Hvordan river jeg bedst en muret pejs ned?


Dette spørgsmål afslører at jeg ikke er så vant med gør-det-selv. Jeg vil gerne af med denne gamle pejs. Men jeg aner ikke hvordan jeg bedst gør det. Mejsler? Mukkert? Et el-værktøj? Hvilket?

Den er ikke bærende. Skorstenen står ovre i hjørnet. 

Alle gode råd værdsættes.
Tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er noget af en opgave. Ikke bare at få den væk men der bliver også en del reparation efter.

Det kan være godt at have en lille borehammer med mejsel, - muggert - fladmejsel - skovl og trillebør. . Så skal der være afdækket med plast der klæbes fast ind til resten af huset. Der skal naturligvis være adgang ud med trillebør. Husk at sætte en lille plade på karmen på de døre der køres igennem. Man kan lave en stor skramme med en lille påkørsel.
Start med at lave et stort hul i siden af skorsten Den falder ikke end af den grund. Så kan man gå op på taget og begynde oppefra med at slå mursten læs 1 efter 1. De dumpes ned igennem skorsten. Ikke tilfældig men holdes lodret og så slipper man. Ellers er der stor chance for at en af dem sidder på tværs.
En hjælper skovler så murbrokker væk nedefra. Ham dernede må kun bruge skovl i nærheden af hullet da der jo kommer en sten af og til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hammer og mejsel er det, der er giver mindst støv og tager længst tid. Men så er der ikke nødvendigvis et tykt lag støv over det hele. Du begynder fra oven og med hammer og mejsel løsner du stenene og arbejder dig nedad. Hvis du kan få en trillebør ind i rummet, er det nemmest at lægge stenene i den med det samme.

fase
Jeg har for 4-5 måneder siden revet en skorsten ned. Det kommer støv og sod uanset om det er håndmejsel eller lille borehammer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der står i indlægget at skorstenen står ovre i hjørnet. Og jeg skriver også at hammer og mejsel giver mindst støv, det betyder ikke, at der ingen støv kommer.  

fase
Så har du ret.
Det ene giver støv i halsen så der skal 3 øl til at skylle ned med den anden metode 2 øl  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Så er det afgjort - hvis brug af elværktøj giver tilladelse til 3 fremfor 2 øl, må det være blive svaret til Morten Pejs   
Gode detaljerede råd. Tak. Jeg vil leje mig en borehammer og købe 4 øl for en sikkerheds skyld. Heldigvis er det ikke hele skorstenen, men kun den del der kan ses på billedet. 
Morten pejs skrev den 31-10-2019 06:21:26

Gode detaljerede råd. Tak. Jeg vil leje mig en borehammer og købe 4 øl for en sikkerheds skyld. Heldigvis er det ikke hele skorstenen, men kun den del der kan ses på billedet. 

 Husk det skal være gode øl, og ikke billige slots øl, da de billige øl ikke har samme virkning og smøring i halsen.


Mvh. Christian M
 

Husk at byggeaffald fra skorsten skal i deponi.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg fik aldrig meldt tilbage:
Det fungerede upåklageligt. Det faldt fra hinanden på ingen tid og var endda sjovt. Mindre sjovt at bære det hele til deponi.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis