Isolering af gammelt gulv - hus fra 1929

Hej 

Er igang med at renovere et ældre stuehus. Der er støbt nyt gulv med gulvvarme i bad og køkken, men resten af underetagen skal ikke opbygges med beton i gulvet.

Planen var egentlig at rette af i sand, lægge trykfast EPS, spånplader med spor til varmeslanger osv.

MEN nu har jeg brækket gulvbrædderne op og er meget fristet til at bygge videre på de gamle gulvbjælker. De er 89 år gamle og still going strong! Overvejer at hælde flamingokugler ud under bjælkerne (der er mindst 300 mm op til bjælkernes underside) og bygge gulvvarme i et skelet med forskalling mellem de gamle bjælker. Tænker det vil være den billigste løsning og miljø/klimamæssigt den mest bærbare!

Det betyder selvfølgelig, at det ikke er muligt at udlægge en fugtspærre og det er her jeg er usikker. Er det nødvendigt? Tænker at bjælkerne har ligget der i 89 år uden fugtspærre og er på ingen måde rådne. Nu vil der så blive isoleret under og komme varme imellem. Udluftningshullerne er blevet lukket for mange år siden - ved ikke præcist hvornår.

Vil meget gerne høre jeres mening om denne alternative løsning og evt. hvis nogen har erfaring med det. Tusind tak på forhånd :o)

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan fjerne de murstens søjler, udlægge 20-25 cm trykfast EPS plader til op i nærheden af bjælker og kile dem op med f.eks. 50 x 50 cm krydsfinerplader under hver punkt. Så isoleres yderligere op imellem indtil din gulvspån / sporplade inden de gamle gulvbrædder lægges ned igen. Husk gulvpap over varmefordelings plader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad er der nederst - er det bare jord uden beton?

Hvis der bare er nogen Radon (radioaktiv luftart) i jeres område, er det vigtigt med en effektiv radonsikring (tætning) mod jord.


Søren O

Det er nærmest dømt til at gå galt med den løsning du foreslår, men dette kræver en meget lang forklaring, som jeg ikke orker at komme med her.

Mit råd er væk med bjælkerne, ret af med sand, polystyren af korrekt trykstyrke, fugt/dampspærre/radondug, evt gulvvarme, trykfordelende plader, gulvbelægning.

Husk at det er din afretning af sand der giver retheden af dit færdige gulv, så stor nøjagtighed her.

Hvis du pakker bjælkerne ind i isolering, rådner de.


 

Tusind tak for alle jeres hurtige svar. Baseret på dem vil jeg holde fast ved min oprindelige plan, der er den samme som Orla Nautrup beskriver.

Har prøvet løsningen før i et enkelt rum og har været rigtig glad for det. Men her hvor det er 3 sammenhængende rum, adskilt af betonstøbt fundament, er jeg lidt nervøs for om det er muligt at ramme fuldstændig samme højde i alle rum. Men det må jo kunne lade sig gøre :o)

Lige et par ekstra spørgsmål som jeg håber I vil hjælpe med:

Tænker at lægge tomrør til varmeslanger frem til alle rum ved at skære dem ned i øverste lag flamingo så de ligger lige under fugtspærren. Eller er det bedre at lægge fugtspærren under en 50 mm EPS (sidste lag inden spånplader) og så føre tomrør over fugtspærre?

Vil trykstyrke 150 være nok eller skal jeg op i 250?



Annonce
What did you finally do here? Did it work ok?

I have the same situation. I have already removed the beams and I do not want underfloor heating.
Obs.. Hvad gjorde du endelig her? Fungerede det ok?

Jeg har den samme situation. Jeg har allerede fjernet bjælkerne, og jeg ønsker ikke gulvvarme.
Hej. Vi byggede gulvet op oven på det gamle klaplag. Et tyndt lag sand til afretning (ca. 5 cm) der blev stampet, herefter afretning af sandet og Sundolitt S250 ovenpå (2x150 mm). Herefter en dampspærre og en gulvpap ovenpå dampspærren for at modvirke knirkelyde. Så spånplader med spor til varmeslanger. Hvis du ikke ønsker gulvvarme kører du bare med almindelige gulvspånplader uden spor. Det bliver stadig et forholdsvist lunt gulv med alt den isolering :o)
Hvis du har varmepumpe til vandbåren varme vil det være bedst at lægge gulvvarme.
Vh Jens Peter
Her er lidt billeder fra processen:

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis