Låge hænger - hvordan retter jeg den op?

Som tidligere nævnt herinde har jeg lavet et plankeværk med en låge i. Nu har lågen så sat sig lidt og hænger lidt ned. Jeg har vedlagt billede.

Kan jeg bruge en hængselretter på stabelhængslerne? Eller er der noget andet der skal til?
Det skal siges, at den hældte en anelse til den anden vej, da lågen lige var færdig. Det var med vilje, at jeg ikke satte den nøjagtigt i vatter, men i stedet lod den hælde måske een mm ned mod hængslerne.

Hvordan retter den bedst op?

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flyt  det ene hængsel

"AUTOELEKTRIKEREN"
Som jeg husker det, lavede du stolperne lige til den spinkle side. Det bliver svært at rette.

Min anbefaling at forhøje stolperne så der kan monteres en overligger så stolpernes indbyrdes afstand er låst.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 26-04-2020 20:23:08

Som jeg husker det, lavede du stolperne lige til den spinkle side. Det bliver svært at rette.

Min anbefaling at forhøje stolperne så der kan monteres en overligger så stolpernes indbyrdes afstand er låst.

 Tjah. Stolperne er 95x95, men de er fastgjort med 2 stk vandrette 95x47 reglar til endnu en stolpe ca. 2 meter væk. Derpå er der så 1 på 2 beklædning. Det er en temmelig "stiv" konstruktion. Tvivler på at stolperne kan have flyttet sig meget. Men jeg kan da lige tage vatterpasset på i morgen og tjekke.


Hvis ikke det kan rettes lever jeg bare med det. Men det kunne jo være at der var en fiks løsning.
Tror måske polobjørn mente du skal skrue han  hængslet af stolpen og flytte det. Det ville jeg da gøre til at starte med. En låge sætter  sig typisk ikke rigtigt mod hængselsiden. Der er jo ikke rigtigt noget der kan give sig. 

Mvh Troels
Annonce
TRRA skrev den 26-04-2020 21:54:55

Tror måske polobjørn mente du skal skrue han  hængslet af stolpen og flytte det. Det ville jeg da gøre til at starte med. En låge sætter  sig typisk ikke rigtigt mod hængselsiden. Der er jo ikke rigtigt noget der kan give sig.

 Jamen det er også han-hængslerne, jeg taler om :)

Det ku være at hullet til de gennemgående bolte i lågen er større end gevindet på bolten, og/eller at den trykimprægnerede stolpe har slået sig i takt med at den tørrer op.

Mvh Troels
TRRA skrev den 27-04-2020 08:11:00

Det ku være at hullet til de gennemgående bolte i lågen er større end gevindet på bolten, og/eller at den trykimprægnerede stolpe har slået sig i takt med at den tørrer op.

 Hullerne er så stramme at bolten skulle bankes ind.
det kan sagtens være at noget træ har slået sig.

Nogen forslag til hvordan jeg kan rette det op?
Det ser på billedet ud som om der er en lille sprække øverst medens låge går imod stolpe nederst. Så en af hængsel dele skal flyttes, Kan det ikke flyttes på stolpe så må det være den del der er på låge. Men er det også gennemgående bolte så bliver den del svært.
Ellers skal hængseler bøjes.
Du kan ikke gøre noget med en traditionel hængsel retter. Men måske kan et koben gøre lidt gavn på den hængsel del der sidder på stolpen. Den øverste tilbage og den nederste frem.
Du skal nok på en måde have fat i både øverste og nederste samtidig, da stolpe nok ellers vil dreje rundt. De hængseler er ret kraftige.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-04-2020 21:22:17

Det ser på billedet ud som om der er en lille sprække øverst medens låge går imod stolpe nederst. Så en af hængsel dele skal flyttes, Kan det ikke flyttes på stolpe så må det være den del der er på låge. Men er det også gennemgående bolte så bliver den del svært.
Ellers skal hængseler bøjes.
Du kan ikke gøre noget med en traditionel hængsel retter. Men måske kan et koben gøre lidt gavn på den hængsel del der sidder på stolpen. Den øverste tilbage og den nederste frem.
Du skal nok på en måde have fat i både øverste og nederste samtidig, da stolpe nok ellers vil dreje rundt. De hængseler er ret kraftige.

 

Begge hængseldele er med gennemgående bolte.

Mener du at jeg skal have to koben på? Eller hvordan mener du at have fat i både øverste og nederste samtidigt?

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis