Må jeg lave udhæng, eller må facaden hælde udad?

Hej! Jeg er ved at tegne kolonihavehus, som samlet set må være 42 kvm. Det er jo ikke meget, og derfor undersøger jeg, hvor effektivt jeg kan bruge pladsen. Jeg skal bla. lave en hems, og jeg vil gerne give den noget ekstra dybde ved enten at:

- Facaden på den ene side af huset bliver ikke helt lodret, men hælder en smule udad, sådan at der vindes en halv meter ekstra gulv, når vi er oppe i hemsehøjde.

- ELLER at facaden er lodret, men har et udhæng på en lille meter ekstra oppe i to meters højde, så hemsen bliver dybere end rummet lige under.

Må man én af disse ting, hvis fundament og beklædning nede ved jorden allerede rammer den maksimale bebyggelsesprocent?

Mange tak! Sebastian

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er kun bestyrelsen i kolonihaveforeningen der kan svare på det. 

Har selv haft kolonihave, og her var bestyrelsen nogenlunde large med vedtægterne. Men der kan være stor forskel. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

jthyge skrev den 19-08-2019 12:18:21

Det er kun bestyrelsen i kolonihaveforeningen der kan svare på det. 

Har selv haft kolonihave, og her var bestyrelsen nogenlunde large med vedtægterne. Men der kan være stor forskel. 

 Tak for svar! Men byggeriet skal også godkendes af kommunen. Risikerer jeg ikke bare, at kommunen ikke godkender, selv hvis bestyrelsen siger yes-yes? Det er derfor jeg prøver at finde ud af hvad reglerne i virkeligheden er. Kommunen er i mit tilfælde København, og man kan ikke ringe og spørge ind til konkrete byggeregler.

Hvis du vender det om, så hemsen vender ind mod haven, kan du bygge hemsen ud over døren, med stolper langs huset og ladet tagkonstruktionen følge med. Dvs første sal bliver dybere end stueplan.


 

Hvis din begrænsning her er bebyggelsesprocenten så tror jeg den rigtige begrænsning er at hemsen maksimalt må være 4,5 kvm stor før den vil tælle som et særskilt beboelsesrum der skal regnes med i bebyggelsesprocenten (og opfylde en masse andre regler). Du får dog den rabat at areal der er tættere på tagets yderside end 1,5 meter ikke tæller med når de 4,5 kvm opgøres 


Ask

Tak for svar! Når jeg nævner bebyggelsesprocenten, er det fordi jeg er i tvivl om hvorvidt jeg overhovedet må lave en facadevæg, som hælder udad og ikke bare går lodret op. Fundamentet fylder de tilladte kvadratmeter, men facaden hælder udad og gør derfor huset bredere end de 42 kvadratmeter, hvis man ser det oppefra. Jeg kan ikke umiddelbart finde svar i noget byggereglement på, hvordan man har det med vægge, der hælder udad.

Jeg er ikke sikker på om du har forstået begrebet bebyggelsesprocent. 

Den regnes ikke ud fra husets grundflade men fra det samlede godkendte beboelsesareal (målt inkl. ydervæg). Hvis man bygger et helårshus med 1. Sal tæller både stuen og 1. arealet således med i bebyggelsesprocenten. 

For hemse er der så en særregel som gør at du kan lave en lille hems uden at det tæller med, men hvis den bliver for stor tæller den med oveni arealet nedenunder. Sker det skal hemsen samtidig opfylde de samme krav til brandbeskyttelse mv. som om den var et særskilt rum og det er ikke helt simpelt at overholde. 

Min pointe er derfor at jeg ikke tror den skrå ydervæg hjælper dig fordi hemsen størrelse er begrænset af reglen om de 4,5 kvm målt 1,5m fra tagets yderkant 


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis