Skorsten til brændeovn i drivhus

Håber der er nogen som kan rådgive lidt her. I mit drivhus/orangeri som står på en træterrasse vil jeg købe en mindre brændeovn og føre en ca 2 meter skorsten op gennem ruden i loftet. Udgangen på brændeovnen er 130 mm. Er der nogen som kan pege i retning af hvad jeg skal købe? Jeg tænker der skal være noget isolering mellem skorsten og ruden der hvor den går ud i det fri. Ruderne er 6 mm hærdet glas. Er der desuden nogen som ved hvad afstanden skal være fra brændeovn til ruderne mod siderne? Jeg skal bestille en ny rude med hul i hvor stort skal det være?

brændeovn

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07VVL182R/ref=ppx_od_dt_b_asin_image_s00?ie=UTF8&psc=1



Håber der er nogen som kan rådgive lidt her. I mit... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at grænsen går mellem stationære og mobile brændeovne.

Den fra drivhusklubben har jeg også set på, den kunne jeg også finde på at købe. Men det er lidt sjovt hvis det er okay, ikke?
Opfølgning: alt lykkedes og det fungerer godt. Skorsten er så stabil og kort, at den står at sig selv.

Du er ikke nervøs for at brænde trægulvet af, hvis der falder gløder ud ved et uheld?  

Ps. Jeg ville lime en glassnor rundt omkring skorstenen ved glasgennemføringen - og i øvrigt tillykke med den fine brændeovn.
Hvis vi løber ind i en fimbulvinter med en lang periode med isdøgn , så skal ovnen fodres konstant døgnet rundt med brænde , vil det ikke blive et problem , eller har du en back up løsning med en elvarme blæser .....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvordan undgår du at vand løber ned ved skorstenen? Det ser i øvrigt fedt ud.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er jo en telt-brændeovn, så nogen gange har jeg skorsten afmonteret (tager 5 sekunder) og så har jeg låg som jeg sætter i hullet. Jeg har også lagt en silikonefuge, så vand der løber ned til hullet, løber uden om. Det er minimalt hvad der regner direkte ned. Det er 6mm glas og gulv uden isolering, og det kan godt opvarmes, men der bliver koldt med det samme, når ovnen brænder ud. Det er mest for hyggens skyld.
Stigmand: Det er en ganske fornuftig løsning du har fundet.

Ang. sundhedsskadelige partikler har jeg haft lange og drøje diskussioner med myndighederne - kort sagt findes der ingen dokumentation for påstanden.

Derimod kunne jeg fremlægge dokumentation fra bl.a. BørneAstmaKlinikken under ledelse af professor Hans Bisgård som med mere end 8000 patientforløb ikke kunne understøtte myndighedernes påstand.

Dette er senere bekræftet af Lunds Universitet som heller ikke kunne påvise sundhedsskadelige følgevirkninger af brænderøg ved deres celleforsøg.

Myndighedernes påstand om de øgede dødsfald, modsiges af Dødsårsagsregistret. Brænderøg opgøres ikke som dødsårsag.

Myndighederne læner sig udelukkende op ad partikelmålere som kun måler størrelse og antal, men ikke partiklernes kemiske sammensætning, hvilket er det centrale som resultaterne fra Lunds Universitet celleforsøg fastslog.

Djøfferne er gode til at tælle kommaer, men har ingen anelse om forbrændingsprocesser. Mit bedste råd er at allierer dig med en kompetent skorstensfejer og så tage opgøret med djøfferne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis