Regler ift. at efterlade utilsluttede ledninger bag gipsplader

Hej 😊

Da jeg fjernede tapet i mit nye hus i dag, og tog elradiatorer ned, dukkede disse godter op:

En tidligere ejer har renoveret og fÄet lagt seriÞs elektricitet ind, heriblandt 400 volt til radiatorerne. En efterfÞlgende ejer har... Ja... Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige, men det er rimeligt langt fra kosher, det dér.

Jeg har ikke selv i sinde at bruge radiatorerne, da der er en fortrinlig brÊndeovn i samme rum, sÄ jeg var faktisk i fÊrd med at tage dem ned permanent, da jeg sÄ dette rod.

Radiatorerne kÞrer pÄ et dedikeret kredslÞb ude i eltavlen, og jeg har slukket for det. Min plan er, at lade kablerne bo bag gipspladerne fremover - termineret i kabelsamlerne, og slukket i eltavlen. Jeg skal alligevel have en elektriker ud at opgradere tavlen sÄ jeg kan trÊkke en gennemstrÞmningsvandvarmer, og sÄ tÊnkte jeg at nede ham koble radiatorkablerne helt fra tavlen i samme ombÊring. Alternativet er jo at rive gipspladerne ned og fjerne kablerne helt, men det er jo et massivt indgreb.

Nu spekulerer jeg bare pÄ, om det mon er lovligt, eller om elektrikeren vil insistere pÄ, at jeg fjerner dem helt. AltsÄ, om det er lovligt at have elkabler liggende bag gipsplader, nÄr de hverken er forbundet til tavle eller radiatorer.

Mit instinktive svar er "selvfÞlgelig er det da det," der er jo bare kobber og plastic, men man ved jo aldrig med de regler dér... GÞr I?

PĂ„ forhĂ„nd tak 😊 
14 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce
Demonter kablet i gruppeafbryderen og klip kablet helt inde ved vÊggen, sÄ det ikke kan tilsluttes igen uden at der gÞres noget aktivt for at det kan komme i brug igen.

fase
Men er det da stadig lovligt at lade kablet sidde i vĂŠggen? Jeg vil gerne undgĂ„, at en elektriker siger, "jo, jeg kan fint lave en gruppe til din gennemstrĂžmningsvandvarmer, men det dĂ©r kabel skal du altsĂ„ stadig have ud af vĂŠggen, mester, ellers anmelder jeg dig 😊

Og nĂ„r du siger demontĂ©r kablet i gruppeafbryderen, sĂ„ mener du vel fĂ„ en elektriker til det? Det mĂ„ jeg vel ikke selv, mĂ„ jeg? đŸ€”

Tak for svaret 😊
Hvis jeg kom ud til en installation og sÄ et kabel, som var klippet af helt inde ved vÊggen, ville jeg ikke tage mig af det. Jeg kan ikke se nogen grund til at fÄ kablerne fjernet. Du mÄ ikke selv demontere kablet i gruppeafbryderen. Hvis elektrikeren vil anmelde dig, stiller du selvfÞlgelig det relevante spÞrgsmÄl om, hvilken paragraf der er overtrÄdt.

fase
Fedt ✌ Tak!

Inden jeg gÞr det, dog, sÄ studser jeg over, at kablet tilsyneladende bliver fÞrt videre fra begge "terminaler," eller hvad man kalder dem. Jeg kan forstÄ, hvorfor den fÞrste har to kabler - et til eltavlen, og et, der fÞrer videre til den anden radiator. Men ogsÄ her er der to kabler, et til at fÄ el ind, og et til at sende det videre.

Det er bare ikke mere, der bruger den slags el, sĂ„ vidt jeg kan se. Jeg har fjernet al tapet i rummet, og jeg er overbevist om at der ikke er andre steder, der pĂ„ noget tidspunkt har vĂŠret et udtag... đŸ€”

Jeg har kigget ovenpĂ„, for at se, om der mon skulle vĂŠre fĂžrt el op til en radiator dĂ©r, men kan ikke finde det, omend der er et hul deroppe, som sad ved siden af den tredje radiator, som fandtes i huset. TĂŠnkte, at det var oplagt at det var dĂ©r, men jeg kan ikke engang finde nogen kabelrester... đŸ€”

Det er et utrolig lille hus (50 m2), sĂ„ det er ret overskueligt, og jeg kan ikke komme pĂ„, hvad der ellers skulle bruge 400 volt, som lige gemmer sig et eller andet sted. Det er i hvert fald ikke gulvvarme, for gulvet er uisoleret over terrĂŠndĂŠkket (betonfundament). Omend der faktisk stĂ„r (GULV + EL-RAD. MAX 10A) pĂ„ tavlen - i sĂ„ fald skulle det vĂŠre gulvvarme pĂ„ 1.sal, men den er i sĂ„ fald totalt Ăždelagt af en senere ejers etablering af trappe i dette gulv, og fjernelse af en vĂŠg i fĂžrstesalens vĂŠrelse ud mod et repos, der har vĂŠret der, da en trappe tidligere gik op mod gavlen i den anden ende af huset. 

Either way, alt andet el virker, sÄ vidt jeg kan teste, nÄr denne gruppe er slukket, sÄ jeg overvejer bare at klippe dem og lade det vÊre et mysterium, med mindre du eller en anden umiddelbart kan forestille sig et aggregat, som bruger 400 volt (komfuret har sin egen tilslutning i den anden ende af huset, og fungerer fint med radiatorgruppen slukket), som hÞrer hjemme i et hus...

Endnu en gang tak for svarene - det er en stor hjélp 😊
Mysterium lĂžst! De fĂžrer til denne lille boks, som er blokeret med en glat plastskĂŠrm. OversĂ„ den helt, da jeg ledte efter noget "stĂžrre." 😂
Jeg tĂŠnker faktisk at vente med at klippe noget over. Der er meget fĂ„ eludtag ovenpĂ„, sĂ„ mĂ„ske dette kabel kunne genbruges til formĂ„let? Det mĂ„ elektrikeren give et svar pĂ„. I hvert fald har jeg nu styr pĂ„ det hele i den hovedpine 😊
Tusind tak for hjĂŠlpen! 
Annonce
Jeg ville beholde kablet pÄ en mÄde, sÄ det kan bruges i fremtiden.
Om fÄ Är kommer der sikkert forbud mod brÊndeovne, og sÄ er det Êrgerligt at skulle etablere et nyt for at fÄ varme.
jenshĂžj skrev den 08-12-2020 10:55:02

Jeg ville beholde kablet pÄ en mÄde, sÄ det kan bruges i fremtiden.
Om fÄ Är kommer der sikkert forbud mod brÊndeovne, og sÄ er det Êrgerligt at skulle etablere et nyt for at fÄ varme.

 Ja, det har du sikkert ret i 😔 Mon RĂžnne kunne vĂŠre undtaget en sĂ„dan regel... đŸ€” 

Og either way, sĂ„ tĂŠnkte jeg faktisk lidt det samme - selv om jeg ikke kommer til at bruge el i dem, sĂ„ er det jo 7 massive kobberledninger, som gĂ„r fra dĂ©r, hvor jeg planlĂŠgger at min forstĂŠrker skal stĂ„ til dĂ©r hvor jeg planlĂŠgger at min seng skal stĂ„. Og musik i sovevĂŠrelset er da ikke sĂ„ dumt 😊
Du kan godt fĂ„ elektriker til at lave det om til stikkontakter de 3 steder. Den sidst fundne er ligetil, de andre skal laves med dĂ„ser m.m. Og her kan ogsĂ„ tilsluttes en elradiator en gang imellem hvis brĂŠndet er sluppet op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-12-2020 21:22:36

Du kan godt fĂ„ elektriker til at lave det om til stikkontakter de 3 steder. Den sidst fundne er ligetil, de andre skal laves med dĂ„ser m.m. Og her kan ogsĂ„ tilsluttes en elradiator en gang imellem hvis brĂŠndet er sluppet op. 

 Jeg gemmer ogsĂ„ radiatorerne af samme Ă„rsag. Man ved jo aldrig 😊 Men ift. ekstra stikkontakter, bliver det nok lidt overkill:


Jeg har faktisk tĂŠnkt mig at bruge den venstre til at sende hĂžjttalersignal op i sovevĂŠrelset. SĂ„ bruger jeg bare den lille stĂ„lkasse, der alligevel var der, og maler den, sĂ„ den falder bedre ind. 

Jeg undrer mig i Ăžvrigt over, hvorfor alle lederne i sĂ„dan et kabel er sorte đŸ€” Jeg tror ikke, det er fordi, det er hjemmelavet, for det hele virker meget professionelt udfĂžrt, og der er jord overalt (fedt). Og hvorfor syv ledere? Jeg ville intuitivt gĂŠtte pĂ„ at tre var nok - jord plus to til "varm" og den anden (er det ikke noget i retning af det, det hedder?). Det fĂ„r mig til at spekulere pĂ„, om mon der bare er ekstremt mange jord-ledere, lissom i et ATX-kabel i en computer. Jeg har fĂžr genbrugt sĂ„dan nogle til andre formĂ„l (f.eks. den LED-lampe, jeg bruger lige nu, som oprindelig var batteridrevet, men en eller anden i min opgang smed til storskrald, fordi batteriet enten var dĂždt eller opladeren var blevet vĂŠk). Her er der virkelig mange sorte ledere, som alle er loddet pĂ„ samme terminal i strĂžmforsyningen, hvilket fik mig til at tĂŠnke, at det da var et forfĂŠrdeligt spild af kobber og plastic 😊 Men anyway, er bare nysgerrig og drikker kaffe 😂

Tak igen for hjĂŠlpen 😊 
NĂ„r 6 ledere er sorte er det netop hvis det er 7 leder kabel. SĂ„ er der numre pĂ„ lederne. Om det er spild tror jeg ikke, jord leder + 3 faser + nul + 2 ledere til at styre natsĂŠnkning. Det kunne vĂŠre en mulighed. Man kan ikke kĂžbe 6 leder kabel sĂ„ hvis der er brug for mere end 5 sĂ„ mĂ„ man hoppe op pĂ„ 7 leder. Det er lidt bĂžvler med de numre, for n kan ofte ikke fĂ„ Ăžje pĂ„ dem nĂ„r det er monteret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlÊg i trÄden.
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.
Sponsor pÄ LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor pÄ Lav-det-selv.

FÄ sÊrlig rabat pÄ maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se ogsÄ