Erfaring med vægscanner / detektor?

Jeg har brug for en vægscanner, da jeg borer ind i noget metal i forsøget på at hænge en hyldeknægt op. Er der nogen, der har erfaring med sådan noget, og evt. kan anbefale en scanner, der er til at betale?


Hellere leje end at bo på gaden.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du borer i en betonvæg, kan du have boret ind i et stykke armeringsjern, så flyt hullet en cm. Det er ikke sikkert, du kan bore gennem jernet. Det var så ikke et svar på dit spørgsmål, men en løsning på dit problem. 

fase
Jeg flyttede hullet to cm til siden, og der var stadig jern i væggen. Kan ikke se hvad det er, men der rust på overfladen. Jeg kunne prøve at flytte hullerne to cm til den anden side, men hvis der stadig er jern, så ender min væg med at ligne en schweizer-ost!! Jeg vil ikke risikere at ødelægge noget, så det er vel på tide, at der kommer en scanner i værktøjskassen :-|

Hellere leje end at bo på gaden.
Dit svar tyder på, at du har ramt et vandret gående jern. Så i stedet for at flytte til siden, så må du flytte opad eller nedad, hvis det kan lade sig gøre. Hvis du har mulighed for det, så prøv med at metalbor der er en mm. eller to større end murboret. Der er en chance for at det lykkes. Ellers er der kun professionelt boreværktøj tilbage. 

fase
Du fik ret i, at det er armeringsjern, jeg har ramt. Desværre har jeg ramt det på den mest uheldige måde, så jeg enten skal flytte min hyldeknægt mere end jeg har lyst til (der er tre huller i knægten, og flere har ramt jernet), eller forsøge at bore gennem jernet. Min bekymring er, at hvis jeg går i gang med et metalbor, så vil boret enten gå i stykker, eller "glide af", så jeg ender med at have et ovalt hul, som rawpluggen ikke vil "bide" i. Hvad bør jeg gøre? Bore skråt udenom jernet er en mulighed, men så kommer skruehovederne til at sidde skævt og øjebæ..


Hellere leje end at bo på gaden.
Du har været "utrolig heldig". Lav en kørnerprik og bor for med et mindre bor, så du er sikker på at det bor, du  vil bore det endelige hul med, ikke glider sidelæns. Om nødvendig laver du hullet ved at bore ad et par gange med et stadig større bor.

fase
Annonce
For at svare på dit oprindelige spørgsmål så har jeg prøvet nogle af de billige scannere og de virker meget dårligt så sådan en skal du i hvert fald ikke købe.
Ee enig med Per hans, en billig scanner er så upræcis at den reelt er ubrugelig. Hvis du vil have en scanner der har høj præcision snakker vi prof grej til flere tusind kroner 

Ask
Den jeg havde overvejet at købe er en Bosch GMS 120, men efter at have set billeder af metallet i hullet, hælder jeg mere til at købe et bor, der er beregnet til armeret beton som f.eks. dette. Alternativt kunne knægten sagtens holde med kun de to øverste huller, og så bare sætte en halv skrue i det nederste - hvor armeringen er - for syns skyld.

Hellere leje end at bo på gaden.
Et bor, der kan klare din opgave, koster mellem 400 og 500 kr. Hvis ikke du skal bruge dit bor professionelt, ville jeg tage chansen og se om jeg var ligeså heldig næste gang.

fase
Min akku bore hammer (3J udgave) ville smutte lige igennem det stål med et for mig almindeligt bor. Jeg bruger ikke bor der koster over 100kr/stk https://www.bauhaus.dk/bosch-hammerborsaet-sds-plus-5-stk jeg er fint tilfreds med disse Bosch bor, da gamle X5 bor, der knak jeg jævnligt spidsen af når jeg ramte lidt metal.
Bosch scanneren duer ikke, du skal op i D-tect modellerne før de virker, jeg har en 150 og den er alle pengene værd.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis