Klimatisering troltekt

Kan man måle fugtigheden på troltekt plader eller kan man tage mål på troltekt plader for at tjekke om de er tørre nok til at montere? Har set mange steder at plader der er monteret er blevet mindre!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lh1100                                            
du kan måle fugtigheden på all bygge martialer.
Men det kræver en fugt måler.

gode pli er hvis det har stået på kold leret på tømmerhandlen.
hvis det skal bruge Indendørs så land til temperer nogle dage eller uger alt efter hvad det er hvis ikke man har en fugtmåler.

Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej Mads
Vi har mulighed for at låne en fugtmåler.
Vi har pindet det op lagt presenning over og sat en affugter på. Men Hvad skal fugtigheden være før de er klar til montering?
Vi har ca tømt 15 liter vand ud af affugteren siden fredag😃
De vil trække sig ligemeget hvad du gør. De skal stå i den temperatur de sidde ved i det færdige byggeri. Normalt ca tre uger men ser tit de bliver kørt direkte ind og monteret i byggeriet idag. Om de trækker sig meget ved jeg ikke men har stadig ikke set et 5 år gammelt loft der ikke har trukket sig lidt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg ville lægge dem indendøre i tre uger inden montering. Jeg har selv haft opsat Troldtekt plader af to omgange. I første omgang lå pladerne indendøre i tre til fire uger og det fungerede fint. I anden omgang lå pladerne indendøre i knap to uger og det ses tydeligt at de er krympet lidt. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Lh1100 skrev den 19-10-2020 06:25:54

Hej Mads
Vi har mulighed for at låne en fugtmåler.
Vi har pindet det op lagt presenning over og sat en affugter på. Men Hvad skal fugtigheden være før de er klar til montering?
Vi har ca tømt 15 liter vand ud af affugteren siden fredag😃

 Hvis jeg husker rigtig..
så skal man helst have en fugtighed mellem 10-15% til alt det der anvendes inden dørs. ellers spørg leverandøren.
Men ikke at jeg tror det betydet så meget hvis dine planer nu var 25% fugtigheden i dem, for svind og at de vil trække sig meget sammen
men under 20% kan skimmel ikke gro. så hvis de ligger uden dørs er det en gode ide med en affugter. for at holde det nede..

alle bygningsdele vil arbejde. forskellige materialer arbejder jo ikke ens.
men især trægulve er det vigtig med den rigtige fugtid hed og derfor forskriver man at de ligger 3-4uger
inden man ligger dem. der har du også meget lille tolerance

Få den ind og ligge så hurtig du kan. tros din affugter. ville jo været trals hvis der kom en fugt skade
og det er ikke den baste årstid at lade indørs ting ligge ude

Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis