Male ovenlys lysninger i MDF

Hej,
vi er ved at få bygget hus, men står selv for alt malerarbejdet. Huset er fuldmuret og alt er først grundet med B&J 706 acrylgrunder og herefter har alt fået et lag B&J glans 7. Køkken, bryggers har får 2. lag i glans 10 og badeværelser har fået 2. lag i glans 25.

Nu er der netop monteret ovenlys (5 stk.) og lysninger til disse er lavet i 10mm MDF plader og kommer til at gå ned i et hvid troldtekt loft, og nu skal jeg snart til at have malet disse lysninger også. Men hvordan opnår jeg mon det bedste resultat i forhold til den del? Skal jeg bruge en anden slags grunder og give et par lag maling på dette? Eller skal der grundes, spartles, slibes, grundes og males 2 gangen - og i så fald, hvilken type grunder?

Jeg er lidt på bar bund da jeg aldrig har malet på MDF før, og selvfølgelig ønsker det bedst mulige resultet :)

Håber nogle af jer kloge hoveder herinde har erfaring med dette og kan give et par råd med på vejen.

På forhånd tak.

Mvh.
Morten

 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kommer det lidt an på hvilket æstetisk udtryk det skal have. Jeg har malet lysninger i træ med 2x spærregrunder mellemslibning k120 og 2-3x high finish glans 90 let mellemslibning k180. Sidstnævnte kræver lidt øvelse.
Hvis det er VELUX ovenlys vinduer, kan man købe færdigbehandlet lysningspanel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
puggie skrev den 25-08-2020 23:15:14

Nu kommer det lidt an på hvilket æstetisk udtryk det skal have. Jeg har malet lysninger i træ med 2x spærregrunder mellemslibning k120 og 2-3x high finish glans 90 let mellemslibning k180. Sidstnævnte kræver lidt øvelse.

 

Jeg tænker at det gerne må være en smule mere groft da loftet er troldtekt og huset er fuldmuret, så væggene er også lidt grove i det da de jo bare er vandskurede og malede.

Jeg er ikke ligefrem specielt øvet indenfor malerfaget, og den eneste grund til jeg selv turde tage maleropgaven var netop at huset blev fuldmuret og det hele derfor var lidt mere groft - ikke som porrebeton der er fuldspartlet og med glat filt, hvor man vil se enhver fejl ret tydeligt :)
jhb skrev den 26-08-2020 03:14:28

Hvis det er VELUX ovenlys vinduer, kan man købe færdigbehandlet lysningspanel.

 Det er faktisk VELUX Integra vinduer der er sat i, men jeg var ikke klar over det var en mulighed. Som tømrerne der laver arbejdet på huset har allerede lavet lysningerne i MDF plader, fuget osv... så jeg tænker jeg må svinge malerrullen lidt ekstra hvilket også er helt ok - jeg skal bare være sikker på jeg gør det korrekt :)

Jeg ville grunde med normal vægmaling ala den glans 7 du har brugt andre steder.

MDF suger rigtig meget så den skal nok have 2-3 lag. Spærregrunder er for mig ikke nødvendigt på MDF for der er ingen knaster.

Hvad du så gør afhænger af dit ønske til finish. Men du er nok nød til at bruge noget der kan tåle lidt vand hvis vinduet står åbent i regnvejr. Dvs. Minimum glans 25 og en rigtig træmaling i glans 30 eller 40 kunne også være et bud 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
AskH. skrev den 26-08-2020 11:17:56

Jeg ville grunde med normal vægmaling ala den glans 7 du har brugt andre steder.

MDF suger rigtig meget så den skal nok have 2-3 lag. Spærregrunder er for mig ikke nødvendigt på MDF for der er ingen knaster.

Hvad du så gør afhænger af dit ønske til finish. Men du er nok nød til at bruge noget der kan tåle lidt vand hvis vinduet står åbent i regnvejr. Dvs. Minimum glans 25 og en rigtig træmaling i glans 30 eller 40 kunne også være et bud

 Tak for svar... tænker mest grunderen for at det næste lag hæfter bedre. Altså ikke en spærregrunder, men en anden slags grunder - pladerne er jo meget glatte, og ville være nervøs for om malingen vil hæfte ordentlig, og det samme med spartel hvis de skulle spartles først.


Det er nok en god ide at gå lidt op i glans på sidste lag - dog er det elektriske vinduer og der er regnsensor, så de skulle gerne selv lukke når der kommer regn.
Selvom MDF er glat så suger den som bare pokker, så vedhæftning skal du ikke være bange for.

Det handler mere om at få mættet pladen.

Jeg har selv Velux med regnsensor og desværre er det ikke altid den fanger det hvis det kun regner lidt. 

Ask
AskH. skrev den 26-08-2020 11:42:06

Selvom MDF er glat så suger den som bare pokker, så vedhæftning skal du ikke være bange for.

Det handler mere om at få mættet pladen.

Jeg har selv Velux med regnsensor og desværre er det ikke altid den fanger det hvis det kun regner lidt.

 Super god info, mange tak - så må jeg i glans 25 på sidste lag.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også