Hvad er dette hul til?

Hej 😃

Jeg ledte efter et sted, hvor et 400-voltskabel muligvis førte hen, og mistænkte dette afspærrede hul ved siden af en radiator. Men da jeg tog pladen af, fandt jeg ikke nogen kabler - i stedet er der et plasticrør à la emhætteudsugning, blot mindre diameter. Jeg kan stikke fingrene ind i det - det er åbent mod bagsiden af gipspladen. Hvad i alverden sker der her? 🤔

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det være tænkt som en inspektions låge til en udsug motor der eventuelt ligger derinde. Er emhætte med ekstern motor.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-12-2020 21:26:42

Kan det være tænkt som en inspektions låge til en udsug motor der eventuelt ligger derinde. Er emhætte med ekstern motor.

 Hmm 🤔 Altså som til en decideret emhætte? Eller noget udsugning, der sikrer et eller andet i et tag? Fordi det er ikke det første, fordi køkkenet ligger i den anden side af huset, og her går udsuget direkte ud i stueetagen fra emhætten 🤔

Det kunne være nogen på et tidspunkt har haft eller overvejet et genvex system - en ventilator over brændeovnen der suger varm luft op til overetagen?

Mvh Troels
TRRA skrev den 09-12-2020 08:25:31

Det kunne være nogen på et tidspunkt har haft eller overvejet et genvex system - en ventilator over brændeovnen der suger varm luft op til overetagen?

 Hmmm... 🤔 Det skal undersøges. Brændeovnen er tættere på den anden gavl, og der er sådan en lem i loftet, som i hvert fald leder varme op til den del af første sal, som var soveværelse, før en senere ejer fjernede væggen til repos og gjorde førstesalen til ét rum. Hvis den skulle have den funktion, tænker jeg, at røret måske leder ind i hullet, som lemmen dækker? 

Men jeg tror nu ikke, det er tilfældet, for så vidt jeg kan vurdere, er det ejeren, som har lagt værelset sammen med repos, som har lavet den del af lortbeklædningen også, og den ejer har virkelig ødelagt alle muligheder for at opvarme huset, så han har slet ikke tænkt i de baner - med mindre hans formål decideret var at sørge for at ingen nogensinde igen ville kunne få varmen i huset (i så fald var han genial 😂).

Tak! 
Du skal passe på ikke at konspirere for meget, selv tidligere ejere har gjort det de kunne ud fra de principper der var.
Det er umulig at komme med andre gæt, så hvis der ikke er noget formål så riv det væk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sandt nok! Og taget skal alligevel skiftes inden for de næste fem års tid, så måske jeg finder ud af det da 😊 Og når I også er undrende, så er det jo også et svar.

Tak for det! 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis