Regler ift. at efterlade utilsluttede ledninger bag gipsplader

Hej 😊

Da jeg fjernede tapet i mit nye hus i dag, og tog elradiatorer ned, dukkede disse godter op:

En tidligere ejer har renoveret og fÄet lagt seriÞs elektricitet ind, heriblandt 400 volt til radiatorerne. En efterfÞlgende ejer har... Ja... Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige, men det er rimeligt langt fra kosher, det dér.

Jeg har ikke selv i sinde at bruge radiatorerne, da der er en fortrinlig brÊndeovn i samme rum, sÄ jeg var faktisk i fÊrd med at tage dem ned permanent, da jeg sÄ dette rod.

Radiatorerne kÞrer pÄ et dedikeret kredslÞb ude i eltavlen, og jeg har slukket for det. Min plan er, at lade kablerne bo bag gipspladerne fremover - termineret i kabelsamlerne, og slukket i eltavlen. Jeg skal alligevel have en elektriker ud at opgradere tavlen sÄ jeg kan trÊkke en gennemstrÞmningsvandvarmer, og sÄ tÊnkte jeg at nede ham koble radiatorkablerne helt fra tavlen i samme ombÊring. Alternativet er jo at rive gipspladerne ned og fjerne kablerne helt, men det er jo et massivt indgreb.

Nu spekulerer jeg bare pÄ, om det mon er lovligt, eller om elektrikeren vil insistere pÄ, at jeg fjerner dem helt. AltsÄ, om det er lovligt at have elkabler liggende bag gipsplader, nÄr de hverken er forbundet til tavle eller radiatorer.

Mit instinktive svar er "selvfÞlgelig er det da det," der er jo bare kobber og plastic, men man ved jo aldrig med de regler dér... GÞr I?

PĂ„ forhĂ„nd tak 😊 
Hej 😊 Da jeg fjernede tapet i mit nye hus i dag... Vis hele indlégget
14 svar
 FÞlg trÄden
Der er 10 indlĂŠg fĂžr dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vildt nok 😊 sĂ„ er det bare fordi, de er beskidte, og jeg ikke havde briller pĂ„, at jeg missede de smĂ„ tal. Dem mĂ„ jeg kigge ekstra godt efter, nĂ„r jeg trĂŠkker hĂžjttalersignalerne igennem. Tusind tak! 😊 
S. Fabrin skrev den 10-12-2020 18:06:54

Du skal ikke blande stĂŠrk- og svagstrĂžm i samme kabel. 

 Det skal jeg nok lade vĂŠre med :) Ved slet ikke hvordan eller hvorfor man skulle gĂžre det :D

Fabrin og os andre " gamle elektrikere "  har set meget. NĂ„r nu der er 7 ledninger er der mange muligheder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.
Sponsor pÄ LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor pÄ Lav-det-selv.

FÄ sÊrlig rabat pÄ maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se ogsÄ