Troldtekt loft - opstart

Hej Allesammen,

Jeg er en amatør der har begivet mig ud i, at skulle sætte troldtekt op i vores kontor.


Rummet er 243cm*348cm og troldtektens længde skal følge den korte side, i forhold til de øvrige linjer i huset. Det giver en amatør som mig lidt udfordringer i hvordan jeg bedst fordeler/sammen forløbet af pladerne da, troldtekten jo er 120cm og derfor kommer til og mangle 3cm for at 2 plader fylder længden ud.


Hvordan vil i foreslå forløbet af plader? Hvordan vil i starte på centerlinjen?


Håber i kan hjælpe. 


Mvh

Rasmus 

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Velkommen på lds. 

Ved gulve og lofter der ikke har så markante samlinger bruger man ofte rest stykket fra 1 række i den næste. Men 3 cm er for lidt.

Når man sætter troldtekt op synes jeg det er pænt at forskydning bliver 1/4 eller 1/2 plade imellem samlinger. Det er naturligvis ikke "smart"  når det går så tæt op på mål. Jeg ville vælge 1/4 spring altså 40 cm imellem samlinger. Der skal så findes ca. det halve ved start og slut. Så den første plade skærer du  20 cm fra. 

Så kommer rækker til at se sådan ud. ( begyndende fra Centerrække) Du kan naturligvis også pine de sidste 1,5 cm ind i symmetrien.

1.  100 + 120 + 23

2.  60 + 120 + 63

3.  20 + 120  + 103 

4. 100 + 120 + 23

O.s.v Så kører du baglæns i tabellen den anden vej fra centerlinjen.

 Det giver så måske lidt spild, men rest stykker kan ofte bruges. Man kan nemt skære dem så det ser godt ud, både den lige del og fasen. 

Skal elinstallationer / udtag tænkes ind i samme symmetri, sættes forskalling op, og samlinger mærkes op, så elektriker kan placere dåser efter det.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fantastisk, tak for hjælpen! 


Må jeg spørge hvordan du kom frem til det, så jeg bliver klogere til en anden gang? og hvordan regner man nemmest sit forbrug af plader ud?

Jeg ville lave det som Expeto viser. 

Helt generelt, hvis du starter med midterlinjen og får mindre end 1/4 plade i siden (og det er for lidt som her kun nogle få cm), så forskyd midterlinjen med en 1/4 plade. Herved opnår du at stykket til venstre i første række er lige så langt som stykket til højre i anden række.

Når det er så få plader som her, så kan antallet lettest findes ved at lave en tegning og så tælle. Jeg får det til du skal bruge 15 plader.

Hej Erik,


Tak for svar. Skal det forstås sådan, at de 4 rækker du skriver er de 4 midterste og jeg så fordeler det resterende ud på de sidste 2?

Så det bliver:

Startrække: 20 + 120  + 103

1.  100 + 120 + 23

2.  60 + 120 + 63

3.  20 + 120  + 103

4. 100 + 120 + 23

Slutrække:60 + 120 + 63


Eller hvordan skal det forstås? Beklager amatørspørgsmålet

Annonce

Det må gøre som du vil, det har ingen betydning. Min tabel lod jeg blot slutte da det begyndte at gentage sig, jeg havde ikke regnet på antal rækker. 

Jeg lagde målene ind på et lille regneark, og kunne så se hvilke mål der gik bedst op. 

Nu er troldtekt så taknemmelig at det kan endevendes. Modsat plader hvor der er fer og not. Så du kan jo se at de 20 cm du skar af 1. plade kan bruges senere Og den du har skåret 23 cm fra kan blive til 63 cm o.s.v. Men køb lige et par ekstra for der saves sikkert forkert en enkelt gang.

Jeg ser først nu at Expeto har en fin tegning, det er også en glimrende mulighed. Så kan Rasmus23 selv regne spild ud i begge tilfælde og holde det op imod hvad han synes er pænest.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hjælpen, det er fedt. 


Er der i øvrigt nogen af jer der har prøvet og bruge “justeringsskruer” til forskalling? Altså en slags skrue man kan skrue helt ind og så tilbage, afhængigt af om loftshøjden skal justeres. 

Nej og det tror jeg heller ikke på. Lav en kasse/spand fuld firkant stykker af nogen rester. 

Tagpap, 4 mm masonite, 10 mm krydsfiner eller hvad du har. De bruges som opklodsning. Jeg plejer først at skrue forskalling i begge ender, så de er i vater og samme højde fra gulv hvis mulig. Så bruges de til at holde murer snor som sættes 2 mm under disse. Næste for skalling kommer op, og du måler fra snor og op til bjælke/loft og trækker 24 fra dit mål og du kan hurtig se hvilke stumper der skal under for at det passer ( 22 mm forskalling + de 2 mm = 24 )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Justeringsskruer er dyre men gør arbejdet nemmere. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

hvad er det for et program expeto har brugt til den udregning/tegning?


Aldrig vær negativ 
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis