Skalcem eller Silikat til kælder

Når jeg en gang skal til at male mine kældervægge – efter fjernelse af puds og nyt pudslag på – hvad er så bedst at bruge?

Det er en kælder, der skal bruges til alt hvad man ikke må. Hjemmebio, værelse, ophold af anden karakter.

Jeg læser konstant, at der skal bruges cementbaseret maling (Skalcem eller Cempexo), eller endnu bedre, Silikat maling.

Fordele og ulemper ved det ene kontra det andet?

Jeg har overordentligt svært ved at finde frem til silikatmaling… Hvorfor det? Er det udgået i hele Danmark? Er man gået væk fra at bruge det? Er jeg bare eminent ringe til at Google?

Hælder nok mest til det cementbaserede grundet prisen?!?

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er lige med på en lytter her. Skal selv male i kælderen engang... Jeg har haft malet to mure dernede med cempexo. Hvid. Jeg synes farven gulner, men det kan være det bare er mig der er ved at få gul stær.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Cempexo er cementbaseret og egner sig ikke til murværk med fugtvandring. Det er ofte tilfældet med kældervægge.

Silikatmaling fås bl.a. hos Beckers og Silvan, men kalkning er absolut det bedste til kældervægge.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Men er den ikke netop diffusionsåben, således at fugten kan slippe gennem pudsen?

Og i forhold til silikat. Så er de til udendørs brug, dem jeg kan finde frem. 

Hjælp gerne med et link til noget brugbart. 

Nix! - Ikke i praksis. Cempexo får pudsen til at skalle af. Cempexo egner sig kun til rå beton.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hvad med Skalcem 100? Er det samme princip?

Det er samme surdej.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 26-04-2018 16:02:29

Cempexo er cementbaseret og egner sig ikke til murværk med fugtvandring. Det er ofte tilfældet med kældervægge.

Silikatmaling fås bl.a. hos Beckers og Silvan, men kalkning er absolut det bedste til kældervægge.

 

Det du mener er at hvis der kommer fugt fra fundamentet så vil det ikke kunne komme ud gennem cempexoen?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
FeuerDK skrev den 26-04-2018 16:24:46

Og i forhold til silikat. Så er de til udendørs brug, dem jeg kan finde frem. 

Hjælp gerne med et link til noget brugbart. 

 De kan bruges både ude og inde.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Sakset fra producenten:

weber Cempexo murfarve anvendes til malerbehandling af mineralske underlag både uden- og indendørs.

weber Cempexo murfarve er et rent fabriksfremstillet mineralsk naturprodukt. weber Cempexo murfarve består af hvid portlandcement, konsistensgivende, vandafvisende og hærdningsregulerende tilsætningsstoffer, filler (fyldstof) samt uorganiske farvepigmenter.

weber Cempexo murfarve er et tørprodukt, der alene skal tilsættes vand før brug.

weber Cempexo murfarve er en svagt vandafvisende murfarve baseret på hvid portlandcement. Selv om den færdige overflade hærder op til en hård, vejrbestandig, samt lysægte slutoverflade, beholder weber Cempexo murfarve sine gode egenskaber angående diffusionsåbenhed.

Underlag

  • Tegl
  • Pudsede overflader
  • Beton
  • Porebeton
  • Cementmalinger
  • Letklinkerbeton
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også