Troldtekt loft - opstart

Hej Allesammen,

Jeg er en amatør der har begivet mig ud i, at skulle sætte troldtekt op i vores kontor.


Rummet er 243cm*348cm og troldtektens længde skal følge den korte side, i forhold til de øvrige linjer i huset. Det giver en amatør som mig lidt udfordringer i hvordan jeg bedst fordeler/sammen forløbet af pladerne da, troldtekten jo er 120cm og derfor kommer til og mangle 3cm for at 2 plader fylder længden ud.


Hvordan vil i foreslå forløbet af plader? Hvordan vil i starte på centerlinjen?


Håber i kan hjælpe. 


Mvh

Rasmus 

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Velkommen på lds. 

Ved gulve og lofter der ikke har så markante samlinger bruger man ofte rest stykket fra 1 række i den næste. Men 3 cm er for lidt.

Når man sætter troldtekt op synes jeg det er pænt at forskydning bliver 1/4 eller 1/2 plade imellem samlinger. Det er naturligvis ikke "smart"  når det går så tæt op på mål. Jeg ville vælge 1/4 spring altså 40 cm imellem samlinger. Der skal så findes ca. det halve ved start og slut. Så den første plade skærer du  20 cm fra. 

Så kommer rækker til at se sådan ud. ( begyndende fra Centerrække) Du kan naturligvis også pine de sidste 1,5 cm ind i symmetrien.

1.  100 + 120 + 23

2.  60 + 120 + 63

3.  20 + 120  + 103 

4. 100 + 120 + 23

O.s.v Så kører du baglæns i tabellen den anden vej fra centerlinjen.

 Det giver så måske lidt spild, men rest stykker kan ofte bruges. Man kan nemt skære dem så det ser godt ud, både den lige del og fasen. 

Skal elinstallationer / udtag tænkes ind i samme symmetri, sættes forskalling op, og samlinger mærkes op, så elektriker kan placere dåser efter det.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fantastisk, tak for hjælpen! 


Må jeg spørge hvordan du kom frem til det, så jeg bliver klogere til en anden gang? og hvordan regner man nemmest sit forbrug af plader ud?

Jeg ville lave det som Expeto viser.