Valg af værktøjsæt

Hej,
Folk har sikkert spurgt om dette før, men nu er det min tur :)

Jeg har en Ryobi kombisæt, men synes ikke den er sååå god.
Jeg er i gang med et gips loft, hvor jeg skruer skeleten i en beton loft.
Efter at have skruet 75 karmskrue (92 mm) så stod min skruemaskine af :(
Jeg kan købe en ny til 450 kr
https://www.xl-byg.dk/shop/ryobi-r18pd3-0-bore-skruemaskine-akku-uden-batteri-og-lader-1941239?gclsrc=aw.ds&gclsrc=aw.ds&gclid=EAIaIQobChMI6qGdja6D6wIVCNiyCh3hPQt5EAQYBCABEgJd0vD_BwE

Men synes bare ikke de er så gode, så jeg tænker også på en bosch eller makita sæt.
Jeg er ikke håndværker og bruger ikke værktøjet HVERDAG, men lave MEGET arbejder der hjemme
Hvad er jeres råd?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En boremaskine til 450,- står nok også hurtig af med en serie 92 mm karmskruer. Der skal virkelig bruges kræfter til karmskruer, så der bruger jeg min Bosch på ledning. Derudover min Makita på batteri til næsten alt andet.
Selvfølgelig kan du få en Makita eller lign. på batteri der kan klare karmskruer, men så skal du op i en proff. serie. Pænt dyrt.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Slag udgaven er rigtig fin til at skrue skruer og karmskruer i med. Skal du bruge den til andet, bore osv.... Så er der også fede muligheder i MAkita for at finde en skruemaskine med et enorm moment. Jeg har selv et par stykker i lidt forskellig styrke, og er aldrig nået til de ikke kan trække... Bruger dem til alt muligt.. også at blande fx fliseklæber osv og det er 20 kg ad gangen.....

MVH Njord
Tusind tak for jeres svare.
Tror jeg køber en 220volt slagskruemaskine til mit projekt, og køber en ordenligsæt når økonomien tillade det :)

Annonce
je_ns skrev den 05-08-2020 08:56:12

Køb en slagskruemaskine, de kan meget nemmere klare store skruer, og du skal ikke kæmpe med at holde maskinen.
Her i makita, men findes nok i alle fabrikater.
https://www.prishammeren.dk/shop/makita-lxt-18v-6478p.html?dfw_tracker=42010-DTD153Z&gclid=EAIaIQobChMIzo3Cyr2D6wIVCc13Ch1xywKlEAQYASABEgKbifD_BwE

Den lille maskine her yder 170 nm

 Jo, min Makita kan da også tage karmskruer, men jeg vil gerne have den i mange år så jeg passer på den. Jeg kan mærke på den at den skal kæmpe med det, og det slider som bekendt mere på maskiner når man presser dem til tæt på max. Derfor bruger jeg min maskine på ledning til disse slags opgaver. Jeg har også en Dewalt borehammer til mere krævende opgaver. Bla. til cementblanding. Borepatron adapter + piskeris. Så kører det.

Aram. Bare køb en ok slagboremaskine på ledning. Ikke den billigste. Fx. denne. Så har du en god maskine til mere krævende opgaver, og spare slid på skruemaskinen.

https://www.bauhaus.dk/bosch-slagboremaskine-universal-impact-700

Når det er sagt, er der meget religion og mange "sandheder" vedr. valg af værktøj.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 05-08-2020 10:12:14

Når det er sagt, er der meget religion og mange "sandheder" vedr. valg af værktøj.
Enig! Hvad angår Makita er det heller ikke så let længere. En del af produktionen er (for nyligt) flyttet til Kina, og de kineskproducerede produkter er ikke lige så gode som dem, der kom fra Japan. Jeg ved ikke om det blå Makita er ved at blive et "hobbyprodukt" hvor det grå Makita så er kvalitet, der henvender sig til proffer. Lidt ligesom grøn og blå Bosch..

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 05-08-2020 12:38:14

Enig! Hvad angår Makita er det heller ikke så let længere. En del af produktionen er (for nyligt) flyttet til Kina, og de kineskproducerede produkter er ikke lige så gode som dem, der kom fra Japan. Jeg ved ikke om det blå Makita er ved at blive et "hobbyprodukt" hvor det grå Makita så er kvalitet, der henvender sig til proffer. Lidt ligesom grøn og blå Bosch..

 Enig. Det samme med Dewalt. De har også forskellige kvaliteter. 

Til hjemmehåndværkeren som hobbyprodukt syntes jeg dog at de "billige" Makita/Bosch/Dewalt serier er helt ok.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
En slagskruemaskine bliver ikke belastet på samme måde som en boremaskine, så den holder fint til det.
Måske i forveksler det med en slagboremaskine?

En slagskruemaskine, er jo samme opbygning som en slagnøgle, når belastes den går den over til at køre meget langsomt, og "slår sig igennem" men motoren arbejder ved normal hastighed, som jeg husker er slagværket hydraulisk.

Vi prøver igen, i morgen --
Kolding75 skrev den 05-08-2020 12:38:14

Enig! Hvad angår Makita er det heller ikke så let længere. En del af produktionen er (for nyligt) flyttet til Kina, og de kineskproducerede produkter er ikke lige så gode som dem, der kom fra Japan. Jeg ved ikke om det blå Makita er ved at blive et "hobbyprodukt" hvor det grå Makita så er kvalitet, der henvender sig til proffer. Lidt ligesom grøn og blå Bosch..

 Er det noget du har en kilde på?

jeg kan ikke finde "grå makita" på deres side, er der noget jeg overser?


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis