Male kalket facade med olieemulsionsmaling

Hej.

Jeg har købt en ejendom, hvor facaden i dag er kalket, men i meget dårlig stand. Jeg overvejer at rense facaden ned, ordne de fuger som trænger og male med en olieemulsionsmaling for at slippe for alt det kalkning fremadrettet.
Holder olieemulsionsmaling ordenligt på en bund af kridtsten, som jeg forestiller mig det er? Er de nogen som har erfaringer med det?
Der er en ret stor ejendom, så jeg vil ikke ud i at skulle pudse den op.

Mvh
Nis
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville jeg ikke gøre. Du skaber formentligt flere problemer end du løser mht fugt. Det er garanteret kalkmørtel og det risikererat slippe hvis du kommer plastmaling på. Brug silikone eller silikat. 

Mvh Troels
Men så vidt jeg har læst mig til er olieemulsionsmaling netop Åndbar / difussionsåben og ikke en plastmaling. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja når man læser dette fra bolius så er man da på herrens mark  Det hele kan lade sig gøre og  så alligevel ikke.Olieemulsionsmaling er især god til problematiske underlag, som enten er svagt afsmittende eller lettere porøse, fx facader, der tidligere er blevet behandlet med kalk eller cementpulvermaling, og hvor man vil undgå at rense facaden helt af. Malingen er også god, hvis man ikke helt er klar over, hvad der er malet med tidligere.
Til facader på ældre huse vil man dog normalt anbefale silikatmaling, kalk- eller silikonemaling i stedet for olieemulsionsmaling, da disse malinger er mere diffusionsåbne. På facader, som er opført af eller pudset med ren kalkmørtel, anbefales olieemulsionsmaling heller ikke, da den ikke er tilstrækkeligt bestandig over for kalkens basiske påvirkning.
Olieemulsionsmaling kan bruges oven på alle andre typer maling, kalk og puds, kalksandsten og beton - hvis underlaget er rent, tørt og kan bære. (dvs. at det hænger sammen og kan bære det nye lag).


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Diffusionsåbenhed er ikke en "ja/nej" ting men et spørgsmål om hvor meget.
Hvis vi tager PPs facademalinger hos malgodt som et eksempel så har deres oliemulsionsmaling en gennemtrængelighed på 0,12. Deres silikonemaling 0,08 og deres silikatmaling 0,01. Lavere tal er bedre her. (De nævnte tal kan findes i malingens produktblad, det er dog ikke alle producenter der oplyser dem).

En kalk vil nok ligge endnu lavere end silikatmalingen.

På almindelig dansk betyder det at silikatmalingen er 12 gange mere diffusionsåben end olieemulsionsmaling, og for kalk vil tallet være endnu højere. Silikone er så lidt midt imellem.

Sammenlignet med en klassisk plastmaling hvor tallet vil være langt over 1,0 så er alle 3 malingstyper væsentligt mere diffusionsåbne, men derfor er der jo stadig en stor indbyrdes forskel.

Hvis du ikke har lyst til at kalke så ville jeg prøve med en silikatmaling. Der skal dog typisk grundes godt fordi kalk suger meget.

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også