Sparer en lysdæmper på elforbruget?

Hejsa


Jeg har et par lamper med trådløse lysdæmpere, fra Ikeas Trådfri-serie (minder om Philips Hue) 

Jeg sad forleden og funderede over, om jeg egentlig sparer på strømmen, ved at dæmpe lamperne? Eller om jeg blot dæmper lysmængden, uden en besparelse til følge?

Jeg har også LKs "almindelige" dæmpere andetsteds, der er jeg egentlig også nysgerrig efter om den påvirker elforbruget? 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener man får en besparelse på strømmen, hvor meget ved jeg ikke, men man mister så på standby forbruget(med ikea trådfri, og alle de andre smartpære), det er så vidt jeg ved angivet til 0.5 watt pr pære, og har man 20-30 pære løber det hurtigt op. 

med de almindelige lysdæmpere, dreje og skyde dæmpere spare man " det hele" 

Man kan ikke sige hvor meget, for opfattelsen af hvor langt man har dæmpet ned kommer an på pæren og lampens konstruktion.

Men hvis dæmpning er så langt nede at den effektive spænding er på 1/2 kraft altså 120 V 

så forbruger lampen ca. 1/4. Det gælder fordi Watt = strøm x spænding. Når spænding halveres så gør strømmen det samme. Og 1/2 x 1/2 = 1/4.

Hvis det er korrekt med tomgangs tab på HUE og lign. som skitseret af Pizzabager 

Så er det 0,5 w /timen altså 12 wh pr. dag pr dæmper ( 0,5 x 24 ). Skal det være i Kwh. så bliver det 83,3 dage om 1 kwh pr. dæmper i tomgangstab. En division på årsbasis 365 dage giver så 4,5 kwh årlig pr. dæmper i tomgangs tab.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Alm. Lyddæmpere fra LK som Touch, drejelysdæmper og skydelysdæmper har også et tomgangsforbrug. Jeg lånte fornyeligt et termisk kamera, og selvom det var midt på dagen, og lyset derfor var slukket, var der tydelig varmeudstråling fra lysdæmperne!

Det er fint, at vi har sparepære, m.v., men alt det grej vi fylder vores hjem med (Philips Hue, Trådfri, Sonos, Google Home, wifi- kontakter, kameraer, m.v.) bruger en hel del strøm. Også når vi ikke bruger det :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Husk at den opgivne tomgangsstrøm er en opgivet maksimum værdi som ofte er et rundhåndet overslag. I praksis er det nok mindre.


Elektronikteknikeren

Tak for kommentarerne..

@Erik: den nævnte halve watt, er faktisk et standbyforbrug per pære.. Det irriterer mig lidt, men da vi i den ene lampe har en afbryder vi benytter, når der skal slukkes helt, er det ikke så relevant.. 

Men ja, hvis man har alle lamperne monteret med f.eks. Trådfri, løber det faktisk op.. 

Jeg er reelt ikke blevet klogere på, om Trådfri reelt sænker forbruget, eller om der blot er tale om at flytte forbruget væk fra en lysgivende modstand😀


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce

Det kan man heller ikke give et reelt svar på. Det kommer an på forbrugsmønster før og efter. Jeg tager et par simple yderpunkts beregninger.

Du har en lampe med 100 w pære  på loftet der tændes sammenlagt 1 time årlig. Den tager 10 år om at forbruge 1 kwh Den dæmpes med noget trådløst til  1/2 spænding og bruger så 1/4  Altså 40 år om at bruge 1 kwh men der går så årlig 4,5 kwh til standby. 

Lidt mere realistisk: 

Du har en LED lampe på 10 w som er tændt på fuld blus i 2000 timer årlig. Det bliver 20 kwh årlig. 

Den dæmpes halvdelen af tiden så forbruget er ( 10 +2,5 ) altså 12,5 kwh årlig + standby på 4,5 kwh

Det er ikke fuld detaljeret udregnet men siger alligevel lidt om det standby forbrug der jo tæller 365 x 24 timer årlig.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En anden tyv er sensorer. En alm udendørs sensor, har et egetforbrug op imod 5 watt.


 

Tråden er gåe lidt off topic.

Lysdæmpere virker ikke ved at halvere spændningen, de virker ved at 'hakke' strømmen så hurtigt at øjet ikke opdager det.

Dvs tænde og slukke meget hurtigt, den komponent (tyristor)som gør det, forsøger at klippe strømmen mens spændingen passerer nul, og tabet er derfor minimeret - der vil dog altid ske et tab, dette er det som opleves som varme.

Så grundlæggende spare man noget af energien ved at dæmpe men tabet i regulerings kredsen vil nok være lige så stort (specielt med en moderne led lampe som på max bruger 7 watt)

Du skal derfor ikke dæmpe for at spare strøm...og strøm spare man bedst på de 'tunge' forbrugere så som varmekilder, halogen spots (hvis man har dem), i mit køkken sider 8 stk a 20 watt + 4 stk a 10 watt under hylder dvs i alt 200 watt/time...!

Tilbage til offtopic:

Den største tyv er dog uden tvivl tidsuret som mange hvert år sætter til at tænde/slukke for en udendørs jule lyskæde - lyskæden bruger i dag ca. 3-8 watt, men det tidsur man kobler på typisk bruger 10 watt. Regn selv ud hvad uret koster ekstra frem for blot at køre lyskæden 24/7

Naturligvis "klipper" lysdæmper i sinus kurven enten forkant eller bagkant. Men det medfører stadig at pæren lyser mindre og så kan du måle en lavere effektiv spænding og strøm når der er dæmpet. 

Hvornår det netop er på 1/2 spænding kan man ikke se på pæren alene.

Så det er helt relevant i forhold til tråd starters spørgsmål.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

vi er helt enige erik

trådstarter var tilsyneladende stadig i thivl efter dit første svar med den halve spændig.

og som du skriver, nedsætter den halve spænding effekten med 3/4 del - lyset bliver nok tilsvarende blot en 1/4...


det korte svar er NEJ man spare ikke energi ved at dæmpe en LED pære, det gør man ved at købe en mindre(effekt) pære

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis