Lysinstalation

Hvilken type lys installation kan man nøjes med hvis man har følgende ønsker:
svagstrømstryk
lysdæmpning -flere tryk på samme dæmper
korrespondace
Pir/lux måler med timer

evt. men ikke krav.
Sluk alt funktion
mulighed for måling af elforbrug på udtag.


Mvh
Tbent
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svagstrømstryk bruger du sammen med kiprelæer.
Lysdæmpning med flere tryk på flere tryk bruger du sammen med en lysdæmper.
Korrespondance er der forskellige muligheder for i kombination med enten svagstrømstryk eller tryk til lysdæmper.
PIR/luxmåler (skumringsrelæ) skal det kombineres med nogen af de ovennævnte?
Sluk alt løses med styring (f.eks. IHC system), som så giver mulighed for at kombinere med de ovennævnte løsninger.
Måling af forbrug på eludtag kan kombineres med IHC system eller foretages med måler på de(t) ønskede udtag. Evt. monteret i gruppetavle. Dette er nogle gennerelle forslag.

fase
Der kan bruges lysdæmper i el tavle som styres af svagstrøms tryk. Dæmper kan styres af mange tryk, og det er så i sig selv et "kiprelæ" installation.
Er det kun en enkelt lysdæmper med flere lamper der skal måles forbrug på kan man få ret billige kwh måler til eltavle ( din skinne ) montering. De kan være enfasede så de fylder 18 mm i bredden.
Men når du skriver sluk alt funktion så tyder det på at du har flere systemer i tankerne, så lidt mere information kunne lede os på rette spor.
Jeg har lavet et system på en fabrik med kiprelæer alene. ( før ihc tidsalder )
Her blev der valgt 2 polede kiprelæer. Den ene pol i relæ tænder naturligvis lyset. Den anden pol bruges så impuls fra sluk alt kontakter går igennem denne og påvirker så kun de relæer som i forvejen står tændt.
Denne sluk alt impuls gik samtidig til  en kreds med tidsrelæ, så enkelte lamper fordelt i fabrikken blev holdt tændt i 5 - 10 minutter.
Det er farligt at færdes i en fabrikshal i buldermørke, hvis der ved et uheld blev efterladt en person et sted og den anden der forlader fabrikken får trykket sluk alt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis feteret hus med eksisterende installationer, så kunne Philips Hue eller IKEA Trådfri være en løsning. Det er dog primært til belysningen, men der findes også smart plugs der kan tilsluttes systemet. Der findes private folk der har ombygget en Controller som ligner IHC wireless batteritrykkene, og som kan bygges i en fuga dåse, eller monteres på væggen. 
Tænkte mest på hvis man skulle bygge nyt hus, om man kunne slippe for en controller og mange input enheder mm. som IHC hvor man alligevel ikke benytter de mulige funktioner, men stadig bevare svagstrømstryk og lysdæmpere, og det kan man, der skal vel så benyttes et kiprelæ pr. tændnng eller lyssted eller hvad man kalder det, så der skal stadig bruges en del, men noget billigere end ihc og meget hurtigere at sætte op.


Mvh
Tbent
Annonce
Tbent skrev den 21-10-2019 00:03:26

Tænkte mest på hvis man skulle bygge nyt hus, om man kunne slippe for en controller og mange input enheder mm. som IHC hvor man alligevel ikke benytter de mulige funktioner, men stadig bevare svagstrømstryk og lysdæmpere, og det kan man, der skal vel så benyttes et kiprelæ pr. tændnng eller lyssted eller hvad man kalder det, så der skal stadig bruges en del, men noget billigere end ihc og meget hurtigere at sætte op.

 hejsa

I mit tidligere hus var alt lys i loftet styret af IHC Wireless, og nogle kontakter nede ved gulvet styrede gulvlamper. I starten var det uden controller - og det er klippestabilt.
Senere hen købte ejg en controllere og satte nolge lys/bevægelsesinput på, så lyset automatisk tændte på bad og bryggers på et bestemt lysniveau, afhængig af om der var lys nok, om aften eller nat.
Det koster - men skal du have de gode Zigbee løsninger der kan dæmpe lyset, og ikke kunne tænde/slukke; så koster de også. Specielt, hvis du også vil have gæster og børn mm. til at betjene lyset, og ikke gider finde et mobile device du skal løse op, starte app. mm. Ved god du kan lave scenarier der også. Men der er ikke noget der betjeningsmæssigt slår fysiske knapper, som er tildelt en bestemt funktionalitet - de erlangt overlegen ift. et stykke sort glas, med en computer nedenunder ;-). LK Fuga tangenter kan du endda få graveret som det passer dig.

Men brug IHC Wireless Ø80 i loftet - de er super gide til at dæmpe led pærer. Og det er bare fedt at kunne dæmpe sit lys. Nogle køber fro kraftige pærer, nogle for svage og nogle med får dårlig lyskvalitet (under CRI/Ra 95).
Når du alligevel bygger nyt, så gør dig selv en tjeneste at trække lidt kabler til, hvor man kunne tænke sig at have beveægelsesfølere sidende, f.eks. ved indgange, indkørsel, bad og bryggers. Så ka ndu evt. altid købe en controller og input enheder senere.
Du kan også bruge controlleren kun med Wireless - så får du lidt flere muligheder vedrørende scenarier på dine tangenter.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Kiprelæ ELLER dæmper pr. lys enhed.
Men skal du have flere smarte funktioner Luxmåler, måling af tændtimer m.m  så skal der noget komputer installeres IHC eller andre mærker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har Philips Hue i mit hus, og i min gang hvor der er korspondance har jeg sat en Hue sensor op og 3 Hue pærer i lamperne også sat sensoren til at tænde lyset vis jeg går ud i gangen og der er mørkt nok til der skal bruges lys tænder lyset og det slukker igen 3 minutter efter den ikke registrer bevægelse mere, og det samme på mit badeværelse,
Og mellem kl 23 og 07 er lyset dæmpet til 30% begge steder vis sensoren tænder for lyset. Også er der temperatur føler i sensorne også så kan man se temperaturen i gang og badeværelse, på sin mobil, eller bruge det til noget varmestyring måske, men det er jeg først lige begyndt at kigge på, da der lige skal indkøbes termostater til radiatoren og de er lidt pebrede.
Også er der også Lux måler i sensorne.
I min stue har jeg Hue pærer i alle lamperne,
Styrer det mest med min tlf, men har købt en Hue kontakt pillet den fra hinanden og taget senderen ud og den passer i deltacoes svagstrømstryk og i en fuga ramme vis man ønsker det, og der er 4 tryk som kan indstilles til hvad man har lyst af dæmpning osv. Og der kan bestilles tangenter med lasergravering vis man ønsker det.
Når jeg går i seng om aftenen sætter jeg min IPhone til opladning også swipper jeg ned fra højre hjørne uden af skulle låse tlf op så kommer kontrolcenteret frem også har jeg lavet en knap der hedder godnat som slukker alt lys, i huset,
Det hele kan også styres via  stemmestyring.
Der er flere forskellige slags Hue pærer jeg har dem der hedder Ambience White de kan indstilles til at give forskelllige nuancer af Hvidt lys fra 2000 til 6500 kelvin fra det blålige til over i det orange.
Det fungere helt fantastisk.

Hue kontakt til LK er der også kommet nu.
https://www.lampeguru.dk/niko-hue-kontakt-til-lk-kontakter.html

Der kan også fåes dæmper til indbygning i loftudtag eller i kontakt.
https://www.lampeguru.dk/zigbee-led-lysdaemer-hue-kompatibel.html




Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis