Stauderbedet skal væk!

Hej alle. 

Vi har et 100m2 stort stauderbed som skal væk og der skal sås græs istedet. Stauderbedet har nok været der i 30 år, så det har bidt sig godt fast. 

Planen er en minigraver, men hvor meget skal graves af. Der skal jo fyldes jord på når det er ryddet, så det kommer i højde med resten af plænen. Så skal også have fundet en læsning med at få noget jord. 

Hvad tænker i? 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer jo helt an på mulighederne.

Jeg ville nok grave dem op med en spade, og hente noget jord på trailer hos den lokale vognmand eller anlægsgartner. 

Derefter fræse det igennem, og jævne jorden ud med klippebord på havetraktor. Den trykker samtidig jorden tilpas fast, når man kører frem og tilbage.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Slå op på nettet (eller andet sted lokalt) at du har stauder gratis til afhentning, mod at folk selv graver dem op.
Folk er vilde med at hente gamle planter, og din ryg bliver skånet  

Når det så er fjernet, så er turen kommet til en fræsning og eventuel opfyldning, samt anlæg af græsplæne.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg har engang lagt et staudebed om til køkkenhave. Jeg reolgravede simpelhen det hele så det øverste spadestik jord blev byttet om med spadestikket under. Næsten alle stauder og skvalderkålene var væk første sæson. En enkelt staude art kunne skyde op nede fra dybet og der var også lidt løgplanter i foråret.

Hvis ting må tage tid i din have kan du reolgrave, tilføre lidt sand hvis den jord der kommer op er meget leret. Have kartofler en enkelt sæson og så så græsset når du kommer til sensommeren eller næste forår.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis