Zink på murkrone - Underlag?

Hej
Først mange tak for et super godt forum, hvor jeg ofte har fundet svar på mine spørgsmål :-). Håber også I kan hjælpe med dette:

Jeg har bygget en tilbygning hvor jeg skal have en tagterrassen oven på. Der monteres et galvaniseret stål gelænder med matteret glas som værn ved terrassen.

Der ligger tagpap på taget af tilbygning. Hele vejen rundt om terrassen forsætter ydermuren lidt forbi taget og tagpap er dermed lagt op af denne kant + ovenpå. Det er på denne kant at jeg ønsker at etablere en murkrone af zink før mit stålgelænder monteres.

Selve murkronen bliver ca. 25 cm. bred - tanken er at lade den stikke 3 cm. ud forbi ydermur for at lave en drypnæse. Jeg skal kunne montere mit stålgelænder oven på murkronen ved at skrue denne ned i den underliggende mur.

Lige nu er muren beklædt med tagpap på siderne og toppen. Spørgsmålet er hvordan jeg laver opbygningen inden zink murkronen monteres?
1) Mur
2) Tagpap
3) Zink?
Må zink murkronen monteres direkte oven på tagpap? - Giver det ikke korrosionsproblemer?

Oplever mange forskellige holdninger til dette - Nogle anbefaler:
1) Mur
2) Tagpap
3) Tag-krydsfinerplader
4) Undertag
5) Zink ?
Andre siger at tagkrydsfinerpladerne vil rådne, når det ikke kan få luft?

Hvordan laver jeg opbygningen korrekt, så det holder i lang tid ?

Mange tak for hjælpen!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge denne: LINK. Det er Air-Z du skal bruge da du har tæt tagpap under.
Der hvor gelænder skrues fast skal du have en klods under i stedet for Air-z.
Vær opmærksom på ekspansion af zinken ved brug af lang murkrone når du skruer noget fast i zinken.
Du bør lave dit trælag i almindelig forskalling. Alt der indeholder lim og salte (herunder også trykimprægneret træ) nedbryder zink og har sværere ved at afgive fugt. Forskallingen skal føres helt ud til kanten af zinken for at understøtte denne.

Når du har skruet dit træ fast laver du for hver halve meter en 1x1cm rille til ventilation under zinken, husk at føre rillen nedad yderkanten. Hvis der ikke er luft i mellemrummet mellem dine brædder skal der også laves en langsgående rille.

Ang. samling af overlap på dine zinkprofiler er der flere muligheder. Den traditionelle er blindfalse som kan være liggende eller stående. Hvis der er en smule fald på murkronen kan man også bruge et UDS-underlag. Uanset den løsning du vælger er det vigtigt at samlingerne tillader zinkprofilerne at kunne ekspandere og trække sig sammen, ellers vil det begynde at bule op.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar til jer begge

@ primo-ct = God løsning med Air-Z, men udfordringen er vel med den klods, der skal være under gelænder, så kommer der jo en forhøjning i Zink der? + Hvilket materiale skal klodsen være af for at det ikke rådner eller ødelægger zink?

@BOFH = Lyder også som en fin løsning, vil du bruge ru forskallingsbrædder? (som ved flunk på kviste som bliver beklædt med zink)
Tænker at montere 2 forskallingsbrædder ved siden af hinanden med F.eks. 5 cm luft i mellem for at det passer med de ca. 25 cm murkrone.
Vil du bare skære rillen efter montering med en feincutter? Er det rigtigt forstået at rillen skal være på begge sider og toppen af forskallingen?

Som sidste alternativ = Findes der ikke et komposit materiale, plast, fibercement eller andet som ikke rådner - Som jeg kan bruge som underlag, eller er det en skør ide?
Tak for hjælpen
Ru forskalling er fint gerne i 30mm tykkelse, men den skal rykkes ud over murens kant for at understøtte zinkprofilernes kant.
Du nævnte 3cm udhæng til drypkant på zinken, det betyder at træet skal ud i samme bredde (minus en mm til zinkpladens tykkelse) - og din underkant af zinken skal mindst to cm under din underkant af træet.

Rillerne til ventilation kan du lave på mange måder. Håndsav og stemmejern, fein. Brugte selv overfræser.

Ang. typen af underlag så tror jeg de fleste regner med at træ der sidder afdækket for sol og godt ventileret holder ca ligeså lang tid som zinkpladen, har ikke hørt om et kompositmateriale der skulle være bedre.

Du skal sørge for at lave en lille smule fald imod siderne ellers dannes der små søer og på sigt alger. Jeg gjorde det selv ved at have et stykke træ i midten der er ca tre mm højere end forskallingen ude ved siderne.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis