Kan Philips hue styres fra den faste installation?

Håber der findes en erfaren Philips hue bruger her.

Jeg ville gerne sætte nogle lamper op udenfor på min gårdsplads. Samtidig vil jeg gerne have, at de tænder/slukker samtidigt med de lamper der allerede sidder på væggen af huset.

Kan man på nogen måde lade hue pærerne styres af den faste installation? Altså en enhed der kobles sammen med den faste installation, så når der er strøm på den, så tændes Hue lamperne...

Håber det giver mening.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kan jo kobles på så de kun får 230V med den øvrige belysning. Så tænder Hue i den sidst kendte tilstand og du kan efterfølgende lave scenarier. Du kan så ikke tænde dem hvis ikke der er spænding på den øvrige belysning.
Hvorfor ikke koble din faste installation på et Hue kompatibelt relæ eller dimmer, og så kunne tænde begge dele fx via samme trådløse Hue-betjeningsknap/fjernbetjening?
Det kunne fx være denne du satte foran din faste installation: https://www.proshop.dk/Smart-Home/Nordtronic-Box-Relay-Zigbee/2863647 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Kan ikke helt se om den Nordtronic Box Relay Zigbee kan bruges som jeg ønskede.

Jeg har ihc i huset og ville egentlig meget gerne holde de funktioner jeg har nu. Jeg vil så gerne have flere lamper på nogle udbygninger til at tænde sammen med de lamper på huset.

Så det var for at lette installation og ikke skulle trække tændledning fra huset til udbygning, men blot give dem fast spænding og lade dem tænde samtidig. Så jeg vil hverken have trådløse tryk, app eller andet ind over tændingen.

 

Ok. Så må løsningen være at finde et sted i ligningen at sætte en Philips Hue Plug ind og lave et flow, hvor flowet tænder dine Philips Hue pære, når Philips Hue Plug detekterer et øget strømforbrug. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 07-12-2020 22:40:39

Ok. Så må løsningen være at finde et sted i ligningen at sætte en Philips Hue Plug ind og lave et flow, hvor flowet tænder dine Philips Hue pære, når Philips Hue Plug detekterer et øget strømforbrug. 

 Er det en funktion i Hue plug? Alt den kan registrere et øget forbrug og benytte det som en slags "follow me" funktion?

Lyder lidt som om jeg måske skal forsøge lidt andet... Måske noget son-off eller lignende suppleret med IFTTT, og måske det nemmeste og billigste er at videreføre den faste installation til udbygning også. 😒

 

Annonce
I sidste ende, så handler det om, hvad for noget hardware der er , der skal kobles op på dit Philips Hue system.
Philips har jo også lavet rigtig meget udendørs hardware man kan opgradere til.
Hvis du har dine nuværende lys sat  i en stikkontakt, så kan du smide dem i Hue socket plug, eller du kan skifte de nuværende pærer til Hue pærer, hvis det er muligt.
Ellers så skal det på en måde være muligt, at sætte dit nuværende set-up, op på dit smart home system, så det kan tale med Hue.
Fx. igennem IFTTT, Google Home, Alexa eller fx SmartThings
Jeg har lidt samme problematik - har nogle lamper på huset og nogle på laden - vil gerne have dem alle til at tænde hvis der er bevægelse ved enten hus eller lade.

Jeg er kommet frem til at løse det på den måde, at jeg sætter hue eller anden iot sensor op på hhv lade og hus. Og så sætter jeg hue eller andre iot pærer i alle steder, der skal tænde. Så programmerer jeg mig ud af det med at hvis der på en af sensorerne er bevægelse, så tændes de pågældende pærer. Giver også er fleksibelt system at bygge videre på. Tænker du må kunne bruge samme ide.

Eller at nogen måske kan afkræfte at det er en god ide så vi begge kan blive klogere 😁
Mr B skrev den 08-12-2020 16:57:05

Jeg har lidt samme problematik - har nogle lamper på huset og nogle på laden - vil gerne have dem alle til at tænde hvis der er bevægelse ved enten hus eller lade.

Jeg er kommet frem til at løse det på den måde, at jeg sætter hue eller anden iot sensor op på hhv lade og hus. Og så sætter jeg hue eller andre iot pærer i alle steder, der skal tænde. Så programmerer jeg mig ud af det med at hvis der på en af sensorerne er bevægelse, så tændes de pågældende pærer. Giver også er fleksibelt system at bygge videre på. Tænker du må kunne bruge samme ide.

Eller at nogen måske kan afkræfte at det er en god ide så vi begge kan blive klogere 😁

 Ja tror jeg bliver nødt til at tænke lidt over hvad jeg vil. Mi. Første idé var blot, at når jeg tændte lamper via ihc, så fik de nye udendørs lamper, med Hue pærer, et signal om at de også skal tænde. Og det var det eneste de skulle...


 

Så fik jeg løst mit problem!

Det blev ved brug af Son-off mini, hvor jeg sætter et potential frit relæ ind mellem min ihc tænding og Mini's kontaktsæt.

Jeg kan på den måde lave en follow me funktion, til øvrige Son-off enheder via app'en EWelink. Testede i dag og det virker som jeg ønsker.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis