bæreevne af IPE jern

hejsa i gruppen . jeg står og skal lave om i garagen, jeg skal have fjernet nogle pinde i min spær så jeg kan få åben til kip. den måler 8 meter bred og 6 meter dyb . skal have lagt en IPE op i kip, der er tagsten på som vejer ca 56 kg pr kvm. det vil sige at bjælken skal spænde over 8 meter og bliver kun understøttet i begge ender, mit spørgsmål er så hvor står skal den IPE være?

mvh jens-ole

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil tro du skal bruge en heb istedet for da en ipe sikkert ikke har den fornødne stabilitet sidevejs i den længde. Den skal nok være en 260 men er ikke sikker. Det vil dog være en del nemmere og sætte en limtræsbjælke på 140x400 op hvis ikke taget skal fjernes. Mon ikke spærrene også skal forstærkes lidt ekstra når der fjernes bunden.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Jens Ole

Den koster ca 500 meteren plus 1000 kroner i fragt på nettet. Umiddelbart tænker jeg at det burde lige kunne gå an med en 240 spærtræ. 


Du kan selv lave en vejledende beregning på den her side.

http://dimension.athena-cms.dk/WoodBeams2014/Denmark/IWWoodenBeam.dll/$/


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

I henhold til vedhæftet Flexwoods beregningstabel, side 6, skal du op i en limtræsbjælke på dim 140x533 mm. En ikke lagerført dimension, måske hedder det en produceret dim. på 140x600 mm. Prisen er ligeledes ukendt for ikke lagerførte dim.

Der er kun en måde at få prisen oplyst på, ved at spørge en Limtræsproducenter, formentlig gennem en Trælast/byggemarked.

Et løseligt overslag, for en jernbjælke, siger IPE 600 eller HEB-450. Vægt IPE-600 = 122kg/m og HEB-450 = 171 kg/m

Din vægt af tagstenene/m2 siger ikke meget uden en angivelse af taghældningen.

Hej min taghældningen er 35 grader. Det lyder vildt den skal være så stor den ipe

Husk også at tage højde for ned bøjningen ved en jern bjælke


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis