Må man bore et hul i en bærende jernbjælke

Hej

Vi har en sansegynge vi gerne vil hænge op i åbning mellem vores to stuer. Åbningen er 3,20 meter og i følge de oprindelige tegninger så er det en IPN 20 bjælke der er lagt ind. Det er i stueetagen og vi har en udnyttet 1. sal. ovenpå, så der er bjælker i etage adskillelsen, som ligger af på jernbjælken.

Spørgsmålet er så om jeg kan/må bore et hul på 8 mm gennem jernbjælken for at føre et 8 mm gevindjern - med tilhørende spændeskiver og bolte - igennem, som gyngen så kan hænges i? Eller vil det svække konstruktionen for meget. Det er planen at det skal være midt i åbningen.

Andre forslag til hvordan vi får hængt sansegyngen forsvarligt op uden det går ud over vores pudsede lofter er også velkomne, men sagen er den at vi ikke rigtig ved hvor bjælkerne i etageadskillelsen præcist går.


På forhånd tak

Jesper


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke godt at bore et hul i flangerne på jernbjælker, og slet ikke når det er midt i "åbningen". Det rigtige sted at bore er "midt i kroppen" på bjælken, men så vil hullet skulle være vandret.

Der findes elektroniske detektorer der kan finde "lægter" i din etageadskillelse. Kan købes i dit byggemarked.


Søren O

Det var nok ikke noget jeg ville være bange for, på nogen måde. At det nok ikke er det rigtige er en anden ting.

Har selv en hal hvor samtlige spær er gennembrudt med temmelig store huller, for at få plads til inventar, det har stået siden 85. Men det selvfølelig ingen garanti

Søren O skrev den 17-09-2018 21:54:19

Det er ikke godt at bore et hul i flangerne på jernbjælker, og slet ikke når det er midt i "åbningen". Det rigtige sted at bore er "midt i kroppen" på bjælken, men så vil hullet skulle være vandret.

Der findes elektroniske detektorer der kan finde "lægter" i din etageadskillelse. Kan købes i dit byggemarked.

Tak Søren.
Det var egentlig også tanken at hullet og gevindjernet skulle være vandret. Jeg vil så lade det stikke lidt ud på hverside og placere en spændeskive og en møtrik på hver side. Ved at lade noget stikke ud på hver side, får jeg noget jeg kan binde gyngen fast til.
Men i så fald er det vel "midt i kroppen" på bjælken hvis jeg sørger for at placere hullet midt i vertikalt?

 

Jeg tror du mener IPN 200, IPN 20 ville være temmelig spinkelt 

I en så massiv jernbjælke ville jeg uden betænkeligheder bore et 8 mm hul hvorsomhelst. Svækkelsen er mindre end f.eks en valsefejl under produktionen. Du kunne også gøre det helt prof og skære M8 gevind til krogene, så skal du ikke tænke på møtrikker på oversiden.

Hvad er iøvrigt en sansegynge? Til at bolle?


Helt enig med Bent Andersen det vil svække din bjælke med ganske få promille. Helt ubetydelig. 

Til at bolle i ! ! Næppe - det er sådan en rund vandret ring der hænger i 3 eller 4 snore, med net i midten som børnene kan ligge eller sidde i og så sanse bevægelsen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Du skriver du vil bore hul. Hvordan vil du få sat møtrik på, på den anden side? Er der ik lukket op til bjælken ?


Mvh. Christian M
 

Kommer du ikke til at ødelægge bjælkens brandinddækning?

Det er næppe et problem her, men du vil lokalt også ødelægge bjælkens galvanisering!


 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis