Isolering af gammelt gulv - hus fra 1929

Hej 

Er igang med at renovere et ældre stuehus. Der er støbt nyt gulv med gulvvarme i bad og køkken, men resten af underetagen skal ikke opbygges med beton i gulvet.

Planen var egentlig at rette af i sand, lægge trykfast EPS, spånplader med spor til varmeslanger osv.

MEN nu har jeg brækket gulvbrædderne op og er meget fristet til at bygge videre på de gamle gulvbjælker. De er 89 år gamle og still going strong! Overvejer at hælde flamingokugler ud under bjælkerne (der er mindst 300 mm op til bjælkernes underside) og bygge gulvvarme i et skelet med forskalling mellem de gamle bjælker. Tænker det vil være den billigste løsning og miljø/klimamæssigt den mest bærbare!

Det betyder selvfølgelig, at det ikke er muligt at udlægge en fugtspærre og det er her jeg er usikker. Er det nødvendigt? Tænker at bjælkerne har ligget der i 89 år uden fugtspærre og er på ingen måde rådne. Nu vil der så blive isoleret under og komme varme imellem. Udluftningshullerne er blevet lukket for mange år siden - ved ikke præcist hvornår.

Vil meget gerne høre jeres mening om denne alternative løsning og evt. hvis nogen har erfaring med det. Tusind tak på forhånd :o)

Hej  Er igang med at renovere et ældre stuehus.... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak Jens Peter. Det ser dejligt ud. Kan jeg spørge, hvilken slags gulvbrædder du har der?
Det ser skide godt ud. Har i lavet det selv eller fået professionel hjælp? Og hvor lang tid har i effektivt set brugt på det, fra gulvet blev brudt op til gulvet var lagt?
Vi havde VVS'er på til at trække rør, men ellers lavede vi resten selv. Det sværeste er at få rettet sandet rigtigt af. Vi brugte et 3m vaterpas, men skulle jeg gøre det om ville jeg bruge en laser der kan skyde ud over det hele i kombination med vaterpas. Det med tiden er svært for vi gik til og fra. Et bud er omkring 10-14 dage for de ca. 50 m2.
jpnr skrev den 15-01-2021 19:18:59

Vi havde VVS'er på til at trække rør, men ellers lavede vi resten selv. Det sværeste er at få rettet sandet rigtigt af. Vi brugte et 3m vaterpas, men skulle jeg gøre det om ville jeg bruge en laser der kan skyde ud over det hele i kombination med vaterpas. Det med tiden er svært for vi gik til og fra. Et bud er omkring 10-14 dage for de ca. 50 m2.

Sejt, det er da også rimelig snapt. Tænker en godt planlagt prof håndværker kan gøre det hurtigt så.

Annonce
Hej. Ved godt det er en gammel tråd. Men jeg er meget interesseret i at høre om hvordan gulvet er blevet, her et par år efter. Er det fast, eller gir det sig? Er der noget der knirker? Hvilket gulv har du lagt ovenpå konstruktionen? Mvh Niels 
Hej Niels. Vi er stort set tilfredse. Der er et enkelt sted hvor det afgiver lyd, men det er min egen fejl, da det ikke var helt plant der. Der er beskrivelse af gulvet vi lagde tidligere i tråden. Vh Jens Peter 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis