-3 år, hvorefter jeg antager, at græstørven er formuldet væk.

2) Skrælle selve græstørvs-laget - antaget 5-7 cm - helt væk og fjerne det helt fra haven og efterfylde med et tilsvarende nyt lag jord. Derudover skal den tilbageværende jord naturligvis "graves" på traditionel vis som beskrevet ovenfor under metode nr. 1. Min bekymring er her, at det vil være et giga stort arbejde, som jeg ikke lige kan finde tiden og lysten til.

I begge tilfælde vil jeg naturligvis også gøde jorden på behørig vis.

Mine spørgsmål til jer er nu:
a) Kan jeg løbe an med metode nr. 1, eller er jeg nødt til at tage den hårde metode nr. 2
b) Eller er der en helt tredje metode, som er bedre og/eller lettere?

På forhånd tak for jeres interessante svar.

Mvh.
Hjemmemekkeren

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Hejsa alle gode LDS-mennesker, Ca. 80 m2 af min... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset hvad, kan det anbefales at lave stierne så brede at man kan komme til med en trillebør. Smalle stier vil du fortryde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Køb eller lån "Den nye komplette håndbog i selvforsyning" af John Seymour.

“Den nye komplette håndbog i selvforsyning” er, som titlen angiver, en bog om selvforsyning. I bogen får du som læser alt den information, som du har brug for i forbindelse med at blive selvforsynende. Bogen er levende fortalt og illustreret, så du kan følge processen. Bogen er skrevet af ingen mindre end John Seymour, som er legenden indenfor selvforsyning.

“Den nye komplette håndbog i selvforsyning” er en bog, som du får svært ved at lægge fra dig igen – og når du gør, så vil du fortsat have den i hovedet. Bogen er spændende, beskrivende og brugbar, hvis du ønsker at være selvforsynende.

Held og lykke med projektet.
Mvh Henrik
Endnu engang for de overvældende mange kompetente svar! Helt fantastisk! :-)

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
held og lykke med det, der er bare intet bedre end at hente maden ude i haven, mums :)

Hej hej fra Novicen
"She believed she could, so she did"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis