Ny dampspærrer ovenpå gamle profilbrædder - herefter vådrumsgips.

Hej alle

Jeg har behov for jeres input til, hvordan jeg bedst får etableret en ny dampspærrer i forbindelse med, at jeg skal have opsat gips på et badeværelse, hvor den gamle loftbeklædning (profilbrædder) ikke umiddelbart er lige til at fjerne.

Hele min 1. sal er blevet ombygget til loft til kip, herunder om/efterisoleret i skunk og skråvægge og har fået erstattet den gamle alukraft fra 1972 med en ny dampspærrer. Én undtagelse hertil er dog badeværelset, som var nyligt renoveret indvendigt da vi overtog huset.

Badeværelsesvæggene, som går ind i huset, er sat i profilbrædderne i ydervæggen, hvorfor jeg ikke umiddelbart ønsker at fjerne profilbrædderne. Der er 100 mm. isolering i den udvendige væg og der er desværre ikke plads i rummet til at øge mængden af isolering (som det er blevet på resten af 1. salen).

Jeg forestiller mig derfor følgende fremgangsmåde:
  1. Jeg borer tilstrækkeligt i profilbrædderne (og gør hvad jeg kan) til at den gamle alukraft i skråvæggen er helt uden effekt. 
  2. Monterer ny dampspærrer ovenpå profilbrædderne på skråvæggen (ikke loftet), som sættes sammen med den nye dampspærrer i rummet over badeværelset samt fastgøres til fliserne på vægge og i skunk. 
  3. Vådrumsgips monteres herefter på skråvæg og badeværelsesloftet ovenpå den nye dampspærrer og profilbrædderne .  
Jeg har følgende spørgsmål:

  1. Vil det være en fornuftig fremgangsmåde eller risikerer jeg noget i forbindelse med de gamle profilbrædder? 
  2. Bør jeg beholde den gamle alukraft ovenpå det horisontale badeværelsesloft, som ellers nu er inde i beboelsen og i samme temperatur som det øvrige rum, eller etablerer jeg en ny dampspærrer i stedet for alukraften? Der kommer til at stå lidt elektronik osv. ovenpå. Det var min intention at fjerne den gamle alukraft og ikke etablere en ny - men gør den nogen reel skade? (der er jo ikke tale om en reel "dobbelt dampspærrer").    
Jeg kan forstå at det ikke umiddelbart er nødvendigt at etablere dampspærrer ved isoleringstykkelser under 100/150 mm., men da hele damptrykket forventeligt vil koncentreres til netop dét punkt idet den gamle alukraft næppe er så tæt som den nye dampspærrer, så forestiller jeg mig, at det vil være en fordel at etablere en ny.

Jeg har forsøgt at lave nogle billeder, som prøver at illustrere hvad jeg mener.

Nuværende konstruktion (blå streg er ny dampspærrer og orange er gammel alukraft):
Tiltænkt konstruktion forklaret:
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart tror jeg du helt skal lade din gamle alukraft være. Den gør i hvert fald ingen skade - hvis isoleringen vel og mærke er på den udvendige side af alukraften.  
- Det bliver nok en udfordring at sikre tæthed mellem den gamle alukraft i væggen og den nye dampspærre på skråvæggen. Det kan evt. være at en vådrumsmembran er bedre end plastfolie. Den bliver i hvert ikke ødelagt af skruer.


Mvh Troels
TRRA skrev den 09-03-2020 13:52:19

Umiddelbart tror jeg du helt skal lade din gamle alukraft være. Den gør i hvert fald ingen skade - hvis isoleringen vel og mærke er på den udvendige side af alukraften.
- Det bliver nok en udfordring at sikre tæthed mellem den gamle alukraft i væggen og den nye dampspærre på skråvæggen. Det kan evt. være at en vådrumsmembran er bedre end plastfolie. Den bliver i hvert ikke ødelagt af skruer.

Jeg har etableret en samling imellem den nye dampspærrer på skråvæggen over badeværelset og alukraften i skråvæggen på badeværelset - men det har naturligvis sine begrænsninger i forhold til, hvor godt det kan blive imellem de 2 materialer.

Vil du så droppe at opsætte en ny dampspærrer på badeværelset? Det skal i øvrigt siges, at jeg også vil kunne etablere en samling imellem den nye dampspærrer over og den på badeværelset, da der er tilpas med afstand i profilbrædderne i samlingen imellem loft og skråvæg. Så jeg vil nok endda kunne få en bedre samling da det er samme materiale der samles.  

Tænker at der vil blive en udfordring med både dampspærrer og alukraft i skråvæggen på samme tid, hvis jeg ikke gør noget ved alukraften (ala dobbelt dampspærrer, hvor profilbrædderne er fanget imellem).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nej - du skal sætte dampspærre op -  det er trods alt et badeværelse. Mit forslag var bare at evt. gøre det som vådrumsmembran.
Mht dine profilbrædder - så er den gængse tilgang, at så længe begge dampspærrer er på den varme side af isoleringen, så ophobes der ingen fugt imellem dem.
Problemet har været undersøgt, ifm. at mange efterisolerer og kommer dampspær på skråvægge indefra, og der har ikke været konstateret problemer - så længe du (lidt forsimplet) ikke kommer mere isolering på indefra, end der er udenpå den oprindelige dampspær. Altså - du må ikke lægge 200 mm på indenfra med dampsspær på eksisterende damspær og 100 mm isolering - men gerne omvendt - - det handler om, hvor kondenseringspunktet i isoleringen opstår. Men du efterisolerer jo ikke engang. Dine profilbrædder vil være lige så varme som dine nye vægge - og skulle der trænge fugt ud, vil det aldrig nå et punkt hvor der dannes skimmel i brædderne.
 

Mvh Troels
TRRA skrev den 09-03-2020 16:04:51

Nej - du skal sætte dampspærre op - det er trods alt et badeværelse. Mit forslag var bare at evt. gøre det som vådrumsmembran.
Mht dine profilbrædder - så er den gængse tilgang, at så længe begge dampspærrer er på den varme side af isoleringen, så ophobes der ingen fugt imellem dem.
Problemet har været undersøgt, ifm. at mange efterisolerer og kommer dampspær på skråvægge indefra, og der har ikke været konstateret problemer - så længe du (lidt forsimplet) ikke kommer mere isolering på indefra, end der er udenpå den oprindelige dampspær. Altså - du må ikke lægge 200 mm på indenfra med dampsspær på eksisterende damspær og 100 mm isolering - men gerne omvendt - - det handler om, hvor kondenseringspunktet i isoleringen opstår. Men du efterisolerer jo ikke engang. Dine profilbrædder vil være lige så varme som dine nye vægge - og skulle der trænge fugt ud, vil det aldrig nå et punkt hvor der dannes skimmel i brædderne.
 

Okay, så det vil ikke blive et problem at evt. fugt som finder vej derind imellem, ikke kan finde “ud” igen og, lidt “sat på spidsen” vil være fanget derinde for altid? (Nu er alukraften dog næppe helt tæt). Det vil da bestemt gøre det lettere.

Hvad tænker du med alukraften ovenpå badeværelset, på den del, som nu er inde i beboelsen? Skal jeg bare lade den være? Og er det ligegyldigt, hvis den ikke er tæt, hvis nu jeg lader den sidde?
Hvis du vådrums sikrer dine skråvægge med membran, og strimler så har du ikke behov for yderligere dampspærre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 09-03-2020 21:51:17

Hvis du vådrums sikrer dine skråvægge med membran, og strimler så har du ikke behov for yderligere dampspærre.

Min umiddelbare tanke er blot, at jeg så ikke får lavet en 100% samling imellem dampspærreren over og så membranen. Men jeg kan selvfølgelig godt “forlænge” den en smule ned (ca. 10 cm.) på badeværelset, sætte gipsen over og så male med vådrumsmaling. Det er måske ikke efter alle kunstens regler, men bedre end det nuværende  

Nu er jeg så absolut heller ikke ekspert på området, men synes blot at de steder, hvor jeg har set at membranen er malet på, så er det ikke særlig kønt - men der kan jeg sagtens tage fejl. Men det lyder helt klart langt nemmere. 

Min tanke var at du malede ALT med vådrumsmembran - lofter, skråvægge - så har du et helt fugtsikret rum uden overlap i dampspærre. Du kan dog ikke male membran direkte, men må spartle det op før maling. Nok en lidt bedre løsning end plastfolie men dyrere og mere besværligt.

Og nej - ville ikke gøre noget ved alukraften i loftet - den gør hverken fra eller til. 

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også