Efterisolering af sommerhus

Hej LDS'ere.

Jeg har fulgt med på sidelinjen i et stykke tid, men nu har jeg købt et gammelt sommerhus og derfor kommer nu mit første indlæg. Til gengæld er det langt :-)

Vi planlægger at bruge sommerhuset hele året og vil derfor efterisolere, installere varmepumpe og ventilation. Der er i dag 100 mm. isolering i vægge og loft. Vi planlægger at efterisolere indvendig, dels fordi den indvendige beklædning trænger til fornyelse. Huset har stået uopvarmet om vinteren, og temperaturskift har fået de profilplader der sidder indvendigt, til at slå sig. Dels fordi den udvendige beklædning er fin og ikke umiddelbart trænger til udskiftning. Og hvis efterisolering betyder montering af dampspærre, skal den indvendige beklædning jo alligevel ned.

Første spørgsmål er angående loftet:
Loftet er gennemgående. Dvs. at skillevægge er monteret efter loft. Jeg tænker at lægge op til 400 mm isolering på loftet, eller så meget der nu kan lade sig gøre, i det hældningen på taget sætter lidt begrænsninger længst ude. Og så skal der jo monteres dampspærre. Jeg har set eksempler på at den monteres mellem alle spær, oppefra. Det virker utroligt besværligt, især når der ikke er så meget plads at arbejde på. Så derfor forstiller jeg mig at tage hele loftet ned og montere dampspærre, så den kommer til at sidde mellem forskallingsbrædder og ny loftbeklædning. Jeg vil alligevel gerne have nyt loft. Problemet her er at skillevæggene skal ned, eller i hvert fald skrues løs for at få damspærren henover. Hvad ville I gøre her? Lave dampspærre per rum i stedet for? Eller er det bare den med skillevæggene? Ville det være bedre at tage forskallingsbrædder ned også, og så sætte damspærre mellem spær og forskallingsbrædder?

Andet spørgsmål er angående ydervæggene:
Hvor meget isolering er nok? Her er dilemmaet at jeg vil ofre så få kvadratmeter som muligt, men have tilstrækkelig isolering til, at vi kan holde huset opvarmet til 10 grader om vinteren, når vi ikke bruger det. Og uden at blive ruineret på elregningen, vel at mærke. Jeg tænkte først, at isolere med 100 mm, fordelt på først 50 mm, så dampspærre og så de sidste 50 mm. Det ville koste 11,5 cm tykkere ydervægge hele vejen rundt, med et 15 mm ultraboard som beklædning. Eller kan jeg nøjes med sætte dampspærre på de nuværende 100mm og kun efterisolere med yderligere 50 mm inderst?

Gulvet er betongulv. Her kan/vil vi ikke gøre så meget, idet vi ikke har mod på at hakke det hele op. Der skal lægges klikgulv, så her skal vi bare finde et godt underlag, som evt. isolerer en smule. Gode råd er velkomne.

På forhånd tak for jeres svar og råd.
-Torben

What can go wrong, will go wrong.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
til dine vægge vil jeg absolut mene at 50mm ekstra er meget fint.. kravet ved nybyg af sommerhuse idag er 165mm i vægge.. 400mm på loftet er rigtigt meget.. jeg ville nok personligt blot lægge 250-300mm og så undlade at gøre noget ved dampspærre.. nye undersøgelse viser ydermere at så længe der er godt med ventilation på loftet , så kan du smide al den isolering på du vil uden at etablere dampspærre ( tidligere hed det at op til ca 250mm isolering så kunne man undlade dampspærre)... den kan da godt være at når man alligevel er igang, så kan man ligeså godt gå helt op til de 400mm du påtænker.. hvis du også skifter dine vinduer til noget tidssvarende, så vil du med varmepumpe, 150mm i vægge og 250mm+ på loftet have et meget fint og fornuftigt isoleret hus.. 
Hej Mark, Tusind tak for dit svar. Ja, jeg ved ikke lige hvor de 400 mm kom fra. Tror bare at jeg havde læst det et sted. Ja, der er masser af ventilation på loftet, så 250 mm uden dampspærre lyder da en del nemmere.

What can go wrong, will go wrong.
Og så får du fordelen af, at knalde nye lofter op under de gamle, at du kan spærre lydgennemgang fra værelse til fællesrum. Hvis I har muligheden, ville jeg altså hive det gulv op. Det gamle sommerhus vi havde, var der klappet 50 mm beton på nada. Det bedste er athave lune føder, selvom der ikke ergulvvarme. Op med gulvet, ned med 400 mm trykstærk sturopor mellem strøer. Dampspærre, massive gulvbrædder. Husk randisolering ved sokkel. Så har du gulv i din tid.

 

Du bør nærlæse den undersøgelse der ligger til grund for artiklen. som der er link til.
Det gælder vist kun " intakte pudsede lofter"
Her et lille uddrag:
»Der kan i konstruktioner med intakte pudsede lofter efterisoleres med fleksibel isolering, fx plader eller løsfyld af mineraluld eller cellulosebaseret fibermateriale, uden at der etableres dampspærre,« står der således i den taganvisning, som SBi for nylig udsendte i bogform.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja, Erik, du har ret. Jeg noterede mig også at der stod pudsede lofter, som formentlig er meget tættere end et loft af træ (profilbrædder). Jeg har siden talt med en bygningsingeniør, som også påpegede, at der bør være dampspærre i loftet, hvis der er det i væggen (og det er der). Alternativt skal man have en speciel åndbar konstruktion i både loft og væg, men det har vi ikke.

What can go wrong, will go wrong.
Efter den artikel har der desværre bredt sig en opfattelse af at det gælder alle lofter. Og ja der er meget forskel på lofter af profilbrædder, troldtek, el.lign. og så pudsede lofter uden revner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis