højtryksrenser tryk i bar?

Jeg har en Nilfisk 140 bars højtryksrenser.
Er det sådan med en højtryksrenser at jo flere bar den er på, des større vandtryk kræver den?
Nogle gange fungerer min helt nye terrasserenser ikke, men hvis jeg sætter strålerøret på, så kører den igen, hvilket jeg syntes virker mystisk.
Jeg har koblet en 30 meter vandslange på højtryksrenseren og tænker om vores udvendige vandhane måske ikke giver vand nok ift hvad renseren kræver. Rørerne er nok ligeså gamle som huset vi bor i 1954 og måske kalket til indeni?
Ville det hjælpe med en mindre højtryksrenser?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at kunne yde et tryk på 140 bar ved en given vandmængde, kræver det også, at der kommer tilstrækkelig  med vand til højtrykspumpen. Din 30 m slange og rørene i huset virker som en modstand. Hvis du har en mulighed for at koble et manometer mellem slangen og indgangen til højtryksrenseren, il du kunne se om der tryk på vandet. det hjælper ikke med en mindre højtryksrenser. Kan du ikke regulere trykket lidt ned? Det vil hjælpe på den mængde vand der pumpes ud.

fase
Højtryksrenseren behøver ikke noget tryk, men skal have vand nok. Den kan suge fra en "tank", så hvis du har f.eks. en murerbalje kan du prøve. Så lader du bare haveslangen fylde murerbaljen op. Det vil give en buffer da højtryksrenseren sikkert kører 100 %.

Søren O
Den bruger ca. 10 liter i minuttet. Det vil sige for enden af din 30 m. slange, skal der løbe minimum 10 liter ude i minuttet. Det er ret enkelt at måle med en spand og et ur. prøv at tjek dette.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Mon ikke den bruger mere med fliserenser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
tak for de hurtige svar.
Der kommer umiddelbart nok vand ud af slangen og rørerne så, hvis det er 8 til 10 liter pr min.
Kan det være noget der er galt med højtryksrenseren så? den er ikke mere end 3 år men syntes det har været et problem flere gange.
sidst jeg var ved at rense fliser med terrasserenseren, holdt jeg pause og slukkede for renseren, dog ikke for vandet, men den kobling der sættes i spuleren er en kontraventil? hvor der ikke kommer vand ud af når jeg kobler den fra, måske der problemet kan likke, med de to koblinger i hver sin ende, som vist begge er lavet sådan? (gardena)
Nå men da jeg så kom tilbage ca 20 min efter og startede igen, så kunne jeg ikke få skilt skaftet af før jeg tog slangen af spuleren?
Nogle ideer? kan den nedjusteres?
En gardenakobling med stopventil fungerer sådan at ventilen tvinges åben når koblingen monteres på modparten. Den virker ikke som kontraventil. Mit indtryk er at den reducerer flowet så jeg plejer at undgå dem.
Har selv en 120 bars renser, ved ikke hvor mange liter den kræver men når renser drivhus har jeg 80m 1/2" slange på og det har aldrig været noget problem.
Jeg tvivler på at den justeres.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg har engang haft en KEW, som strejkede, fordi det lille filter under koblingen på maskinen var stoppet af “snask.
En rensning hjalp. 

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis