Skalcem eller Silikat til kælder

Når jeg en gang skal til at male mine kældervægge – efter fjernelse af puds og nyt pudslag på – hvad er så bedst at bruge?

Det er en kælder, der skal bruges til alt hvad man ikke må. Hjemmebio, værelse, ophold af anden karakter.

Jeg læser konstant, at der skal bruges cementbaseret maling (Skalcem eller Cempexo), eller endnu bedre, Silikat maling.

Fordele og ulemper ved det ene kontra det andet?

Jeg har overordentligt svært ved at finde frem til silikatmaling… Hvorfor det? Er det udgået i hele Danmark? Er man gået væk fra at bruge det? Er jeg bare eminent ringe til at Google?

Hælder nok mest til det cementbaserede grundet prisen?!?

Når jeg en gang skal til at male mine kældervægge... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Selv-kritik fra producenten:

https://www.weber.dk/facade-og-mur/vejledning/naar-skaden-er-sket/cempexo-murfarve-hvide-udfaeldninger.html

Problem

Der er typisk tale om kalkudfældninger, som frigives under ugunstige hærdebetingelser af Cempexo Murfarven - det være sig temperaturer under ca. 10 °C (gælder i den tidlige hærde-fase), regnbelastning, tåge og dug, træk mellem bygninger m.m. Desuden kan der fra især ældre murværk være tale om opstigende fugt. På det lille billede ses - hvilket oftest gør sig gældende - at de hvidlige udfældninger er opløselige i vand (påføring af spytklat).

Under uheldige omstændigheder kan de hvidlige udfældninger dog vise sig at være omdannet til calciumkarbonat - kalk, som er karbonatiseret ved reaktion med CO2 fra luften. Disse udfældninger er svært opløselige i vand.

Løsning

Det meste af udfældningerne forsvinder normalt inden for kort tid under indflydelse af vind og vejr. I mere hårdnakkede tilfælde kan det anbefales at afbørste de hvidlige udfældninger med stiv kost (ikke stålbørste). Efterfølgende afgnides med tør klud og efterskylles med lidt vand. Der afsluttes med påføring af ny weber Cempexo Murfarve. Er der i ældre murværk opstigende fugt og frigivelse af salte m.m., må det påregnes, at der løbende opstår udfældninger og i nogle tilfælde skjolder.




Spørgsmålet er om silikatmaling klarer fugt indefra bedre?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Problemet med cempexo og skalcem er at de er baseret på cement. Som jo er medvirkende til at blandt andet beton er vandtæt. Derfor bliver muren også mere lukket af at du bruger et cement baseret produkt. 

Derfor er det bedste at kalke eller bruge sillicat.


Elektronikteknikeren

Men producenten skriver at cempexoen er diffusionsåben.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg vil ikke indgå i en diskussion hvad fabrikanterne påstår.

Mit bidrag er udelukkende hvad jeg har erfaret. Uden at overdrive har jeg nok prøvet det meste med traditionelle metoder, stærkt påvirket af erfarne og garvede håndværkere, museumsfolk og historikere.  

Uden deres bidrag var jeg aldrig kommet i mål. Stor tak til deres bidrag med afgørende viden.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Diffusionsåben er jo et vidt begreb. Det er sandt, men overfladen er stadig flere gange mere damptæt end f.eks. kalk. 

Det er jo det man skal kigge på.


Elektronikteknikeren
Annonce

Så hvis vi udelukker cementbaserede produkter. Så er der kalkning og silikat maling tilbage. 

Hvordan kalker jeg væggen? Med hvilket produkt?

Er al silikat maling så egnet til indendørs, selvom producenten siger, at det er til udendørs? Tænker på indhold der kræver konstant ventilation, giftige dampe o.l. Vil helst gerne kunne trække frisk luft dernede. Det er jo pointen med det hele. 

Du starter med en såkaldt kalkmælk:

Vådlasket kulekalk blandes med vand i forholdet 1:5 og blandes omhyggeligt. Blandingen står derefter i 2-3 timer. Vådlasket kulekalk fås hos www.linolie123.dk

Kalkmælken vil herefter udskille sig så kalken udfældes i bunden. Det er kun overfladen af væsken du skal bruge.

Brug kun kalkkoste af naturhår. Med kunsthårskoste risikerer du misfarvning.

Gentag kalkningen så snart overfladen er tør. Gentag kalkningen indtil du opnår den ønskede dækning. Bemærk at hærdningen fortsætter adskillige måneder, så slutresultatet er lysere afhængig af fugtpåvirkning af kældervæggen.

En kalket væg vil altid smitte af. Det skal der tages hensyn til ved indretning af kældre. Til gengæld får du det tørreste resultat.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kælderen er i sig selv meget tør, så det er ikke fordi der er behov for 'bedst mulige' nødvendigvis. 

Og hvis kalk smitter af, tror jeg hellere at jeg vil gå med en silikat løsning. 

Uanset hvad, tak for info og vejledning. Jeg er blevet klogere på sagen. 😃

Grund væggene med microdispers og mal derefter med murtex siloxane eller murtex acrylic


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Hvorfor?


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også