IKEA led pære erfaringer

Skal have indkøbt pærer til vores nye spots i køkken  og bryggers. Er faldet over ikeas led gu10 pærer. De har en RA på 90 og tilsvare en normal 54w halogen. Spredningsvinkel er ikke så stor - 36°.

Problematikken er at vored spots (ikke monteret endnu, blot målt op) sidder med 130 cm i afstand på den lange led over køkkenvask. 100 cm på den anden led. Vi prøvedmonterede i går med nogle 35w halogenpære, og det var ikke helt tilfredsstillende.

Vil derfor gerne høre om nogen kender til de pærer jeg henviser til fra IKEA. Tænker at 54w(5.7 led) nok giver noget mere lys end de 35 w vi testede med. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke anbefale deres GU10 LED pærer. Jeg har dem i min 1,5 år gamle garage (12 stk) og i den tid har jeg skiftet næsten alle pærer. Jeg har har lige udskiftet tre pære for nyligt og nu har en en ny IKEA pærer der ikke lyser. Til sammenligning har jeg ca. 75 spots i huset med Philips Master 3,9W LED-pærer som er næsten tre år gamle og jeg har kun måtte skifte én på det ene badeværelse på garantien, da den begyndte at blinke. 

Philips Master GU10 LED pærerne har en Ra værdi på 97, så de giver virkelig en flot farvegengivelse. De koster små 100kr. stk., og jeg blev for nærig med at sætte dem op i garagen, men har fortrudt det mange gange nu!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio. der er godt nok også væsentlig forskel på 25 kr vs 100 kr.

Har kigget lidt videre og har fundet dem her. de har en spredning på 60 grader hvilket jeg forestiller mig vil afhjælpe afstanden på 130.

https://www.lyskilderdirekte.dk/philips-ledspot-mv-value-gu10-4-9w-927-60d-master-bedste-farvegengivelse-ekstra-varm-hvid-daempbar-erstatter-50w
Jeg har dem i køkkenet tilsvarende hvad du vil.
De sidder for langt fra hinanden, har 2.7m til loftet, så der er mange skygge områder.
De områder der er i lyskeglen r glimrende oplyst, men den smalle sprednings vinkel gør de ikke er egnede i mine øjne, til område belysning, men mere til spot belysning.

 

Wezio skrev den 07-03-2020 10:25:41

Jeg kan ikke anbefale deres GU10 LED pærer. Jeg har dem i min 1,5 år gamle garage (12 stk) og i den tid har jeg skiftet næsten alle pærer. Jeg har har lige udskiftet tre pære for nyligt og nu har en en ny IKEA pærer der ikke lyser. Til sammenligning har jeg ca. 75 spots i huset med Philips Master 3,9W LED-pærer som er næsten tre år gamle og jeg har kun måtte skifte én på det ene badeværelse på garantien, da den begyndte at blinke.

Philips Master GU10 LED pærerne har en Ra værdi på 97, så de giver virkelig en flot farvegengivelse. De koster små 100kr. stk., og jeg blev for nærig med at sætte dem op i garagen, men har fortrudt det mange gange nu!

 Jeg har også nogle Ikea GU10 pærer - de giver et fint lys. Men jeg har et lampe i bryggerset (Nymåne 4 spots), hvor der lige er gået en pære efter 5 måneder. De er godt nok billige, men skal kunne holde længere tid.


Wezio - hvilke udgaver af Philips' spot har du? Før jul købte jeg nogle MR11 Expertcolor til nogle eksisterende 12v loftspots. Men de har kun en spredning på 38 grader, og virker noget "smalt". Ledpærer.dk havde desværre ikke 60 grader udgaven.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Jeg besluttede at droppe dem alligevel da de kun er med 36° spredning. Gik med de philips master jeg linker til lidt længere oppe med en spredning på 60°. De koster ca 32 kr. Så heller ikke en vild investering 
Annonce
Nybegynderen1 skrev den 08-03-2020 21:50:35

Jeg besluttede at droppe dem alligevel da de kun er med 36° spredning. Gik med de philips master jeg linker til lidt længere oppe med en spredning på 60°. De koster ca 32 kr. Så heller ikke en vild investering

 Det var godt nok billigt. Står der på pakken hvad Ra værdien er? I linket står der kun 90-99.


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Ja de er RA90 ligesom dem fra IKEA. 
Jeg denne her lampe med Philips Master 3,9w pære i 2700k

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-spots/p/led-spot-philips-master-expertcolor-3-9w

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Beklager linket ikke virker. Forummet virker ikke længere på iPhone. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 09-03-2020 07:35:47

Beklager linket ikke virker. Forummet virker ikke længere på iPhone.
Det er fint nok ;-)
Kan se de er 38 grader i spredning.
Jeg har måske en forklaring på mine MR16 pærer - de er 420 lumen - markant kraftigere end dine GU10 pærer på 265 lumen.
Men sjovt en MR16 pærer 12v, er så meget kraftigere end GU10 230v, når man tænker på den fysiske størrelse
Jeg skal nok bare have dem dæmpet ;-)

 


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis