Fugtige kældervægge-behandling?

Jeg skal i gang med at fjerne puds og rense mine kældervægge i beton, da de er forfærdelige at se på. Det handler om hvad der er bedst egnet at påføre væggene indvendigt. En egnet behandling som kan tåle lidt fugt/salt uden at afskalle igen og afsluttende males hvide, så de kan stå lidt pæne. For mig er det alt for omfattende og dyrt at gå i gang udvendigt med omfangsdræn mv, så det er ikke aktuelt. Har læst om produkter til kældervægge på nettet. Bla. Skalflex: grundes med saltbinder/primer og herefter Skalflex sokkelpuds vandtæt og 2x Skalflex Multitæt. Mine egne tanker er at denne løsning er for tæt og ikke diffusionsåben og måske derfor ikke er et godt valg? 

Så er der et produkt fra Weber: De kalder det “Weber dry renovation. Et produkt som Weber påstår er god diffusionsåben til at optage salt/fugt og komme af med det igen? 

Er der en murer med mange års erfaring som kan anbefale et godt produkt/løsning som holder og evt gerne oplysninger om produkter jeg skal holde mig fra. Håber der er en erfaren murer som læser min besked og kan give mig et godt råd?, så det store arbejde jeg har foran mig, ikke ender med at blive spild af tid og kræfter.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ikke murer, så jeg vil ikke skrive noget om udførelse eller gode råd.

Men jeg er IT mand, og jeg vil opfordre dig til at bruge søgefunktionen, for den har været her rigtig mange gange.

MVH




Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Tak Peter🙂 -det gør jeg!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej, jeg er i nøjagtig samme situation og med samme overvejelser/produkter. Kan du give feedback?
Jeg er midt i samme proces med at rense kældervægge som ligner dine. Jeg regner med at behandle med vandex bb75 først og derefter putte kalciumsilikat plader på. Jeg er ikke murer så om det er den bedste løsning ved jeg ikke :-)
Jeg besluttede mig for følgende strategi.
1. Rens alt puds/løs cement af vægen.Gå efter med en stål børste.
2. Behandle vægen med Protox Skimmel
3. Behandle vægen med Skalflex Primer/saltbinder
4. Puds vægen med Weber Dry Renovation
5. Mal vægen med Skalflex Multitæt
6. Mal vægen med Weber Cempexo Murmaling

Jeg vil senere prøve andre væge (som er mere synlige) med nogle kombinationer. Kun Weber Dry Renovation, Kun Skalflex Multitæt.... for at få en bedre ide om hvad virker og hvad der ikke gør.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hvad gør pkt. 6, væggen skal være så diffus åben som muligt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
hvad gør pkt. 6, væggen skal være så diffus åben som muligt.

I mit hus fra 1916 har jeg gjort som teknologisk Institut anbefaler og brugt hydraulisk kalkmørtel på alle væggene, altså mørtel som den var før man begyndte at bruge cement i alting.

Det er meget diffusionsåben og håndterer fugt godt. Ovenpå den har den fået silikatmaling.

Generelt vil jeg sige at der er to strategier enten skal man gå efter at være meget diffusionsåben også er det bedst helt at undgå cement baserede produkter. Dvs man bruger hydraulisk kalkmørtel og silikat/kalkmaling. Evt egnede plader for at isoleret lidt.

Alternativt skal man gå efter at blokerer fugten med fx vandex, skalFlex multitæt eller lignende. Så kan man tilgengæld male med hvad man vil ovenpå. Der er en del som fraråder den model fordi de mener fugten vil gå et andet sted hen og lave problemer. Men der er vist ikke konkrete eksempler hvor det er sket 

Ask
Hej Henrik888, hvordan virkede din 6-punktsløsning? Jeg står selv overfor et lignende projekt. Kan du huske hvilken lagtykkelse du brugte?
Jeg kan ihvertfald oplyse at de vægge jeg pudsede i hydraulisk kalkmørtel og malede med silikat tilbage i januar 2018 stadig står rigtig flot idag.

Det kræver også kun 3 og ikke 6 punkter :-)

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også