Plastik Maling på Kælder vægge

Kære alle

Vi har netop købt et hus, hvor sælgeren har malet kældervæggene med plastmaling.
Vores byggesagkyndig gjorde os opmærksomme på, at det ikke er så smart, da væggene jo ikke kan ånde og komme af med fugten.

Så vi skal have det plastmaling fjernet så hurtigt som muligt og vi vil gerne gøre det selv.
Har I nogle anbefalinger til, hvordan man kan fjerne plastmaling fra indervægge?

På forhånd mange tak for hjælpen :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er årsagen til at i vil have fjernet plastmalingen hurtigst mulig?
Er det pga. fugt?
Hvordan ser det ud, evt. med foto.

Mig bekendt er der nok kun den hårde måde, rystepudser med meget groft sandpapir eller tilsvarende.

Den Byggesagkyndige skal for god ordens skyld altid nævne sådan tilstand.

Har egen kælder med ca. 40 års plastmalede vægge, uden problemer.
Fra den tid hvor man ikke kendte så meget til problemer med plastmaling på kældervægge.

Ja det er for at forhindre fugt og skimmelsvamp på sigt. Der er nogle steder på væggen, hvor fugten har dannet en slags bobler. Den byggesagkyndige vurderede, at det netop er fordi at fugten samler sig bag malingen og det derfor ville være optimalt at tage plastikmalingen af og male med noget organisk maling, så væggene kan komme af med

har du aldrig oplevet fugt dannelser i kælderen til trods for plastikmalingen? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har også nogle plastmalingsvægge og har tilgengæld fugt problemer. Men tror i overdriver hvor kritisk det er, selvfølgelig ser det ikke pænt ud med de bobler men de sprænger også på et tidspunkt også kommer der alligevel lidt fugt ud den vej.

For mig er det mere et æstetisk spørgsmål om man vil have en pæn væg, det andet ville jeg ikke være bange for.

Og ja det er mega hårdt at fjerne malingen og du kan godt regne med at pudset på væggen tager skade så du skal pudse op før du kan male 

Ask
Det er ikke sikkert, at det er et problem med plastmalingen.
Vi havde plastmaling i kælderen, og det havde bobler og fået malingen til at skalle af.
Da vi skal bruge kælderen til ekstra beboelse, har vi har taget konsekvensen og banket al gammel puds af. Vi pudser op på ny og maler med silikatmaling.
Der monteres endvidere 3 stk duka one til at sørge for luftskifte, så den fugt der kommer fra væggene også kommer videre ud.

Vi har også familie, der har kastet glans 10 i hele kælderen, og der er ikke skyggen af hverken fugt, skimmel, saltudtræk eller andet.

Det kommer an på kælderen, og hvad den skal bruges til. 
Hvornår er huset bygget?
Hvad siger Energirapporten med hensyn til forbedringer af klimaskærmen?
Står der noget om i Energirapporten om udvendig isolering af kældervæggen?

Har aldrig oplevet fugt i kælderen, efter at jeg, for ca 40 år siden, isolerede udvendig.
Udført som følger: Inderst 0,2 mm Elefanthud (plastfolie) 200 mm "flamingo" og yderst 6 mm Eternitplade, afdækket øverst med 0,7 mm Søvandsbestandig Alu-plade.
Alt udført med håndkraft, opgravet ned til godt 2 meter.

At fjerne plastmalingen er noget af et arbejde, samt forbandet støvet.

Hvis det var mig ville jeg bruge arbejdskraften på udvendig isolering. Du får en helt tør kælder samt det gavner, alt andet lige, også på varmeregningen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@GSH, jeg har også isoleret med 250 mm flamingo + platon + dræn udvendig, men det stopper jo ikke grundfugt, så min maling skallede ca. 20 cm. op af væggen, og det blev sort, ikke skimmel tror jeg, men mug / misfarving. Det endte også med at pudsen slap pga. fugten er lukket inde.  
Jeg bankede mit plastic maling af med enden af en murerhammer, tager lang tid, mine vægge var for "knoldede" til at bruge el-værktøj. Det blev pudset op og malet med Cempexo / maxit.
Mit hus er fra 1918

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tusind tak for de mange fine svar
Vi er glade for at høre generelt, at vi måske lige kan tage det lidt roligt på den korte ban

det optimale ville nok være at efterisolere ydervæggene som flere af jer skriver, og få lagt et dræn. Da vi ikke tør at vove os ud i sådan et projekt selv, og det er rigtig dyrt at få de kyndige til det kommer det ikke til at være løsningen for os på kort sigt

Vi må banke malingen af, eller slibe som flere skriver. Vi kan forstå at det bliver et udmattende projekt. Og glæder os allerede til det er overstået ;-)

Hos os var nemmeste løsning at benytte både en murer hammer og tapetskraber.
Når først man kunne komme ind bag malingen, gik det lynhurtigt med at skrabe hele baner af.
Men brug masser af knivblade. Spar endelig ikke på dem, hvis det skal være effektivt.
Og kan i få knivbladet under pudsen, så gør bare det. Glem at i ødelægger væggen. Det er hurtigt overstået at pudse op igen bagefter. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også