Isolering af tag på saml-selv skur

Hej
Jeg har samlet et Saml-selv-skur, som jeg nu vil tilføje noget isolering for at forhindre fugt og store temperaturudsving. Jeg er klar over at det kræver opvarmning om vinteren, hvis det skal være frostfrit - så det er ikke en diskussion om det fornuftige ved at efterisolere, jeg er ude efter.

Mit spørgsmål drejer sig om taget. Det er et fladt tag med lidt hældning mod bagenden af skuret. Jeg har lagt de medfølgende 19mm loftbrædder oven på spærene og påtænker nu at tilføje 70mm isolering + 50mm ventilation. Derfor har jeg købt nogle Reglar i 45x120, som jeg vil bruge som en slags lægter mellem isoleringen. Oven på skal der så krydsfiner og tagpap. Jeg er især usikker på dimensionering og retning af lægter/isolering samt krydsfiner.

Lyder det som en fornuftig løsning? - jeg har meget lidt erfaring med gør-det-selv byggeri, så jeg vil påskønne enhver form for feedback.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder lige lidt underligt at du har slået loftsbrædderne oven på spærene. Jeg vil nok slå dem på under og så isolere mellem spærene. Derefter noget vindpap, afstandslister, krydsfiner.

Bare kald mig BBB 
Hvis det er et saml selv skur, som ikke er beregnet til isolering, vil det være normalt at man lægger loft/tagbrædder oven på spær da tagbrædderne så også bliver loft inde i hytten. Hvis trådstarter har sømmet loft ovenpå spær er der ikke noget i vejen for at fortsætte som beskrevet. så slipper han osse for at hænge isoleringen op under loftet. De reglar er noget overdim. men nok billigere end 5" forskalling så bare brug dem. De skal lægges op så de ligger parallelt med de underliggende spær, og så de passer til tagkrydsfineren.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Vil detailenheder, at pakken indeholder både loftbeklædning og krydsfiner Til lægming ovenpå spær. 2 lag før pap?

 

Tak for svar. Præcis Kovas: Producenten af samlesættet anbefaler netop at isolere taget udefra. Jeg havde egentlig troet at reglarne skulle monteres parallelt med beklædningen dvs. vinkelret på spær, da man så bibeholder den hældning/fald der er. Hvorfor tænker du at de skal være parallelle med spær?

Jeg synes også at reglarne virker voldsomme men det er jo for at sikre at de er høje nok til både isolering og ventilation.

 Jeg vedhæfter lige et billede fra manualen af konstruktionen før isolering.
Det var fordi jeg forventede at spær var på den anden led. Som det er vist på din tegning skal de (reglarne) self være parallelt med loftbrædder så du kan få udluftning over isolering fra bund til top af hældning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis