Fra uisoleret garage til lækkert værksted

Hej Lav-Det-Selv interesserede.

Min hustru og jeg har lige købt hus med tilhørende garage. Det har længe været en drøm for mit at få et godt værksted og det påtænker jeg at omdanne garagen til.
Garagen er 32kvm i udv. mål opført med tegl som ydervæg og letbeton indervæg med ca. 90mm. hulmur.
Taget er udført som build-up med 3x6" spær hvorpå der er krydsfiner og tagpap.

Min første tanke er at få hulmursisoleret, lagt 100-150 mm isolering op mellem spær og sat en varmepumpe op til opvarming.

Min anden tanke er at isolere mellem spær med 100mm, opsætte en Solarventi SV7 og så have en varmekanon/petroleumskamin/El-varmeblæser til opvarmning når værkstedet er i brug.

Det jeg gerne vil høre er om i har andre ideer til hvordan man kan omdanne denne kolde garage til et lækkert værksted? Her tænker jeg på udførslen af isolering og opvarmningskilden. Samt om i har erfaringer med opvarmning i en bygning med lignende isoleringsniveau. Jeg er lidt bange for at det vil blive dyrt med konstant opvarming via varmepumpe med den sparsomme isolering.

M.v.h.
Jakob
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke hvor meget du vil stå ude i dit værksted i den kolde tid men hvis det er som jeg forstiller mig i weekenden og en aften en gang imellem vil det efter min mening være overkill at installere varmepumpe eller tilsvarende installationer.
Ved et værksted der er i brug lejlighedsvis vil du komme langt med sit forslag om el/gas varmeblæser specielt hvis du også isolerer mellem spær.
Jeg har et nogenlunde tilsvarende set-up som dig som jeg varmer op med en gasovn når jeg arbejder derude.  På den måde kan jeg varme garagen/værkstedet op på ca 1½ - 2 gasflasker på en vinter svarende til en udgift på ca 350 kr/sæson.

Hej Hensan.

Tak for dit svar.
Jeg er ikke helt afklaret med hvor meget jeg kommer til at være i værkstedet, men har en ide om at det bliver et par aftener om ugen samt weekender.
Jeg er motorcykel interesseret og glad for mit værktøj, så der skal kunne opretholdes et klima hvor sådanne ting ikke ruster eller på anden måde tager skade. Så det skal som minimum holdes tørt og frostfri.

Oplever du fugtproblemer i forbindelse med at du bruger en gasovn? 
Oplever du fugtproblemer i forbindelse med at du bruger en gasovn? 

Jeg har ikke oplevet fugt problemer. Jeg har et lidt sammenligning set up som dig.

En murstens bygning hvor den bagerste del er værksted og den forreste del en aktiv garage. I værksteds delen er loftet isoleret med ca 100 mm flamingo lignende isolering. Der er køleskab/fjernvarme unit i værkstedet som er nok til at holde rummet frostfrit.
Garagedelen har et Troldtekt loft men ikke noget isolering mellem loft & tag. Garageport er isoleret. Isolering'niveau i den dobbelte murstens væg kender jeg ikke.
Garagen er i brug dvs der kommer i dagligdagen en fugtig bil ind og står natten over. Når det så er weekend eller anden tid hvor værkstedet ikke er plads nok må bilen være udenfor. Når jeg arbejder i værksted/garage igennem længere tid tændes gasovnen. Trin 2 er nok til at varme rummet op. Trin 1 er nok til at holde rummet på arbejdstemperatur.

Selvom der brændes gas af og en fugtig bil kommer ind er der ikke problemer med fugt på værktøj eller for den sag på papkasser mm der står opmarganiseret.
Ventilation er en permanent åben udluftning ø100 mm + en åben garageport og garagedør et par gange om dagen i forbindelse med almindelig færdsel.
Jeg har lidt samme opbygning. Uisoleret skur og garage opdelt af en mur på langs. Så aflangt smalt skur og almindelig garage. Det skal jeg også have isoleret på et tidspunk, også mellem spær.
Jeg formoder at der skal være ventilation mellem isolering og krydsfiner, og da spærene skaber mange små "rum" mellem isolering og krydsfiner, bliver det så ikke til en hulens masse taghætter? Eller findes der bedre løsninger?
@Hensan.
Okay det lyder da fornuftigt med den løsning så. Har du din fjernvarme tilslutning i garagen?

@Fjendbo.
Ja som jeg forstår det skal der være 50mm luftgab til ventilation over isoleringen. Måden jeg havde tænkt at lave udluftning på var under udhænget på taget. 
Annonce
Doops skrev den 08-12-2020 21:17:52

@Hensan.
Okay det lyder da fornuftigt med den løsning så. Har du din fjernvarme tilslutning i garagen?

Ja - Der er ikke installeret varme i garage/værksted men selve fjernvarme unit er placeret i værkstedet (tidligere fyrrum). Selvom fjernvarmeunit er isoleret efter nutidens standard afgiver den selvfølgelig lidt varme til rummet.

@Hensan.
Okay ja det hjælper selvfølgelig lidt med lidt varme fra den til at holde rummet frostfrit. 
Ah ja, selvfølgelig. Den ene side hos mig ligger ind mod huset let forskudt i plan, så jeg mangler udhæng i den ene side og slipper ikke for 8-9 taghætter. Har så en "lun" mur i stedet i skur-delen, hvilket forhåbentligt kan holde den del frostfri.

Men jeg følger lige med i processen her :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis