Tilslutning af regulator til kanalventilator

Hej LDS,

Jeg skal have anskaffet en regulator til en kanalventilator.

Jeg overvejer en "DUKA Regulator ST700", men tilslutningsdiagrammet i dokumentationen virker lidt mangelfuldt, da det ikke er synligt hvor fase samt nul fra kanalventilatoren skal tilsluttes i regulatoren.

I beskrivelsen står der "ventilatoren tilsluttes mellem nul og udgang" - dette kan indikere, at fase/nul fra ventilatoren skal tilsluttes i indgang 4-6 - eller måske kun 5-6, da de to ben fra motoren går hertil.

Følgende er et par udklip fra dokumentationen til regulatoren:

Den fulde dokumentation kan hentes her:

https://res.cloudinary.com/evoleska/image/upload/v1524373693/product/1595589.pdf

Dokumentationen for kanalventilatoren indeholder følgende tilslutningsdiagram ifm. tilslutning af regulator:

Kan nogle af jer kaste noget lys over dette?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fase og nul på 1 og 3. Motor på 5 og 6.

fase
S. Fabrin skrev den 25-11-2019 23:03:13

Fase og nul på 1 og 3. Motor på 5 og 6.

Jeg er bekendt med at fase samt nul fra den faste installation skal i 1 samt 3, men det er ikke specificeret hvordan fase samt nul fra ventilatoren skal fordeles i 5 samt 6.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er vel kun to ledninger fra ventilatoren, så de skal bare i klemmerne 5 og 6. Det er ligegyldigt hvilken ledning fra motoren, der kommer i klemmerne. Motoren kører uanset, hvordan du forbinder motorens ledninger.

fase
S. Fabrin skrev den 25-11-2019 23:13:52

Der er vel kun to ledninger fra ventilatoren, så de skal bare i klemmerne 5 og 6. Det er ligegyldigt hvilken ledning fra motoren, der kommer i klemmerne. Motoren kører uanset, hvordan du forbinder motorens ledninger.

 Der er lige præcis kun to ledninger fra ventilatoren, og tjek! Jeg mindes blot at have læst, at bytter man om på fase og nul, så kan man risikere, at blæseren drejer den forkerte vej - jeg husker måske forkert?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
S. Fabrin skrev den 25-11-2019 23:21:37

Du husker forkert. Jeg har prøvet det i praksis utallige gange.

 Tjek. Tak for hjælpen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@S. Fabrin

Jeg fik ikke spurgt om placeringen af regulatoren i el-installationen.

P.t. får kanalventilatoren strøm på følgende måde:

Relæ -> installationskabel -> sikkerhedsafbryder (er blot muffet heri og er ikke en del af afbryderens tænd/sluk funktion) -> installationskabel -> sikkerhedsafbryder -> tilledning -> kanalventilator

I første omgang ville jeg placere regulatoren så placeringen bliver som følger:

Relæ -> installationskabel -> sikkerhedsafbryder (er blot muffet heri og er ikke en del af afbryderens tænd/sluk funktion) -> installationskabel -> sikkerhedsafbryder -> installationskabel -> regulator -> tilledning -> kanalventilator

Men så giver det bøvl med at lave en hurtig justering på regulatoren fremadrettet. Så jeg har overvejet følgende alternative placering:

Relæ -> installationskabel -> sikkerhedsafbryder (er blot muffet heri og er ikke en del af afbryderens tænd/sluk funktion) -> installationskabel -> regulator -> installationskabel -> sikkerhedsafbryder -> tilledning -> kanalventilator

Er denne alternative placering lovlig?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En elektriker ville kun have 1 kabel ned til regulator, så det ser bedre ud hvor det er synlig, og så samle i den sidste sikkerhedsafbryder. Altså strømmen kommer fra installationen et sted eller gruppeafbryder med sikring og hen til kanalventilator ( sikkerheds afbryder ) med 1 kabel. Derfra 1 kabel ned til regulator og ligeledes tilledning ud fra sikkerheds afbryder.
Ikke alt det fikumdig med kabel stumper igennem materiel som ikke bruges.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-11-2019 22:23:44

En elektriker ville kun have 1 kabel ned til regulator, så det ser bedre ud hvor det er synlig, og så samle i den sidste sikkerhedsafbryder. Altså strømmen kommer fra installationen et sted eller gruppeafbryder med sikring og hen til kanalventilator ( sikkerheds afbryder ) med 1 kabel. Derfra 1 kabel ned til regulator og ligeledes tilledning ud fra sikkerheds afbryder.
Ikke alt det fikumdig med kabel stumper igennem materiel som ikke bruges.

Den første sikkerhedsafbryder er skam i brug til noget.

Kort og godt går spørgsmålet på om det er lovligt, at benytte et mellemkabel (installationskabel) mellem regulatoren og en sikkerhedsafbryder (den sidste i rækken), som så føder kanalventilatoren med strøm.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Relæ -> installationskabel -> sikkerhedsafbryder (er blot muffet heri og er ikke en del af afbryderens tænd/sluk funktion) -> installationskabel -> regulator -> installationskabel -> sikkerhedsafbryder -> tilledning -> kanalventilator.
Du skriver at den første sikkerhedsafbryder blot bliver brugt som samledåse, så erstat den med en samledåse. Fra den fører du et femleder kabel hen/ned til regulatoren (den gulgrønne skal ikke bruges). Brun og lyseblå bruges til fase og nul. De to andre bruges til forsyning af ventilator. De føres med et stykke treleder kabel til sikkerhedsafbryderen og videre til ventilatoren. Det giver tre kabler i samledåsen, to kabler i sikkerhedsafbryderen og et kabel i regulatoren. Jeg går her ud fra, at installationen sidder på loftet og regulatoren sidder i et rum under loftet. Grunden til, at jeg vil skifte den ene sikkerhedsafbryder ud med en dåse, er at sikkerhedsafbryderen ikke skal tjene som samledåse. Jeg har forstået din forklaring som der er to sikkerhedsafbrydere. Skulle det ikke være tilfældet ville jeg sætte en samledåse, så sikkerhedsafbryderen ikke skal fungere som samledåse.


fase
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis