Mørtel: Forstår ikke "blandingsforhold"

Hej folkens

Jeg kigger på "NHL3.5 mørtel 0-4mm 1:2 (KKh 35/65/500)" og forstår ikke helt hvad det betyder.
Sidste del har jeg læst mig til betyder 35 kg hydratmørtel og 65 kg hydrauylisk mørtel kalk blandet med 500 kg grus.
Det vil sige et blandingsforhold mellem kalk og sand/grus på 1:5.

Men hvorfor pokker skriver de så også "1:2"?
Og på producentens hjemmeside står direkte: "Blandingsforholdet er 1 del kalk til 2 dele sand".

Hvad er den simple forklaring som jeg ikke selv kan gennemskue uanset hvor meget jeg læser?

Se produktet her: Nordisk NHL 3.5 kalkmørtel

Baggrunden er at jeg skal lave noget arbejde på mit hus med NHL kalkmørtel og er endnu ikke sikker på om jeg skal købe færdigblandet NHL3.5 mørtel, eller alm. bakkemørtel som jeg tilsætter NHL5 kalkpulver.
Derfor vil jeg gerne starte med at forstå hvad sammensætningen i produktet egentlig er.

Hilsen Mikkel
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er blandingsforholdet i selve mørtlen. Før der så blandes med grus. 

Elektronikteknikeren
De skriver nu at det er 1 del kalk til to dele sand. Men tror de skriver forkert.

Den her er der mest kalk i 
https://nordisknhl.dk/naturlige-kalkprodukter/faerdigblandede-mortler/nhl5-grundingsmortel-0-4mm-115-kh-100400/

I øvrigt der står ikke priser, hvad tager de for en pose. Sidst jeg kiggede på kalkmørtler kostede de ca 300 kr for en pose. Det er ikke rigtig konkurrencedygtigt med en kalk / cement
Mørtel pose til 40 kr.
Klyp:
Det skriver de over det hele og det er det jeg ikke forstår.
Der står jo helt konkret er blandingen er 35/65/500...altså 1:5. men i deres vejledninger siger de også at forholdet skal være 1:2 hvis man blander selv.
Så hvad er det, de mener med de dele?

I Stark er prisen cirka det halve af hvad du nævner.
Man kan også købe en pose alm. bakkemørtel til 40 kr og tilsætte rent hydraylisk kalk.
Ikke helt så billigt som med cement binder, men omvendt heller ikke noget man bliver ruineret af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis