Passer skive til Vinkelsliber?

Hej Lav-det selv folkens :) 
Vinkelsliberen er et nytværktøj for mig og har brug for lidt hjælp. Hvordan ved man om en skive passer til en vinkelsliber?

På vinkelsliberen står der M14 og 11000/min og Ø115mm  
Hvad står M14 for?
1100/min må være omdrejninger på minut
Ø115mm

På skiven står der RPM 13300min, Ø115m  samt 80M/s (hvad betyder det?)
Vh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Lav-det selv folkens :)  Vinkelsliberen er et... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hjemmemekkeren. Jeg er enig i det du skriver. Jeg så denne video hvor han filmer flere skiver det eksploderer enten pga de er for løst monteret eller bruges forkert. Det er ret go info for begyndere
https://www.youtube.com/watch?v=oJRSkBSb5S8 

Når ud skriver at man skal trække maskinen væk fra sig kan det så også passe at man man skal køre nedefra og op frem for at køre oppefra og nedad fordi skiven drejer oppefra og nedad. Hvis jeg trak maskine mod mig så ville jeg køre imod skivens drejeretning og dermed modarbejde hastighed. Hvis jeg kørte oppefra og nedad ville jeg ville jeg også modarbejde skivens rotation og bremse dens hastighed. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hjemmemekkeren skriver at man skal skære så maskinen trækker væk (fra dig). Det vil sige at hvis skiven bider sig fast, eller du ikke kan holde den, så skal maskinen  “flyve væk  - og ikke ind i dig”.
En vinkelsliber er absolut noget af det farligste håndværktøj vi har, så der skal passes på. Havde arbejdstilsynet været indblandet i udviklingen var den sikkert aldrig blevet sat i produktion.
Kommer der tilsyn på en arbejdsplads, og de får øje på en lille vinkelsliber hvor støttegrebet ikke er monteret, koster det kassen.

Søren O

Når ud skriver at man skal trække maskinen væk fra sig kan det så også passe at man man skal køre nedefra og op frem for at køre oppefra og nedad fordi skiven drejer oppefra og nedad. Hvis jeg trak maskine mod mig så ville jeg køre imod skivens drejeretning og dermed modarbejde hastighed. Hvis jeg kørte oppefra og nedad ville jeg ville jeg også modarbejde skivens rotation og bremse dens hastighed. 

Det er ikke helt let! :-) Ud fra en umiddelbar intuitiv betragtning, så giver det, du skriver mening. Dog betyder det, at du så skal fremføre maskinen i den retning, som den gerne selv vil løbe, og det kan betyde, at den lettere "stikker" af for dig. Det vil dog ikke betyde det store for din sikkerhed, for den stikker ganske rigtigt af væk fra dig. En løbsk maskine er dog ikke helt ufarlig, selvom den ikke rammer dig direkte.

Hvis du derimod fremfører maskinen modsat den retning, den gerne vil stikke af, så har du mere kontrol over maskinen.

Den bedste analogi er faktisk bilers overstyring versus understyring. Her er det en kendt sag, at overstyring er det farligste, fordi bilen så svinger mere, end du ønsker den skal gøre ved hjælp af dit drej på rattet. 

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis