Fugt på væg i spisestue

Hej.
Jeg har ofte fundet svar og gode råde på denne side, ved at læse andres opslag, men nu er det tid til mit første opslag, som jeg håber I kan hjælpe med.

Da jeg i august tog et billede ned af væggen i vores spisestue, var der en stor plamage af skimmelsvamp.
Vores første tanke var at det havde noget med skorstenen at gøre, da dele af væggen er selve skorstenen.
Vores forsikring fik en tømrer ud for at se på det. Han mente ikke det var skorstene, da det ellers ville kunne se på 1. salen også. Han mente det var kondens der var kommet bag billedet.

Vi satte plastik op, for at lukke lidt af til muren, og så havde vi en affugter kørende i 14 dage. Den hev ca. 8 liter vand ud.

Der regnede ikke de 14 dage. Da jeg stoppede affugteren, var væggen stadig fugtig, og det blev værre de følgende dage, ikke en voldsom stigning, men en smule hver dag.

Væggen er ikke en ydervæg. Fugten er midt på væggen, som vist på billedet. Fugtmåleren måler fra 0,5% til 12% til at den bare siger HI (som jeg går ud fra er høj).

Bag væggen løber der både en faldstamme og vandrør til vores toilet på 1. salen. Forsikringen sendte en kloakmand ud for at besigtige. Han mente ikke at det kunne være faldstamme eller vandrør, da fugten kommer midt på væggen, og ved en lækage ville det komme ved rørsamlingerne, som er i etageadskillelserne og derved skulle det være synligt i loftet og ikke midt på væggen.

Det er frustrerende at vi ikke ved hvilken fagmand vi skal have fat i, få at få det lavet. Vi vil gerne have en ide om hvad det er og om det er noget forsikringen dækker, inden vi får nogen til at lave hul i væggen.
Nogen har nævnt at det måske kan være en kuldebro, men jeg kan ikke helt forstå hvordan den kommer i væggen.

Vi har boet her i 3 år og der har aldrig været noget med væggen. Der har altid hængt et billede der. Vi skiftede billedet for ca. et års tid siden hvor der ingen skimmelsvamp var, og opdagede det så i august i år.
Vi fik ny brændeovn sidste år, som er den eneste ændring i nærheden af væggen. Jeg har haft afmonteret brændeovnen og kigget og mærket inde i skorstenen. Og den er helt tør, så derfor tænker jeg ikke at det er kondens fra brændeovnen.

Jeg beklager den lange tekst, men har forsøgt at få det hele med. Har I nogle bud på hvor fugten kommer fra, og hvilken fagmand man skal have fat på?

På forhånd tak.
Mvh. Nanna

Hej. Jeg har ofte fundet svar og gode råde på... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 19-10-2020 19:01:25

Betonrør i en faldstamme. Hvornår har du set det? Overtryk i en faldstamme, kræver at den er fuldtløbende.

 jeg har aldig set en Betonrør som faldstamme. men jeg er bestemt ikke VVs´er.
Og hvad nogle fjolser har gjort i gemmen tiden. kan man skrive støre bøger om
Men en støbejern´s rør har jeg set også indmuret for det har jeg selv, dov ned lagt.

En overtryk hatte/ kloak udluftning på et kloak system sættes helst normalt på/ forenden af faldstammen.
jeg siger bage at det er en mulighed. for der er lang imellem huse hvor de er installer.

og hvis den kommunale side har spart på udluftning af ders så kan der opstå overtryk inde i huset.
Men som sagt det er en tanke.


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
1000 tak for alle jeres input. Det har virkelig givet noget at gå videre med. Tak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis